BLACK SABBATH - Seventh Star

V polovině osmdesátých let zůstal Tony Iommi z původních členů BLACK SABBATH v sestavě osamocen. Zprvu tedy uvažoval, že nový materiál, který připravoval s výtečným Glennem Hughesem zpívajícím baskytaristou třetí sestavy DEEP PURPLE (u BLACK SABBATH však Hughes působil jen coby zpěvák, v průběhu celých osmdesátých let vytrvale bojující se závislostmi na alkoholu a drogách), baskytaristou Davem Spitzem (mladší bratr Dan hrál v té době na kytaru u ANTHRAX), nadějným bubeníkem Ericem Singerem (pozdější posila sestav ALICE COOPER, KISS a BADLANDS) a již tradičně také s klávesákem Geoffem Nichollsem, jehož nástroj se brzy stal jedním z nových poznávacích znamení kapely, vydá jako sólový. Neobvykle vzdušné album „Seventh Star“ však nakonec, zřejmě z komerčních důvodů, přeci jen vyšlo pod značkou letité legendy.

Nahrávka to opravdu nebyla zlá, jen neměla se jménem BLACK SABBATH téměř nic společného. Jednalo se o prvotřídní AOR, silně ovlivněné americkým Hard´n´Heavy a rozmáchlými bluesovými postupy, které v té době charakterizovaly spíše tvorbu Garyho Moorea než zemitý zvuk pravěké legendy metalu sedmdesátých let. Na desce se nachází několik naprostých trháků, jako třeba rázná hair-metalová vypalovačka „Danger Zone“ s opravdu výrazným kytarovým partem nebo pomalu se šinoucí titulní song, jenž jakoby spolu s karavanou velbloudů zdolával úmorný pochod přes nekonečné svahy písečných dun někde uprostřed Sahary.

Nejznámější položkou je zde zřejmě milostná píseň „No Stranger To Love“, která se stala pilotním singlem celé nahrávky. Přes několik světlých míst však kolekce trpěla nevyvážeností skladeb a jejich malou soudržností. Ty totiž (i přes nespornou kvalitu) působily dojmem, že se sebou navzájem příliš nesouvisí. Navíc Glenna Hughese zastihly na počátku navazujícího turné zdravotní problémy, které mu neumožňovaly zpívat, takže na pár večerů musel zaskočit naprosto neznámý mladíček Ray Gillen, aby byl posléze celý podnik po pár vystoupeních zrušen a tehdejší nestabilní sestava BLACK SABBATH se stejně rychle, jako se dala v roce 1985 dohromady, rozprchla do nenávratna.

V této chvíli to skutečně s BLACK SABBATH vypadalo nejhůře za celou jejich dosavadní historii, pokud tedy nepočítáme období Ozzyho vyčerpané labutí písně „Never Say Die!“ (1978), a dobu, kdy se ještě nezjevil zachránce R. J. Dio. Už bylo tedy na čase odrazit se ode dna, nestabilnost sestavy se prodlužovala na neuvěřitelně dlouhé období pěti let (1982-87), a to ještě selhal nadějný Ray Gillen, který při přípravách následující desky chodil studiem bez zájmu, protože většinu své energie věnoval nočnímu dovádění. Iommiho trpělivost však skončila a nahrávky albového nástupce na pár měsíců zastavil. Jenže jak už to bývá, vždy, když je nejhůř, to konečně přijde – ten spásný anděl měl v případě BLACK SABBATH jméno Tony Martin a byl to nenápadný chlapík, co si dával pěvecké party všech svých předchůdců jen tak od cesty před snídaní. Ale o něm až příště.

11.07.2015Diskuse (34)Stray

09.12.2015 15:10

Dlouhá léta jsem žil v domnění, že Seventh Star je taková zbytečná vodička střižená v měkčím hard rockovým/soft metalovým rytmu, ale s překvapením jde o velmi slušnou nahrávku s řadou dobrých písniček. A ani mi nevadí, že Seventh Star vyšla pod hlavičkou Black Sabbath, i když to ve své době byla celkem aféra. Spokojen!

rumcajs23.07.2015 23:31

Gillen byl PAN zpěvák.

21.07.2015 20:05

Rarita: https://www.youtube.com/watch?v=n6-KB3BoqZs - alias Gillen vynikající, Iommi absolutní pán! :-)

Zetro
18.07.2015 10:34

70%

14.07.2015 16:21

Mě docela štve, že deska "Fused" (a i ta předchozí placka ze spolupráce Iommi/ Hughes) nevyšla pod značkou BLACK SABBATH, protože by měli novo-Sabati také parádní desku v nultých letech, srát na nadutou americkou manýru Osbourneové, která tvrdí, že BLACK SABBATH bez Ozzyho nejsou regulérní.

Kropis
14.07.2015 15:27

Všechno je to na 99 % pravda, potvrzená jak ze strany Hughese i Iommiho. Tady je aspoň vidět kdo a jak to s kým myslí upřímně. Viz všemožné comebacky a slučování neslučitelných lidí. Iommi a Hughes si to vyjasnili v klidu mezi sebou a dostali jsme parádní sólovky! S tou rvačkou je to také pravda, ale do spojitosti s tímto bych to nedával. Ostatně hned poté dostal přiděleného zmiňovaného bodyguarda, protože se do toho Hughes dostal nevinně. Klasika, některé konzervy nejsou schopny přijmout člověka, který vzhledově nezapadal do BS. Docela paradox, viz třeba zde Strayem přiložená fotka, tam Hughes vypadá snad nejmetalověji v životě :) Na rozdíl od toho truemanowaristy nalevo :)

14.07.2015 13:21

Kropis: Diky za zajijmavustku, na ktere mozna neco bude. Slysel jsem i o verzi, ze se s nekym popral pred prvnim koncertem a ten mu nalomil nejakou kost, v dusledku cehoz nemohl poradne zpivat.

Kropis
14.07.2015 12:42

Když už se v tom tak babráme, tak bych rád doplnil pár faktů ohledně Hughese. Ten byl v době působení v BS čistý krom alkoholu, přestal radikálně fetovat, což mělo za následek pozorovatelné nabrání na váze. Od začátku turné mu to nezpívalo, nezvládal svoje party ani Diovy a Ozzyho, což by normálně v klidu zvládl, protože Ozzy je vcelku monotónní zpěvák (jeho slova). Každým koncertem to bylo horší a horší, což vedlo Iommiho k celkem hnusnému vyhazovu. Hughesovi předal letenku bodyguard se slovy, že už za něj mají náhradu. Iommi už mu pak ani neotevřel dveře na hotelu nebo nebral telefon. Holt ani nejlepší kámoš si nemůže být v hudebním byznyse ničím jistý. No Hughes se po návratu od doktora dozvěděl, že má zlomenou kost, která mu tlačí do hlasivek (nebo tak něco) a 3 měsíce nesměl/ ani nemohl mluvit. V autobiografii píše, že to bylo jeho nejhorší období v životě a ne celou proceduru s BS vzpomíná velmi nerad, což se nedivím, když nevěděl, jestli bude ještě někdy v životě zpívat.

14.07.2015 10:29

Jak pise Rumcajs, kdyz si poslechnete Rayovu verzi Eternal Idol, tak chte nechte musite slysest, ze se jedna o cokoliv jineho jen ne o "nezkuseneho novacka, jenz nejevil o nataceni zajem" a podobny kecy, ktere se zrejme objevuji v oficialnich prohlasenich kolem jeho vyhazovu a kterymi pak pisalci radi konci recenze Seventh Star, resp nacinaji uvod k Eternal Idol :o). Vokalni linky jsou totozne = Tony Martin je "jen" prezpival(no disrespect, je to jeden z mych nejoblibenejsich zpevaku vubec), navic jsou to typove hodne podobni zpevaci, at uz rozsahem, technikou nebo barvou hlasu.

rumcajs14.07.2015 09:40

Lehce se vetřu:-). Mně se obal k Born Again taky líbí, jednu dobu (a vlastně stále) jsem toužil po tričku s motivem. Rád bych se vyjádřil k tomu Gillenovi (Ray). Mám k dispozici "jeho" verzi The Eternal Idol i záznam koncertu s ním a musím říct, že je škoda, že nebyl na studiovkách využit a je tak přehlížený. Desky s Martinem mám rád, ale Gillen měl v sobě ještě navíc charisma. Osobně si myslím, že i pro BS samotné měla jeho éra určitý, ne nepodstatný, význam. Jednak je jeho jméno docela zmiňována i v materiálech o kapele, jednak si myslím, že Martina vybrali právě kvůli hlasové podobnosti s Gillenem. Jako umělce je jistě Ray Gillena škoda, jaký byl talent, nám ukazuje hlavně na albech Badlands, která osobně moc naposlouchaná nemám, jejich styl mě dříve moc neoslovoval, ale chystám se na to.