KADAVAR - Rough Times

Po velmi nadějné třetí desce „Berlin“ se právě berlínští stoner-rockeři KADAVAR vrací ke kořenům a útočí s módně podlazeným zvukem, aby opět vzývali odkaz raných BLACK SABBATH, ale i kapel rekrutujících se z onoho hippie boomu konce šedesátých a počátku sedmdesátých let. Novinka má název „Rough Times“, jen škoda že u mne žádnou drsnost či neobyčejnost nevzbouzí, protože podobné hudby vzniklo v posledních letech hodně moc, navíc dle mého v lepším podání. Proti KADAVAR totiž hraje jistá monotónnost podtržená poměrně nezajímavým projevem zpěváka a celkově nezáživná skladatelská práce, která do posluchače hrne pouze snůšku těch nejobvyklejších stylových klišé, na jaké je u podobného retra zvyklí. Jestliže jsem o minulé desce smýšlel jako o konečně nadějné, pak zde žádné podněty k tomuto tvrzení nenalézám. Naopak mne kapela přijde tak trochu jako uměle tlačený artikl se silným vydavatelem za zády. Na skladbách totiž necítím ten tlak, snahu, chvíli, kdy jde kapele o holou existenci, protože ona studiová pohoda a spokojenost v tomto případě prostě k neobyčejnému výsledku nestačí.

O KADAVAR je v posledních letech celkem slyšet, ale nějak tomu neodpovídá hudba, která na „Rough Times“ docela nudí. Z mírné letargie totiž posluchače vyvádí až třetí, poměrně hlomozná píseň „Skeleton Blues“, kde se kapele podařilo, na hutných riffech Simona Bouteloupa a houpavém tempu podporovaném rytmikou Christopha Bartelta, vystavět i docela klenutý refrén, jenž vcelku baví, a to navzdory faktu, že zpěvák a lídr KADAVAR Christoph Lindemann není žádným velkým slavíkem. Škoda jen, že onen refrén ve skladbě zazní jen jednou. KADAVAR dnešních dní na mne působí, jakože si hrají to své, nezatěžováni žádnými velkými plány a ambicemi, a dle toho také deska vyznívá jako velice postradatelná záležitost, při jejímž vzniku nebyla kapela pod žádným tlakem a nebyla nucena se překonávat. Největší hitovkou novinky je asi „Tribulation Nation“, která má o poznání více švihu než zbytek materiálu a její vyznění v sobě pojí prvky psychedelie a poctivého garážového rock´n´rollu. Následná „Words Of Evil“ působí jako odrhovačka dělaná dle předlohy skladby „Paranoid“ od BLACK SABBATH, ale do zajímavosti legendární písně z roku 1970 jí mnohé schází. Z průměru ještě album touží vyvézt pomalu se rozjíždějící „Vampires“, kde je využit historický syntezátor navozující atmosféru záhrobí a jistého tajemna.

Ono vlastně KADAVAR není možné nic vyčítat, prostě stále hrají svůj typický styl, jehož pravidla jsou po několik dekád pevně dána, navíc když od kapely není vůle stylové mantinely zásadně překračovat, pak je jasné, že dostaneme zkrátka další stoner rockovou desku, jejíž jediný problém je v tom, že se letošní skladby zkrátka povedly o něco méně než posledně a že se nevymykají průměru. Celou jedenáctipísňovou sadu nakonec ukončí předělávka „Helter Skelter“, která byla brána svého času za nejtvrdší a nejdémoničtější skladbou, jakou kdy THE BEATLES nahráli. Prostě taková normální stylová deska, nic více a nic méně.