Boomer Space

STONE TEMPLE PILOTS - Stone Temple Pilots

STP jsme opustili v roce 2003, když po vydání kolekce „Thank You“ kapela v podstatě zanikla. Nebo minimálně přestala společně fungovat. Toto vakuum mělo trvat dlouhých pět let, aby se pak ještě jednou vrátili na pódia i do hitparád. V mezidobí se každý z nich věnoval nějakým způsobem muzice. Scott vytvořil superkapelu VELVET REVOLVER s bývalými členy GUNS´N´ROSES Slashem, Duffem McKaganem a Mattem Sorumem a než ho odsud v dubnu 2008 vylili (důvod je zřejmý, že?), stihli vydat dvě slušné desky „Contraband“ (2004) a „Libertad“ (2007). S tou první dokonce zavítali do Prahy, když v létě roku 2005 v sestavě BLACK SABBATH + VELVET REVOLVER + SOULFLY vystoupili v O2 Aréně. Na tom koncertu jsem byl, primárně právě kvůli „revolverům“, ale že by mě ohromili, to říct nemůžu. Naopak Ozzy byl ve fantastické formě, což jsem po zhlédnutí jeho mátožného vystoupení na strahovském Ozzfestu 2002 vážně nečekal. Bratři DeLeonové se spolčili s Richardem Patrickem z FILTER a Rayem Luzierem z KORN (kam ale nastoupil až později) a vytvořili kapelu ARMY OF ANYONE, která stihla vydat v roce 2006 jen jeden eponymní album.


V roce 2008 se teda věci opět daly do pohybu. Kapela se spojila na reunion turné, které bylo celkem úspěšné a restartovala i chemii mezi čtyřmi parťáky. Scott Weiland ještě mezitím pracoval i na své druhé sólovce, která vychází v listopadu 2008 s titulem „Happy In Galoshes“. Každopádně zbytek STP už začal skládat i nové písničky, které začali v rámci zvukových zkoušek procvičovat i naživo. Od toho pak byl už jen krůček k tomu, aby se ke skladatelskému procesu připojil i Scott a písně postupně začaly získávat i své melodické a textové kontury. Ačkoliv jejich boční nebo sólové projekty nebyly úplně marné, to pravé jiskření vždy vzniká v rámci tohoto kvarteta. Věci tady jdou tak nějak přirozeně, automaticky, upřímně. Poprvé tady ale absentuje pátý (ne)stálý člen, producent Brendan O´Brien. Bratři DeLeovi se rozhodli pro produkci vlastními silami, zejména z důvodu absolutní umělecké svobody a bez časových a organizačních limitů. Jestli je finální sklenice poloplná, nebo poloprázdná? Je pestřejší, přístupnější, jemnější, ale i méně dravá, méně syrová a nemá takové „koule“ jako předchozí alba. Jednoduše je na první poslech zvukově jiná, dalo by se říct dospělejší, nebo usedlejší.




Samotné nahrávání nebyl žádný přímočarý proces. Kapela byla i v roce 2009 prakticky neustále na turné, proto se nahrávání natáhlo na deset měsíců. V Ericově studiu proběhla většina před-produkční práce v instrumentální formě, následně se tyto demo snímky posílaly Scottovi, který je dotvaroval do podoby písniček. Finální podoby songů vznikaly ve třech různých studiích, což sebou přinášelo spoustu komplikací, časové a organizační náročnosti a extra práce.


Kolekce tíhne silně ke klasickému rocku 60-tých a 70-tých let, často se swingujícím nábojem a old schoolovým groovem. Najdeme zde i soft rockové a country rockové odbočky. Tohle všechno, spolu s pozitivnější atmosférou, vytváří kontrast proti předchozím výrazně tvrdším, vážnějším a místy i docela temným albům. Jestli bylo „Tiny Music…“ výrazným odklonem od grungeového zvuku, tady si na něj už ani nevzpomeneme. Scott měl v průběhu skládání a nahrávání opět své „čisté“ období a možná i díky tomu se texty netočily kolem drog a jeho životních eskapád. Zaměřil se více na vyprávění příběhů. Tuto techniku cíleně studoval a nechal se inspirovat velikány jako třeba Bob Dylan nebo Leonard Cohen. Kolekce to není špatná, ale chybí mi tam aspoň pár vyložených hitů, které by album potáhly. A z druhé strany je tam několik relativně tuctových skladeb, které by zřejmě v předchozích letech skončili nanejvýš jako b-side. Zvuk alba, jestli akceptujeme fakt, že to není žádná tvrďárna, byl moc hezký. Zejména bicí se fakt povedly, krásně jasné a čisté činely, hluboké přechody a poctivý rytmičák znamenaly z pohledu zvuku bubnů jedno z nejlepších alb STP. Jako příznivce country rocku mě neuráží ani koketování s tímto stylem, zejména když Dean svojí hrou vždy zůstává blíže k rocku, než ke country. Robert je Robert, tam asi není co dodat. Mastí tam znova své výrazné basové linky, které se perfektně doplňují s Deanovými riffy i kytarovými plochami.


Přímočaré rockové vypalovačky zde reprezentuje třeba skvělý otvírák „Between The Lines“ se sympatickým old schoolovým zvukem, pro refrén zahuštěným do moderního hard-rocku. V podobném duchu se nese i „Take A Load Off“, která je lehce agresivnější. Jižanskou redneck atmosférou nasákla „Huckleberry Crumble“ vystavěná kolem špinavého boogie riffu. A na jihu ještě zůstaneme i s „Hickory Dichotomy“. Hypnotický riff na pomezí blues a jižanského rocku je doplněn úderným refrénem. Celý song je tak divný, až je vlastně výborný. Teatrálně pojatá „Dare If You Dare“ odkazuje svojí melodikou na britské kapely pozdních šedesátek. Totální popík nám servíruje kapela v „Cinnamon“. Zní tady spíše jako nějaký indie-pop na soundtrack American Pie (Prci, prci, prcičky), a to myslím jako pochvalu, protože ty výběry jsou legendární. Další výrazný riff se Deanovi povedl v „Hazy Daze“. Zbytek songu sice už zdaleka tak zajímavý nebyl, ale nedivil bych se, kdyby se ve skladbě inspirovali RIVAL SONS při pilování vlastního stylu. „Bagman“ je další song inspirovaný britskou scénou a specificky THE BEATLES. Za mě tuctovka, ale neurazí. To už raději následující „Peacoat“, to je poctivý chlapácký hard-rock. Robert zde se svojí basou opět blbne jako za mlada, Dean pumpuje šťávu a Eric to s nadhledem drží pohromadě. Zrychlí se s „Fast As I Can“, kombinující přímočarý rock´n´roll s lehkou psychedelií. Skvělá je „First Kiss On Mars“, kde Scott svým nízko posazeným hlasem téměř imituje Davida Bowieho. Soft-rock s country nádechem je ale obdařen tak odzbrojující melodií, že ho nejde nemít rád. Závěrečná „Maver“ je sice v podobném duchu, ale možná až moc přesládlá a rozvláčná.




Album vychází v květnu 2010. Že jméno STONE TEMPLE PILOTS pořád něco znamená, ukázalo druhé místo v žebříčku prodejů v prvním týdnu po vydání. Kritiky byly většinou pozitivní, oceňující přímočarost alba a nové směřování kapely. Jak se doba změnila, ilustruje samotný proces vydání desky. Kromě klasického CD a LP formátu, které měly různé speciální edice, případně specifické národní edice s bonusy, bylo album k dispozici i ke stažení v elektronické podobě. Dokonce fanoušci, kteří si koupili lístky na turné v předprodeji, dostali možnost stažení alba zdarma. Jak se Scott vyjádřil v jednom interview, CD prodávají už stejně jen country interpreti, takže je kriticky důležité se soustředit na živá vystoupení. A kapela skutečně vyrazila na cesty a hrála jak festivaly, tak samostatné koncerty. Na podzim 2012 pak plánovali koncerty oslavující 20 let od vydání debutové desky „Core“, ale k tomu už nedošlo. Scott opět zabředl do spárů drog a rozjetý stroj se začal zasekávat. Narušené vztahy, nespolehlivost, neprofesionální koncerty. Vyvrcholilo to v únoru 2013, když Scott dostal oficiálně padáka. Ten už pár měsíců předtím vyhlašoval, že je otevřen možnosti návratu do VELVET REVOLVER, což ale Slash docela kategoricky zamítl. Už s ním taky měl zkušenost. Bohužel konec dlouholetého vztahu Scotta se zbytkem kapely byl ještě poznačen natahováním se o značku STP, při kterém obě strany nakonec skončily až u žalob. Soudy nakonec rozhodly ve prospěch osiřelé trojice.


Ještě v roce 2013 pak STP vydali EP „High Rise“ kde se za mikrofonem možná trochu překvapivě objevil Chester Bennington z LINKIN PARK. Jestli si pamatuje, kapely jely společné turné už po vydání alba „Shangri-La Dee Da“ v roce 2001, takže se dotyční dobře znali. EP vůbec není špatné, naopak Chester do sestavy zapadl velice dobře. Samozřejmě zde proti své domovské kapele více zpívá a méně řve, v některých chvílích jsou odstíny jeho hlasu dokonce docela podobnému mladému Scottovy. EP je docela energické a plynule navazuje na poslední desku STP. Stylově je to slušný moderní hard-rock, melodický, zvukově precizní. Za mě 80% úplně s přehledem. Tohle spojení ale vydrželo jen do roku 2015, kdy se Chester odporoučel, protože se chtěl věnovat naplno LINKIN PARK.


Být zpěvákem STP jakoby sebou neslo stigma. Scott nás navždy opustil v prosinci 2015, aby ho za rok a půl následoval i Chester. Zůstává jen doufat, že aktuální pěvec Jeff Gutt tomuto osudu unikne a ještě s STP pár dalších alb připraví.



28.06.2025Diskuse (0)Tomáš