OBSCURA - Akroasis

Technický death metal bavorských OBSCURA vždy za těch jedenáct let vzhlížel k tvorbě mistra Chucka Schuldinera z kapely DEATH, předčasně zesnulého žánrotvůrce a muzikantského génia, jenž se stal legendou. Ne jinak tomu je na nové, v pořadí již čtvrté řadové desce Němců, která dostala název „Akroasis“. Kapela patří bezesporu k nejlepším zjevům na poli zmíněného stylového prostoru, který není dáno zvládat každému. Že OBSCURA jsou mistry svých objemných nástrojů, samozřejmě již dávno přesvědčili na předchozích deskách. Novinka, před kterou došlo v jejich řadách k personálnímu zemětřesení, následkem čehož se k hlavnímu skladateli, kytaristovi a growlerovi Steffenu Kummererovi připojila nová trojice muzikantů (Tom Geldschläger – kytara, Linus Klausenitzer – baskytara a Sebastian Lanser – bicí), ukazuje jejich tvorbu poněkud otevřeněji, kapela po personálních změnách totiž působí o něco přístupněji a hrající s nadhledem, rovněž nové skladby jsou přehlednější než tomu bylo kdykoliv v minulosti. Mám za to, že je to určitě k dobru věci, neboť jednotlivosti lépe vyniknou. Inspirace DEATH je sice nezpochybnitelná, ale do charismatu a výraznosti skladeb floridských smrtonošů těmto Němcům ještě cosi schází. Formálně nejblíže se zdají být alba jako „Individual Through Patterns“ nebo „Symbolic“, což podtrhují občasné výjezdy brumlající baskytary a propracované kytarové party (riffy, různé spletence a hračičkovská sóla) i výstavní rytmika. Co se týče kytar, odvedla kapela skvělou práci a deska je plná hodně zajímavých momentů. Skladby přes určitou náročnost, která je k podobně technické hudbě příznačná, nepůsobí nějak přeplácaně a jejich poslech určitě není těžce skousnutelným oříškem.

Přestože OBSCURA neuznává stavbu se slokami a refrény a řídí se výhradně proudem uměleckých vizí, tužeb a z nich vyplývajících záchvěvů, jejich songy mají daný řád a zvuk si drží jistá pravidla a vyváženost. Riffy jsou propracované, o to více neprostupují do popředí, když nad ně vyjede nějaké to kakofonické sólíčko, vždy to dokáže ucho metalového gurmána potěšit. Album má ráz konceptu s filosoficko-existenciálními obrazy. Pokud budu znovu srovnávat s pozdní tvorbou DEATH, je škoda, že Kummererův hlas není zas až tak uhrančivý a osobitý jako ten Schuldinerův, vlastně je tak nějak průměrně deathmetalový. V pěveckém projevu lze vystopoval mezi skladbami určitých rozdílů, někdy je užit hluboký growl, jinde uřvanější emotivní chraplák, celkově však je zejména instrumentace tím hlavním prvkem, co dělá zhudebnělé sci-fi příběhy zajímavé. Osobně si myslím, že se s novou deskou OBSCURA stále více přizpůsobuje širším posluchačským vrstvám, což však myslím pouze v rámci mantinelů extrémní metalové hudby. Možná bude celá řada fanoušků mluvit o nižší dynamice, zpomalení, narušování skladeb akustickými předěly a úvody (viz.jinak vcelku nadupaná „The Sephiroth“ nebo zdlouhavá epopej „Weltseele“, kde dojde i na mluvené vsuvky na podkladu akustiky) a bezútěšnými vyhrávkami, ale jedno je jasné, v této podobě OBSCURA velmi pohodově dýchá a já mám za to, že zde vznikla velmi poctivá a muzikantsky dospělá nahrávka, důkazem tohoto tvrzení budiž třeba výtečná titulní skladba.

Mírně vadí využití různých vokálních dokreslovačů a telefonních efektů, které fanoušek dobře zná již z dob, kdy floridská experimentální úderka CYNIC (do značné míry ovlivněná i jazzem) vypustila v roce 1993 svou debutovou desku „Focus“. Myslím, že něco podobného se stává v tomto ranku docela profláknutým klišé. Přes všechnu technickou a instrumentální brilanci tak mohu bohužel potvrdit, že ona tolik potřebná rtuťovitost a obsah skladeb se v případě této kapely stále tak nějak pere s výslednou formou, mnohdy dozdobenou překvapivě (viz. sbory a ženské zpěvy v rozevláté krasojízdě „Ode To The Sun“) a jinde tradičně (death metal v rychlém tempu vystřižený ve „Fractal Dimension“). Celkově vzato, jde o desku bez závažnějších problémů, byť osobitost této kapele vcelku schází.