Last Hardrock Outsider

OBSCURA - Akroasis

Technický death metal bavorských OBSCURA vždy za těch jedenáct let vzhlížel k tvorbě mistra Chucka Schuldinera z kapely DEATH, předčasně zesnulého žánrotvůrce a muzikantského génia, jenž se stal legendou. Ne jinak tomu je na nové, v pořadí již čtvrté řadové desce Němců, která dostala název „Akroasis“. Kapela patří bezesporu k nejlepším zjevům na poli zmíněného stylového prostoru, který není dáno zvládat každému. Že OBSCURA jsou mistry svých objemných nástrojů, samozřejmě již dávno přesvědčili na předchozích deskách. Novinka, před kterou došlo v jejich řadách k personálnímu zemětřesení, následkem čehož se k hlavnímu skladateli, kytaristovi a growlerovi Steffenu Kummererovi připojila nová trojice muzikantů (Tom Geldschläger – kytara, Linus Klausenitzer – baskytara a Sebastian Lanser – bicí), ukazuje jejich tvorbu poněkud otevřeněji, kapela po personálních změnách totiž působí o něco přístupněji a hrající s nadhledem, rovněž nové skladby jsou přehlednější než tomu bylo kdykoliv v minulosti. Mám za to, že je to určitě k dobru věci, neboť jednotlivosti lépe vyniknou. Inspirace DEATH je sice nezpochybnitelná, ale do charismatu a výraznosti skladeb floridských smrtonošů těmto Němcům ještě cosi schází. Formálně nejblíže se zdají být alba jako „Individual Through Patterns“ nebo „Symbolic“, což podtrhují občasné výjezdy brumlající baskytary a propracované kytarové party (riffy, různé spletence a hračičkovská sóla) i výstavní rytmika. Co se týče kytar, odvedla kapela skvělou práci a deska je plná hodně zajímavých momentů. Skladby přes určitou náročnost, která je k podobně technické hudbě příznačná, nepůsobí nějak přeplácaně a jejich poslech určitě není těžce skousnutelným oříškem.

 
Přestože OBSCURA neuznává stavbu se slokami a refrény a řídí se výhradně proudem uměleckých vizí, tužeb a z nich vyplývajících záchvěvů, jejich songy mají daný řád a zvuk si drží jistá pravidla a vyváženost. Riffy jsou propracované, o to více neprostupují do popředí, když nad ně vyjede nějaké to kakofonické sólíčko, vždy to dokáže ucho metalového gurmána potěšit. Album má ráz konceptu s filosoficko-existenciálními obrazy. Pokud budu znovu srovnávat s pozdní tvorbou DEATH, je škoda, že Kummererův hlas není zas až tak uhrančivý a osobitý jako ten Schuldinerův, vlastně je tak nějak průměrně deathmetalový. V pěveckém projevu lze vystopoval mezi skladbami určitých rozdílů, někdy je užit hluboký growl, jinde uřvanější emotivní chraplák, celkově však je zejména instrumentace tím hlavním prvkem, co dělá zhudebnělé sci-fi příběhy zajímavé. Osobně si myslím, že se s novou deskou OBSCURA stále více přizpůsobuje širším posluchačským vrstvám, což však myslím pouze v rámci mantinelů extrémní metalové hudby. Možná bude celá řada fanoušků mluvit o nižší dynamice, zpomalení, narušování skladeb akustickými předěly a úvody (viz.jinak vcelku nadupaná „The Sephiroth“ nebo zdlouhavá epopej „Weltseele“, kde dojde i na mluvené vsuvky na podkladu akustiky) a bezútěšnými vyhrávkami, ale jedno je jasné, v této podobě OBSCURA velmi pohodově dýchá a já mám za to, že zde vznikla velmi poctivá a muzikantsky dospělá nahrávka, důkazem tohoto tvrzení budiž třeba výtečná titulní skladba. 


Mírně vadí využití různých vokálních dokreslovačů a telefonních efektů, které fanoušek dobře zná již z dob, kdy floridská experimentální úderka CYNIC (do značné míry ovlivněná i jazzem) vypustila v roce 1993 svou debutovou desku „Focus“. Myslím, že něco podobného se stává v tomto ranku docela profláknutým klišé. Přes všechnu technickou a instrumentální brilanci tak mohu bohužel potvrdit, že ona tolik potřebná rtuťovitost a obsah skladeb se v případě této kapely stále tak nějak pere s výslednou formou, mnohdy dozdobenou překvapivě (viz. sbory a ženské zpěvy v rozevláté krasojízdě „Ode To The Sun“) a jinde tradičně (death metal v rychlém tempu vystřižený ve „Fractal Dimension“). Celkově vzato, jde o desku bez závažnějších problémů, byť osobitost této kapele vcelku schází.



20.04.2016Diskuse (4)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
05.05.2016 09:47

Dík za komenty. Na těchto stránkách budou recky na věci typu OBSCURA vždy okrajová záležitost, na druhou stranu tu vždy podobné střípky tvrdšího metalu nebo progresu budou, dělaj to tu pestřejší, nicméně nejsou (tak jako jinde) stěžejním bodem programu. Jinak návštěvnost stránek díky programu hair-metal významně poklesla, nebo spíš stagnuje a mírně padá, což je způsobeno ne vyloženým úbytkem čtenářstva jako spíše menší frekvencí návštěv na jednotlivce, nicméně zmapování té scény je pro mne osobně důležité, takže to půjde celý rok i za cenu zastavení návštěvnostního růstu, k opačnému případu dochází, když jedu řadu recenzí nových alb, tak jako tomu bylo na podzim, kdy šlo snad 25 recenzí novinek za sebou. Pro mne osobně je snazší (méně vyčerpávající) psát recky na nové desky, člověk se pohybuje v určitých výrazových mantinelech a nemusí naposlouchávat alba, co dvacet let neslyšel, a taky se to projeví na návštěvnosti, nicméně tyhle stránky nehoní pouze návštěvnost, ale stavějí bytelné zdivo, co drží a snad časem získá určitou hodnotu. :-) Takže co jsem tím chtěl říct? Z určitýho pohledu si ročním projektem hair-metal škodím, ale je mi to jedno.

 

Valič
04.05.2016 11:51

80% Objektivně musím uznat, že se jedná o velmi kvalitní materiál (taky se mi zdá posluchačsky o něco přístupnější než ten z předchozích desek), mě už ale tenhle žánr v posledních letech moc nebaví poslouchat. O techničtější a progresivnější death metalové kapely jsem se zajímal hlavně v 90. letech, kdy vycházely nejlepší desky od Death, Atheist, Cynic, Pestilence, Gorguts, Demilich, Disharmonic Orchestra a Nocturnus (ti posledně jmenovaní mě ale zase až tak moc nezaujali). Později mě ještě celkem oslovili kanadští Martyr, Quo Vadis, Augury a australští Alarum. Všechny výše jmenované skupiny si i teď občas rád poslechnu. Donedávna jsem se snažil v tomhle žánru sledovat alespoň novinky od těch zásadnějších kapel, ale poslech některých z nich pro mě byl v podstatě už jen čistým utrpením. :-)

 

Smolik
03.05.2016 22:56

Hodně baví, pro mne zatím jeden z TOPů letošního roku.

 

Dee
02.05.2016 11:17

Tahle deska je pro mě geniální!!! 90%