THANATOS - Global Purification

Holandským deathmetalistům THANATOS nebylo nikdy dáno vydobýt si podobně silné pozice jako některým jejich slavnějším a zároveň stylově spřízněným krajanům (pro názornost uvedu třeba jména jako PESTILENCE, GOREFEST, SINISTER, ASPHYX…), přestože je nesporné, že mají dodnes na svém kontě několik pozoruhodných žánrových zápisů. Kapela, která to za čtvrtstoletí existence příliš nepřeháněla s vydáváním nových alb a vypouštěla zhruba jedno za pět let, se však i nyní vykazuje dobrou formou a žánrovou připraveností, o čemž vlastně vypovídá i tahle zdařilá novinka „Global Purification“ vydaná v těchto dnech u rozkvétající stáje Century Media.

Mě osobně jsou postoje těchto zkušených deathmetalových borců velmi sympatické a když tak jejich nový materiál poslouchám, cítím z něho především skutečnost, s jak velkým nábojem a chutí holandský kvartet do nahrávky šel. Nečekejte zde žádný žánrový progres, ale výhradně poctivý thrash/deathmetalový old-school obsahující nemalou dávku entuziasmu, energie a nasazení, to vše podpořené dobrými nápady v tom starém obvyklém, tedy celou řadu skladeb převážně vystavěných ve vysokorychlostních tempech, obsahujících mnoho thrash metalově upalujících riffů. Přesně takhle nějak totiž hráli jejich slavnější kolegové z PESTILENCE v době svého debutu v osmdesátých letech, kdy se ještě nestačili zbláznit a začít objevovat sféry jazzového nesmírna.

Proč však zmiňuji zrovna Mameliho partu v souvislosti s hudbou kapely, která postupem let zvolila zcela opačnou cestu a setrvala na razantním pojetí death metalu v jeho původní podobě? Protože THANATOS (právě spolu s PESTILENCE) kdysi platili za průkopníky, jenž položili základní stavební kamen tamější extrémní metalové scény. THANATOS však nikdy neměli potřebu po nějakých stylových kotrmelcích, hrají zkrátka svou hudbu i nadále a s velkou chutí, což nový materiál potvrzuje měrou vrchovatou a je smysluplným a řemeslně bravurně zvládnutým kusem death metalu v jeho nejryzejším podání. Možná zde nenacházím tolik originality jako u jiných, nicméně jsem opravdu přesvědčen, že tahle deska musí zákonitě nadchnout každého sběratele podobné metalové hudby. Kapela, jenž zůstala neoblomná.