DARK TRANQUILITY - Atoma

Švédská scéna devadesátých let dala světu celou řadu mimořádných kapel z oblasti melodického death metalu, troufnu si však tvrdit, že těch opravdu výjimečných, které se ctí přežily až do současnosti, není ani deset a některé z těchto kapel již dávno hrají trochu něco jiného. Mezi ty nejlepší patří i DARK TRANQUILITY, kteří sice rovněž vlastní vývoj nepodceňují, ale jejich tvorbu lze stále, na rozdíl třeba od IN FLAMES, počítat do toho samého žánrového chlívku jako kdysi dávno. U stáje Century Media tradičně vydaná novinka „Atoma“ je další povedenou deskou, kde parta okolo zrzavého frontmana s všestranným hlasovým projevem Mikaela Stanneho své věrné příznivce příliš netrápí a šetří je nějakých experimentů nebo nepředložeností. Tahle kapela a zejména další dva zakládající členové podílející se na skladatelském procesu - kytarista Niklas Sundin a bubeník Anders Jivarp - už dávno sakra dobře vědí, co jejich posluchači od nich žádají, takže novinka je jakýmsi konglomerátem několika poloh jejich stylu, jehož mantinely byly už v minulosti vytýčeny několika naprosto odlišnými alby, ať se tyto jmenovaly „The Gallery“, „Projector“ nebo „Haven“. V současnosti DARK TRANQUILITY jen vybrušují stávající, děje se tak přesto, že jejich tvorbu z nového milénia nelze také podceňovat. Stejně tak jako tomu je nyní u neo-thrash/deathových bestií ze SOILWORK, které rovněž do oné göteborské scény počítám, jednou za čas i pošmourní náladotvůrci vypustí prostě povedené album, které jejich minulost nikterak nepopírá a je děláno zejména pro staré fanoušky kapely, ovšem tak nějak se stále modernějším zvukovým zázemím a uměleckým přesahem, jenž nabízí vkusné posuny do stylových sousedství.

Věc se však má v celé šíři trochu jinak. Pro ono přežití je vlastně muzikantský vývoj více než nutný, proto je zároveň blbost tvrdit, že se DARK TRANQUILITY nevyvíjí a opakují již prověřené v mnoha sezónních proměnách. Nemyslím to tak doslova, postupem let je onen muzikantský vývoj na nich hodně slyšet, jen je forma alb této kapely bytelně svázaná s jejich minulostí a nikdy nepřekročila mantinely toho, co by se dalo považovat za zjednodušování, nadbíhání davům a širšímu spektru posluchačů a s tím rovněž související zahazování minulosti kamsi do zapomnění. Podobné kroky DARK TRANQUILITY neprovádějí a je to vlastně dobře. Stejně jako tomu bylo u předchozí placky Construct“, i novinka „Atoma“ osciluje mezi dravější a zlejší metalovou polohou (viz. třeba song „Neutrality“), tedy mezi osvědčenou melody metalovou vánicí s prvky heavy, thrash, black, death metalu a melancholicky zasněným nalazením (třeba „Our Proof Of Life“), kde se vyjímá především zpěvnější ráz, pomalejší tempo a přehlednější struktura skladby a v neposlední řadě také teskně gotická nálada, a tyto věci ještě ke všemu podporují vstupy kláves Martina Brändströma, dalšího pozoruhodného muzikanta, jehož nástroj je s hudbou těchto Švédů již osmnáct let svázán. Některé skladby, a není jich zde málo, se vlastně dotýkají obou pólů tvorby DARK TRANQUILITY, bouřlivého i toho posmutnělého, takže novinku je možné znovu nazvat zručně postavenou mozaikou. Mezi hlavními dvěma póly se ponurá a zároveň vcelku chytlavá kapela pohybuje i letos a děje se tak k radosti jejich fanoušků, protože Švédové ještě v roce 2016 potvrzují, že po právu zůstali mezi posledními velkými přeživšími z oné vlny, která v Göteborgu kdysi vyrostla na odkazu AT THE GATES a zhruba v polovině devadesátých let se nekompromisně přehnala Evropou. Co tedy chcete slyšet o nové desce dalšího? Znáte DARK TRANQUILITY? A víte o jejich postupném vývoji od devadesátých let až po současnost? Pak vězte, že novinka je přesně takovým albem, jaké by jste od nich čekali, navíc ozdobená zajímavým kresleným coverem a účastí dlouholetého člena TIAMAT na postu baskytaristy. Ano, Anders Iwers se stal před rokem členem DARK TRANQUILITY, což možná leckomu uniklo. Tihle chlápci znovu zkrátka nic nepodcenili.