ENTOMBED - Left Hand Path

Když z temných útrob severského metalového undergroundu a rovněž z trosek obskurní smečky NIHILIST vzešla na světlo světa kapela ENTOMBED, psal se rok 1989. Nikdo v té době ještě ani zdaleka netušil, jak velkou lavinu stockholmské těleso na extrémní metalové scéně později spustí. Samotní ENTOMBED dost možná vznikli jenom z toho důvodu, aby se čtveřice svéhlavých mladíků zbavila svého dominantního spoluhráče Johnyho Hedlunda, který si po onom oddělení se od zbytku NIHILIST, za velmi krátkou dobu, postavil svoje vlastní těleso UNLEASHED a vydal se ctít čest pravé zkázonosné deathmetalové oceli, tolik příznačné pro vikingský sever Evropy. Zde se však budeme věnovat pouze cestě ENTOMBED, kteří mi vždy přišli jako mnohem zajímavější těleso a jejich počátky jsou ještě z dnešního pohledu vnímány jako základní stavební kámen celé švédské deathmetalové scény devadesátých let. Doba kapele chrlící své nihilistické vize přála, protože tehdejší metalová scéna zrovna chytila tzv. nový lauf a evoluce právě těch tvrdších subžánrů začala na sklonku osmdesátých let pořádně bujit. Po hudbě jakou se právě ENTOMBED na úsvitě své dráhy prezentovali začal být obrovský hlad, takže podepsání nahrávací smlouvy s britským labelem Earache Records na sebe nenechalo dlouho čekat a na jaře roku 1990 byl kultovní debut „Left Hand Path“ na světě.

Jak však onen drahokam vznikl? Nahrávalo se spontánně, rychle a s nasazením řízeným mladickým zápalem v prosinci 1989, rovněž jak jinak než pod dohledem později věhlasného žánrové guru Tomase Skogsberga v jeho stockholmském Sunlight studiu. Podlazený a jakoby bzučivý zvuk debutové nahrávky stanovil pravidla celé pozdější švédské deathmetalové scéně, která se na rozdíl od té americké zaměřovala na zcela jiné vlastnosti a možnosti vyjádření. Švédům byla totiž vždy vlastní přímočarost, spontánnost a jistá animálnost projevu v kombinaci s temnou atmosférou, zatímco perfekcionalističtí Američané již tenkrát kladli o něco větší zřetel na technickou stránku věci. Každopádně na přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikly dvě výrazné a ve všech směrech zcela odlišné větve deathmetalové hudby. ENTOMBED byli hned o rok později následování dalšími podobně se vyjadřujícími kapelami ze Země tří korunek a mezi nejznámější z nich jak dobře známo patřili také Hedlundovi UNLEASHED, ale nepochybně i DISMEMBER nebo GRAVE.

Debut „Left Hand Path“ působí ještě z dnešního pohledu hodně semknutě a neprůstřelně, což bylo zjevně dáno nakumulováním materiálu, ale také nadšením při nahrávaní a spontánním přístupem k práci, kdy byl v jistých okamžicích zachycen tehdejší zápal kapely a všech přímých zúčastněných. Hororově podlazený zvuk, brutálně neučesané poryvy riffů obou sekyrníků –  jmenovitě Uffe CederlundaAlexem Hellidem, z nichž ten první navíc nahrál veškeré baskytarové party. Vše navíc poháněno dynamickým projevem Nicke Anderssona od bicích a dotaženo animálním řevem Larse Görana Petrova. Co upoutalo byla však i veškerá kytarová sóla, kterými ENTOMBED opravdu nešetřili. V tom návalu deathmetalové brutality, ponuré atmosféry a nihilismu působila ona klokotavá kytarová ozvláštnění jako takové horské pramínky přinášející do zvuku mladých smrťáků jisté světlo a naději. Právě z kytarové práce na tomto díle už tenkrát bylo patrné, jak jsou tito Švédi oproti konkurenci daleko. Nejen kvůli skladbám jako je zde titulní věc, „But Life Goes On“ nebo „Bitter Loss“ je právě tento debut ještě dnes naprostou klasikou.