THE OFFSPRING - Days Go By

THE OFFSPRING a jejich přerod z mladé punkové party vydávající u nezávislého labelu Epitaph v nadnárodní komerční kolos asi všichni dobře znáte. Těžko říct jestli s odstupem času považovat jejich tvorbu za dobro nebo zlo, komerci či punk, hudbu pro děti anebo vzpomínku ztraceného mládí, jisté však je, že kapela úspěšně a bez přerušení funguje v takřka nezměněné sestavě již skoro třicet let, a to samo o sobě už o něčem svědčí. Pravda, poslední alba nevypadala nijak převratně a THE OFFSPRING pomalu a jistě mizeli z očí. Ten kdo čekal pozvolný rozklad, bude však loňským albem nejspíš překvapen. Dexter s Noodlesem v sobě mají ještě skryté rezervy a přicházejí s nahrávkou, která je pravým opakem úpadku nebo tvůrčí krize.

Nekoná se žádná revoluce, na to je rámec tvorby THE OFFSPRING až příliš pevně daný, a tak z desky zní dle očekávání ostrý, pronikaný zvuk Noodlesovy kytary a ještě pronikavější zpěv Dextera Hollanda. Nahrávka tradičně obsahuje jak svižné energické punkárny, tak lehce přiblblé popové legrácky. Nicméně stárnoucí punkeři dokázali něco, co se ne úplně každé služebně starší a zavedené kapele podaří, tedy dostat na nosič všechno to nadšení a pozitivní (téměř mladickou) energii, která prýští ze songů. Album navíc ani zdaleka není jen o jednom či dvou singlech.

Zapomeňte na dravost dávných alb „Smash“ nebo „Americana“, kapela se o něco takového vůbec nesnaží. Novinka je spíše klídek, takový lehce do punku nasměrovaný bigbít, který se však zadírá pod kůži nejen lehce, ale kupodivu i pořádně hluboko. Celých čtyřicet minut vládne vysmátá nálada, optimismus, lehkost, zkrátka představa pláže, slunce a legrace. Jeden hit střídá druhý, ovšem songy nejsou jen chytlavé, ale mají i jakousi druhou rovinu. Z textů totiž často prosakují až nečekaně upřímné a trefné výpovědi, které společně vytvářejí úžasný koncept o tom, že mládí je sice v hajzlu a únava sílí, ovšem kalba zdaleka nekončí a my pojedeme až do samého hořkého konce s veselou náladou.

Hitovky „Secrets From The Underground“ nebo „Days Go by“ by mohly klidně rotovat v rádiích, ale zrovna tak si je rád poslechne i fanda náročnější hudby, bez toho aby obracel oči v sloup. Jsou zde však i přemýšlivější kusy jako staronová „Dirty Magic“ či balada „All I Have Left Is You“, které svědčí o faktu, že kapela neútočí jen prvoplánově na špičku hitparády, ale snaží se o seriózní přístup. OK, klip „Cruisin´ California“ je tupá „tucka“, kdo si však myslí, že je to celé myšleno vážně, nic nepochopil.

Těžko říct, do jaké míry za vyvedenou nahrávkou stojí spolupráce s věhlasným producentem Bobem Rockem, který v minulosti již několikrát dokázal, že umí vyprodukovat opravdu „velkou věc“, a nebo zdali měli THE OFFSPRING prostě jen světlou chvilku. Každopádně „Days Go By“ se povedlo. Album má úžasnou atmosféru, jsou z něho cítit zkušenosti a ve své jednoduchosti skrývá kupodivu velkou sílu, jakou bych od této kapely nečekal. Dovoluji si předpovídat, že THE OFFSPRING tu ještě pár let zůstanou.