SUEDE - Sci-Fi Lullabies Vol.2
Od poslední, mimořádně povedené, řadovky SUEDE „Autofiction“ už
uplynuly tři roky a tak se kapela rozhodla, v rámci Record Store Day,
připomenout alespoň výběrovkou b-sides, bonusů a nevydaných songů za
období let 1999 až 2022. Název napovídá, že tato kolekce navazuje na
podobně koncipovanou „Vol.1“ z roku 1997, mapující ve stejném duchu
období 1992 až 1996. Jednička byla mimořádně povedená a dodnes je velice
ceněná. Aby taky ne, když pokrývala stěžejní období kapely, která
„založila“ brit-pop. A jaká je dvojka? Jiná, ale opět velice slušná.
Jednoduše proto, že sleduje dospělejší etapu kapely, která si prošla
různými peripetiemi, ladila svůj styl a zvuk, aby nakonec našla stabilní
pozici, ve které nadále produkuje skvělou muziku. Když se podívám na
jejich diskografii globálně, nenacházím vysloveně slabý album.
Klasický
dotaz u podobných kolekcí zní, jestli ta má přínos i pro
ne-aktivní-fanoušky kapely. Dobrá zpráva hned na začátek – všechny songy
jsou studiově připravené, už byly vydané (kromě jedné novinky), takže
zde nejsou žádná obskurní dema, nedodělané lo-fi verze nebo
polo-rozpracované nápady nahrané na telefon při vaření oběda v kuchyni.
Na druhou stranu, období, které výběr pokrývá, zahrnuje celkem šest
řadových alb a přes dvacet let, takže materiálu je dost. Máme zde 19
songů a 73 minut hrací doby. Jestli teda chcete se SUEDE začít, zaměřte
se na řadovky. Ale už i pro „mírně pokročilé“ posluchače bude mít album
svůj přínos, zejména když většina songů je velice slušná a dokazuje, že
tvůrčí potenciál kapely i mimo materiál obsažený na standardních albech
je hodný pozornosti. Tyto b-sides a bonusy rozhodně nejsou „odpad“ z
nahrávacích session, ale plnohodnotné songy, které se z nějakého důvodu
do playlistů řadovek sice nedostaly, ale v rámci podobného výběru můžou
prokázat své kvality.
Sledované období pokrývá alba „Head Music“
(1999) až „Autofiction“ (2022), ve kterém se zvuk kapely celkem razantně
vyvíjel. Od koketování s elektronikou a tanečními rytmy, přes
glamovější období, až k syrovějšímu alternativnímu rocku nastavovanému
orchestrací k dramatičtějšímu a cinematičtějšímu výrazu. Všechno tohle
jde krásně sledovat i na kolekci, která není řazena chronologicky, ale
songy z jednotlivých období jsou různě promíchané. Díky tomu je nahrávka
zvukově pestrá a plasticky ukazuje jednotlivé polohy kapely. Další
úroveň pestrosti zabezpečuje i dramaturgie jednotlivých songů. Od
typických ostrých „vypalovaček“, přes hloubavější skladby, až po balady
zde najdeme vše. Možná jediná menší připomínka k setlistu směřuje k
závěru alba, kde se nám nahromadilo více pomalejších a méně výrazných
skladeb do hloučku, a lehce to nabouralo dosud slušný rytmus kolekce.
Když
začnu od konce, tak jedinou dosud nevydanou skladbou je závěrečná
„Blinded“. To je přesně archetyp songu pro tento typ kompilací. Neurazí,
nenadchne, ale pro fanouška je to další díl skládačky, doplňující
celkovou mozaiku kolem jeho oblíbené kapely. Osobně jsem z celé kolekce
znal jen výborný otvírák „The Sadness In You, The Sadness In Me“, který
se objevil jako bonus na posledním albu „Autofiction“. Košatý song
kombinující gotické klávesy, syrové kytary a emotivní zpěv
reprezentuje nejaktuálnější a velice silnou pozici kapely. Typické
přímočaré vypalováky zastupuje „Manipulation“ s basou vytaženou v mixu
více do popředí a zastřenějšími kytarami s glamovým nádechem naopak více
v pozadí. V glamových hájemstvích plave i „There Is No Me, If There Is
No You“, která sice není tak přímočará, ale více odkazuje ke staršímu
zvuku kapely. Ve středním tempu se nesou skladby jako „Dawn Chorus“ s
typicky velkým britpopovým zvukem dopovaným vkusnou orchestrací, nebo
potemnělá „What Violet Says“ s mrazivou atmosférou. Možná až lehce
netypickou syrovostí oplývá „You Don´t Know Me“, která ukazuje kapelu z
její drsnější stránky. Moderním alternativní rockem je „Darkest Days“,
kde se potkává typický vybrnkávaný motiv s mohutnějším moderním zvukem
kapely. Starší, hravější podobu pak reprezentuje „Let Go“, opět s
vybrnkávaným riffem, hopsavým rytmem a více indiepopovým zvukem.
Baladická „Simon“ překvapí vložkou ve stylu řeckých folklórních
strunových nástrojů. Ledově upřímná a bolestivě mučivá „Heroin“ je
vystavěná na základě zvuku padajícího deště, který jemně doplňuje
klavírní motiv a akustické kytary. V kontrastu k ní pak následující
„Leaving“ je spíše příjemně nostalgická popařina.
Jednoduchý
cover art v sobě ukrývá jednak „betonovou“ krásu, která jakoby
odkazovala k typicky městským kořenům kapely a zároveň volně navazuje
na cover art první kompilace. Na té se nacházela taky nádherná fotka
vraku britské proudové stíhačky (English Electric Lightning jestli to
někoho zajímá), zřejmě z nějakého výcvikového prostoru, kde vysloužilý
stroj v důchodu už slouží jen jako cílový terč, a podle toho taky
vypadá. Na aktuálním albu je to opuštěná základna nějakého radarového
systému. Opět ty samé ocelově šedé mraky na obloze, ty samé vyšisované
barvy. Až by člověk pojal myšlenku, že ty fotky vznikly ve stejné době,
akorát ta aktuální si musela na svých pět minut slávy počkat téměř
třicet let.
Díky aktuální kolekci tak máme diskografii SUEDE velice slušně zmapovanou. Do budoucna už zbývá snad jen prohrabat archivy v honbě za nevydanými, nedodělanými a raritními kousky, ale to už bude skutečně jen pro fajnšmekry. Běžný posluchač si bohatě vystačí s tím, co je k dispozici už dnes. A jestli náhodou by se objevil i nový řadový album, určitě se neurazím.
16.05.2025 | Diskuse (0) | Tomáš |
![]() |

