Boomer Space

SUZANNE VEGA - Flying With Angels

Americká indie folková legenda Suzanne Vega se po téměř deseti letech znova připomenula novou deskou. Těžko se tomu věří, že svůj debut vydala už před čtyřiceti lety. A potěší nás zjištění, že je ve skvělé formě. Jak hlasové, tak zejména skladatelské. Po zatím poslední desce z roku 2016 (ta s tím abnormálně dlouhým názvem, který si případně dohledáte), které bylo silně nasáklé jazzem a komorní atmosférou, se vrátila do poloh, kde si dovolím tvrdit byla vždy nejsilnější. Indie folk-rockové písničkářství, vyzrálý songwritting a kvalitní texty. Album nás pocitově vrací až někam do devadesátek, kdy měla svoje „nejtvrdší“ rockové období, nebála se používat docela ostré elektrické kytary a její songy měly slušný drive.


Aktuální deska „Flying With Angels“ je překvapivě živý, pestrý a svěží materiál. Můžeme ho vnímat i jako průřez její bohatou hudební kariérou, protože zde skutečně najdeme odkazy na všechny její fáze. Důležité ale je, že nejde o nějaké unylé, nostalgické, nedej bože patetické vzpomínání. Naopak, dostává se nám materiálu, který je plně životaschopný a zařadí se mezi její nejlepší díla. Suzanne se opět spolčila s dlouholetým spolupracovníkem, kytaristou irského původu Gerry Leonardem, který se postaral též o produkci alba. A je to produkce skutečně špičková. Citlivá, civilní, upřednostňující songy jako celek a dávající všechny nástroje, včetně zpěvu, do perfektně fungujícího celku. To, že je zvuk technicky vynikající, asi nemusím zdůrazňovat. Suzanne si ve svém postavení ani nic jiného nezaslouží. A opět je zde primárním cílem song samotný. Zvuk, dramaturgie, aranže, všechno to slouží jako obkladový materiál kolem solidního základu. Samotný zvuk je dospělý a nekonfliktní. Není revoluční, není ostrý, není nekompromisní, právě naopak. Je poslechově příjemný, hřejivý, dospěle nudný v nejlepším slova smyslu. Co se týče stylového vymezení, ústřední duo Suzanne a Gerry se rozjelo různými směry. Indie folk, new wave, post punk, hard rock, americana, soul. Všechno tohle různě míchají, songy dochucují, ale nenechávají se spoutat žánrovými škatulkami a mezi styly přirozeně proplouvají, kombinují je a snaží se z nich stvořit něco nového.



Co se týče songwrittingu, tady se Suzanne vrátili do své přirozené pozice pozorovatele a komentátora věcí veřejných. Jako typický zástupce intelektuální scény z Brooklynu má obrovský rozhled nejen v muzice, ale i v jiných uměleckých oborech. Je přirozeně citlivá na spoustu aktuálních celospolečenských témat. A dnešní USA, potažmo svět jako takový, jí nahrávají inspirace více než dost. Politický vývoj, radikalizace společnosti, kontroverze kolem svobody slova, ale třeba i válka na Ukrajině, to vše se v písničkách zrcadlí. Někdy napřímo a bez servítek („Last Train From Mariuopol“), jindy spíš v náznacích a metaforách. Není to ale jen o politice, umělecká scéna je pro ní minimálně stejně důležitá. O její skromnosti svědčí uznání, které věnuje legendárním kolegům Bobovi Dylanovi („Chambermaid“) nebo Lucindě Williams („Lucinda“).


Otvírák „Speakers´Corner“ je příjemné indie v duchu prvních alb z druhé poloviny osmdesátek. Pohodová skladba ve středním tempu je prosvěcovaná cinkavými kytarami, slide elementy s jižanským nádechem a lehce zdrsněná dunivými přechody bicích. Výborná kytarová práce Gerryho zdobí titulní „Flying With Angels“. Nádherně tajemná atmosféra z propletených kytarových segmentů, kombinujících akustické i elektrické kytary, je až magická. „Witch“ začíná zlehka, jako akustická hardrocková balada, ale hned po první sloce prudce změní směr a stává se z ní parádní moderní indie rock s temnějším nádechem a ozvěnami osmdesátkového kytarového new wave, jemně dochuceného synťáky. Suzanne zní zemitěji a drsněji, až z ní má člověk trochu strach. „Chambermaid“ je pohodová indie folková skladba plná pozitivní energie. Až do soulových vod v sedmdesátkovém hávu nás unáší „Love Thief“. Zde naopak Suzanne zní téměř jako nějaká černošská diva a její hlas je k nepoznání. Ideální skladba do sountracku k Tarantinově klasice Jackie Brown. A přesouváme se do devadesátek s „Lucinda“. Alternativní rock, americana, hard rock ve stylu kolegyně Sheryl Crow je šťavnatý a osvěžující. Akustická balada „Last Train From Mariupol“ je srdceryvná a smutná, jinak to být ani nemůže. Další posmutnělou skladbou je i „Alley“, která se odvíjí od výrazné basové linky doplněné o mírně nervózní bicí, společně vytvářejícími skličující atmosféru. A když nastoupí nádherné kytarové sólo, zní to jakoby sluneční paprsek alespoň na chvíli proťal těžká tmavá mračna. Nejtvrdší skladbou je bez debat „Rats“. Post punkový riff v hypnotickém duchu, kvílivé klávesy ostře vpichují své hroty, Suzanne káže jako nějaký temný apokalyptický kazatel. Velké překvapení, tohle bych od ní skutečně nečekal. Ale závěr bude opět pozitivní. V irském duchu zabarvená indie folková „Galway je miláčkem každým coulem.


Nebudu vám lhát. Do tvorby Suzanne Vega jsem musel dozrát. Pamatuji si, když začátkem nového milénia hrála v Bratislavě a můj kamarád jí už tehdy adoroval a bez váhání šel na koncert. Já jsem jí registroval, ale v té době jsem jel silně v nu-metalu a tvrdém alternativním rocku a na nějaké folkové cajdáčky jsem nebyl zvědavý. Teď se musím jen hořce pousmát nad svojí, řekněme nevyzrálostí. Když teď poslouchám její nové album, jsem okouzlen jeho krásným zvukem, nasycen pestrostí a fascinován jednoduchou, ale profesionální produkcí. Je to album, které si člověk skutečně vychutná. Album, které potěší, a zároveň přinutí k zamyšlení. Album, u kterého se alespoň na chvíli zpomalí ten uspěchaný svět kolem nás. Nebo vás jen nechá objevovat další a další vrstvy, které se umně schovávají ve zdánlivě jednoduchých a přímočarých písničkách.


09.06.2025Diskuse (2)Tomáš

 

Rolandino
10.06.2025 18:59

Recenzia ma navnadila. Mám napočúvaný album Solitude Standing a je to naozaj parádna nahrávka. Je to presne ten typ hudby, ktorú keď si pustíte napríklad skoro ráno, niekde v prírode — ideálne na jeseň — pocítite niečo až „nadpozemské“. Určite plánujem hlbšie sa ponoriť do jej diskografie.

 

čubírková
09.06.2025 13:46

Recenze mě donutila se na to mrknout.
Pěkně napsáno, informačně nabito, díky.
V rychlosti jsem poslechla (klik-klik přeskakovačka) na mem plastic aparatula u komputera a na prvni poslech pěkná žánrová různorodost - to se mi bude libit. Prozatím nej skladba Love Thief... poslechnu doma na břidlicovém repro, to bude gut...

Ale než se mi to dostatečně dostane pod kůži, bude muset uplynout nějaký čas... třeba se to dotáhne na kvality alb jako 99,9F a Nine object of desire...

Ovšem její skladbu Tombstone mi jen tak něco nesesadí z trůnu...