PARAMORE - This Is Why

Šestá řadovka „This Is Why“ od amerických PARAMORE se ukazuje být v mnohém jiná než předešlá tvorba této kapely. Lepší a zajímavější. Už v minulosti zde byla patrná snaha oprostit se od emo a pop-punkového prostředí, ale obdobně komplexně a organicky jako nyní jejich skladby ještě nezněly. I stylově jsou na novince patrné velké změny, které, zvláště díky štědré produkci Carlose de la Garzy, navádí PARAMORE spíše na území art-popu, jenž v sobě dokáže skloubit vlivy z celé řady zavedených žánrů moderní hudby.

Neklid a kytarová překotnost teenagerského punku ustoupily nyní muzikální pestrosti a touze dělat promakané popové hitovky, u kterých není nouze o pozvolnější gradaci, chytlavé vokální linky, silný groove a celou řadu zvukových ozdůbek. Jednou z velkých výsad je životný puls nových skladeb. Je dobré vědět, že PARAMORE si drží styl, netvoří rychlokvašky a jsou na míle vzdáleni lacinému syntetickému kýči. Avšak ještě důležitější je, že každý song zde strukturálně, stylově i svou náladou, platí za osobitou píseň s potenciálem singlu. Jestliže v titulní „This Is Why“ se trojice vzhlédne ve stylizaci konce šedesátých let a značná pozornost se upírá na funky groove či smyslně podaný a dosud nejvyspělejší pěvecký projev Hayley Williams, pak následující „The News“ má, jako jediná věc na desce, tak trochu parametry emo-punkového kvapíku, kde zpěvačka stále trochu balancuje na emotivních rejstřících.

Letošní songy jsou jednoznačně uchopeny s větším muzikantským fortelem a celou řadou aranžérských kouzel, navíc každý může charakterizovat zcela odlišný pól aktuální tvorby PARAMORE. Zároveň skoro vždy můžeme přímo mluvit o trefě do černého, protože většina písní zde má ambice singlového trháku světového kalibru. S třetí „Running Out Of Time“ máme co do činění se surrealistickým art-popem, který je definitivním stvrzením přerodu PARAMORE v muzikantsky mnohem dospělejší projekt. I tahle pozoruhodná šílenost, jež je katarzí rozličných vokálů a instrumentálních aranží, má v sobě potenciál chytlavosti. Následuje tak trochu retro-taneční popěvek „C´est Comme Ca ve stylu bossanovy, jde o velice bezprostřední a snad i nejpřímočařejší záležitost na nové desce. Pravým opakem a snad i nejzdařilejší věcí na novince je naopak melancholická „Big Man, Little Dignity“, protkaná akustickými kytarami, kde se PARAMORE dokáží s bravurou zhostit velmi přitažlivého snového území, na kterém si v rámci svých pomalejších písní vedli velice dobře v devadesátých letech třeba GARBAGE.

Kapele, kterou tvoří sympatická trojice Hayley Williams, Taylor York a Zac Farro, jde zkrátka v současnosti karta a PARAMORE se můžou ve velmi krátké době vyvinout v jedno z nejpopulárnějších hudebních těles na planetě. Vždyť i další svižné a lehce taneční skladby „You First“ nebo „Figure 8“, či pomalé pocitovky „Liar“ a „Crave“, mají co nabídnout a tak nějak samozřejmě se s nimi může počítat na další singly. Zkrátka a dobře, novinka  „This Is Why“ je deskou, jež má jen velmi málo plonkových míst a celkově, stran svého studiového zpracování i skladatelské stránky, v moderním popu může patřit ke špičce. Úspěch nahrávky to samozřejmě ve velmi krátké době potvrdí.