NEWSTED - Heavy Metal Music

Už z mini alba, vydaného na počátku letošního roku, bylo jasně patrné, kam se projekt kterému šéfuje bývalý dlouholetý baskytarista kapely METALLICA – Jason Newsted, bude stylově ubírat. Debutové album stvrzuje verzi, že půjde o syrový zatěžkaný heavy metal amerického střihu, který nalézá řadu inspirací v žánrové historii. Přesto, že se v souvislosti s „Heavy Metal Music“ nejedná v žádném případě o dílo bůhvíjak objevné, jeho poslech nepovažuji rozhodně za zbytečnou záležitost, natož pak za něco, co by vás ze své podstaty přivádělo do rozpaků.

Jason se musel především vypořádat s pozicí lídra, protože se zde kromě baskytary postaral o zpěv, ale kromě toho má na svědomí i valnou část textů a skladeb jako takových. Dle mého názoru uspěl, protože jeho hrubiánský a zdravě rozkřáplý hlas je mi velmi po chuti a celkově se hodí ke garážovému stylu kapely, který se jinak nachází někde na spojnici mezi stoner rockem a kalifornskou heavy metalovou odpovědí na dění z počátku osmdesátých let, jenž se prohnalo Británií. Z toho vyplývá, že NEWSTED jsou jednoznačně bandem, který ctí stará pravidla a libuje si v dřevní „retro“ metalové podobě.

Jason sice tvrdí, že všichni jeho spoluhráči dali do nahrávky maximum a že každý jeden člen je s ním, co se důležitosti týče, vyloženě rovnocenný, nicméně tohle všechno se ukáže až po čase, až bude veřejnost s projektem více seznámena a dojde i na nějaká ta stabilnější turné. V současnosti mám pocit, že se projekt odráží zejména od jména nejznámějšího protagonisty. Ostatní bezejmenní hudebníci na mne z fotek dělají dojem jakýchsi kámošů, co byli zrovna po ruce, byť je třeba uznat, že Mike Mushok (sólová kytara) opatřil skladby výtečnými sóly a vyhrávkami - zde opravdu klobouk dolu.

V tvorbě NEWSTED je možné nalézt styčné body i s jeho nejznámějším působištěm. Ať už vám budou zdejší vcelku přímočaré, hutné a dost pravděpodobně i do středních temp hozené songy připomínat to, co hrála METALLICA v devadesátých letech, nebudete zas tak daleko od pravdy. Jenže zde je tak nějak více špíny a agrese, a naopak se zde na bombastičnost a producentskou vyhlazenost příliš nehraje.

Zatímco zimní EP si kladlo za cíl navnadit posluchače prostřednictvím skladeb jako „Soldier Head“, dlouhohrající deska to má rozhodně o dost těžší, přeci jen vystavět jedenácti skladbovou kolekci , kde by nebylo slabších míst, je už pořádný záhul, který se Jasonovi a jeho kumpánům daří zdolat s odřenýma ušima. Jsou zde totiž jak skladby, které mají v sobě nápad, atmosféru, odpich nebo jakýkoliv jiný prvek, jenž přispívá do celkového charisma – mezi tyto řadím třeba „Heroic Dose“, „Above All“, „King Of the Underdogs“ nebo zejména smrtelně jedovatý hlen „Nocturnus“, a pak jsou zde naopak věci, které jen tak proplují a nic zásadního nezanechají, každopádně Jasonův debut s jeho NEWSTED je pro mne sympatickou kolekcí.