NEWSTED - Metal

Tak se na to podívejme, kdo nám to tu ze zálohy vystrkuje růžky a hlásí se vehementně o slovo. Jason Newsted - baskytarista, co byl dlouhá léta dobře znám ze svého působení ve věhlasné kapele METALLICA, kde nakonec strávil patnáct velmi úspěšných let a nahrál s ní pět studiových alb, se konečně po letech určitého hledání a hraní s řadou jiných muzikantů/ vypomáhání na nejrůznějších projektech, staví na vlastní nohy a slibuje na rok 2013 skutečně výživný materiál. Předehrou budiž lednová emise tohoto minialba nazvaného velmi neoriginálně - „Metal“. Mám za to, že Jason v případě svého deset let starého účinkování v kapele mladíčků ECHOBRAIN, a stejně tak v době kdy vyplňoval mezeru v sestavě legend avantgardní metalové scény VOIVOD, nezúročil přesně to, co jej z jeho podstaty vždy symbolizovalo. Jeho vklad byl tudíž u těchto kapitol vlastního hudebního života poměrně omezený, nebo lépe řečeno – Jason se přizpůsoboval skladatelskému směru té které kapely a neovlivňoval výrazně chod věcí uvnitř ní. Vlastně to samé se přeci dělo po celá léta i v METALLICE. Dnes je zde však poprvé sám za sebe a v rámci své tříčlenné kapely NEWSTED se kromě baskytary prezentuje i hlavním zpěvem.

Vzpomeňte na období, kdy v polovině devadesátých let právě METALLICA poprvé šokovala svět svými krátkými účesy, aby vzápětí počala svou novou kapitolu dvojicí alb, stavících zejména na středních houpavých tempech. Tyto dlouhé nahrávky byly navíc zvukově přizpůsobeny módnímu trendu právě probíhající doby, a ta si žádala určitý deformovaný pohled na melodiku, stejně jako všudypřítomné alternativní postoje muzikantů. Ty zacházely častokrát až za hranici určité recese v prezentaci rockové hudby. Když se posuneme o pár sezón blíž, šlo se hrát do garáže. I velké kapely někdy zatouží po uvolněnosti a surově podané energii.

Projekt NEWSTED jakoby vzešel právě z této fáze, takže když si promícháte všechna ta riffovitá střední tempa tehdejší METALLICY s něčím, co právě tehdy reprezentovalo americkou stoner metalovou scénu, budete doma. Asi bude v tomto případě vhodnější použít zde jako příklad Jižany CORROSION OF CONFORMITY, jinak vzešlé z hardcore undergroundu osmdesátých let, než přeci jen o něco více heroicky působící a k hutnému rocku připoutané MONSTER MAGNET. Přidejte k tomu poměrně neoriginální, avšak vcelku dobře poslouchatelný hlas samotného Jason Newsteda, a také touhu dělat s veškerou upřímností syrovou metalovou muziku, vycházející především z odkazu britských velikánů MOTÖRHEAD a snad taky ještě BLACK SABBATH. Dostanete tak naservírovanou hudbu kapely NEWSTED, která je vlastně sama o sobě názorově velmi čistá a nezkažená, takže jí po pár posleších budete shledávat zcela ideální pro rozhýbání Jasonova namakaného zátylku, zoceleného léty praxe na velkých světových pódiích.

K nahrávce samotné. Všechny čtyři skladby zde umístěné mají určitě něco do sebe a vykazují se solidními momenty, na druhou stranu jim chybí originalita celkového vyznění. Tohle minialbum vážně někdy působí jenom jako „takový metal“. Chápete? Metal bez pevných určení a bez většího počtu indicií, které by právě NEWSTED diferencovali od celé řady jim tak trochu podobných garážových kapel.  Jde tedy o hutný a zároveň poměrně chytlavý heavy metal amerického střihu, v jehož prostoru je rovnoměrně dávkována garážová surovost s chytlavostí a vědomím si vlastních kořenů. Celkově se to díky přímočarému pojetí songů velmi dobře poslouchá. A ještě něco – motörheadovský běh „Soldierhead“, který byl hned zkraje roku nominován do pozice pilotního singlu, je zde opravdu nejslabší skladbou.