BASINFIREFEST 2023 - Spálené Poříčí, 22.-25.června 2023 (4/4)
Den čtvrtý nejpodivnější - neděle 25.června 2023
Spontánní a přirozený způsob pódiové prezentace nestorům
osmdesátkového speed metalu svědčil. Německá trojice S.D.I. totiž jen krátce po
nedělním poledni do pamětníků nasypala to nejlepší ze svých prvních dvou klasických alb. Reinhard
Kruse hýřil energií, působil vtipně a přátelsky, takže šlo ve výsledku o
příjemný set přibližující dobu, když byl metal pořád ještě metalem. Nechyběly hymny jako „Coming Again“, „Sign Of the Wicked“,
„Alcohol“, „Megamosh“, a další. Jakkoliv mohou být pro
řadu lidí švédští VOMITORY uznávanou kapelou smrtelného kovu, z mého
pohledu by se dramaturgie tohoto festu mohla bez takových úkazů v pohodě
obejít. Tyhle kapely totiž patří na Brutal Assault, a pokud jsou zde ve
větším množství a nemají onen neotřelý nadžánrový esprit (jako třeba PESTILENCE), pak jejich
zařazení působí spíše kontraproduktivně. Nic proti nabombenému death
metalu, ale na můj vkus je toho pro akci, která si klade za cíl
především různorodost, zde z tohoto ranku až příliš. Příště místo nich
pozvěte spíš někoho jako VISACÍ ZÁMEK a výsledek bude mít určitě větší
odezvu, na to vemte jed.
Osobně americké PRO-PAIN nemám
moc rád, člověk si jen stěží dokáže představit obyčejnější
thrash/hardcore partu z devadesátek, navíc stále stavící na valivých
riffech a nasraném přístupu. Proboha, vždyť už je to třicet let, tak
proti čemu pořád brojí? Kdyby to aspoň mělo po hudební stránce potenciál
někoho bavit. Energie čtveřici pořízků nechybí, nějaký výraznější
umělecký přesah a vývoj tvorby napříč dobou však po nich nechtějte.
Neopustili by své zajeté vzorce, ani kdybyste jim zhora na hlavu mířili bouchačkou jako
pouliční portorikánskej zmrd z východní strany Bronxu.
HAKEN
jako únavná, nepříliš energická, pseudo-intelektuálská varianta
progresivní hudby mne od začátku pořádně dopalovali. O tom, že kapela
o nedělním odpoledni zaclání a zabírá místo někomu životaschopnějšímu a
říznému, nebylo z mého pohledu pochyb. Něco jiného si samozřejmě myslela
ta hrstka nadšenců pod pódiem, rekrutujících se z řad městské omladiny
ujíždějící na všem, co působí zašifrovaněji. HAKEN pořadatelům rozhodně
nenaženou na akci nové návštěvníky, když svých vlastních fans mají tak
málo. A já se tomuto stavu vážně nedivím, neboť jde o samoúčelné brumlavé
preludování bez cíle a jakékoliv jiskry. Statická kapela si prakticky
jen tak hraje pro sebe bez náznaku nějakého pohybu, testosteronu či
výraznější emoce. Koncert, u kterého by vytuhnul i sprinter a světový rekordman Husain Bolt.
Potomci
SLIPKNOT říkající si VENDED jsou nasranej nu-metal pro ty, co dřív
konaj než uvažují. Všechno co z nich vycházelo, mělo společného
jmenovatele v nasranosti a potřebě pozornosti. Jejich
frontman byl prostě drzej a hlasitej cápek, co přihlížejícím pomalu
tváří v tvář nadával. Pokud by jej z davu někdo vyzval na pěstní souboj,
jsem přesvědčen, že ten napumpovanej sráč by do toho šel. I obtloustlý
neoholený kytarista v o dvě čísla větší kožené bundě na mne dělal dojem
nepříčetného šílence. Se strnulým pohledem jednou rukou držel krk svého
nástroje, zatímco tou druhou bušil do svého hrudníku, jakoby se zrovna
nastřelil obzvlášť silným matrem a chtěl si to s někým na ulici vypořádat. Po stránce hudební sice energeticky výživný, ale
na druhou stranu nepříliš melodický, natož pak nápaditý nu-metal.
Takových kapel rozhodně existuje spousta.
Polští RIVERSIDE jsou
bezesporu velmi kvalitním a dobře poslouchatelným prog-rockem, jakého na
podobných akcích nemusí být nikdy dost. Na rozdíl od HAKEN jejich písně
mají hlavu a patu, velmi příjemně se poslouchají a dokáží navodit
určitou atmosféru, či roznítit u posluchače emoce. Hudba
melancholičtějšího ražení se opírá o souhru kláves, kytary a rytmiky a i
díky zpěvu Tadeusze Dudy působí nevtíravě decentním, vkusným a po vzoru
velikánů PINK FLOYD vytříbeným dojmem. Těch padesát minut uběhlo jako
voda a já si při poslechu jejich písní neuvěřitelně odpočinul. Krásný
set.
Okamžik, kdy banda neposedných zmrdů, poskakujících
kolem svého vůdce, říkajícího si jinak také REDZED, opanovala stage,
dostala se úroveň vystupujících na dno letošní nabídky. Ono ani tak
nejde o silný vliv hip-hopové scény, natož pak, že na rozdíl od kytar
duní prostorem naprogramované samply, elektro beaty a různě zkreslené
pazvuky, jde o to, že efektem prohnaný hlas hlavní figury působil na poslech nepříjemně. Tragédie s uštěkaným,
pronikavým, vysokopoloženým mluvozpěvem. Tyhle už tu nechci vidět.
Pravým opakem hip-hopového úletu však byli Tägtgrenovi PAIN, kteří na Basinfirefestu předvedli ukázkově nazvučený a skvostně sehraný program. Ten se skládat ze samých prověřených dusáren a chytlavých věcí. Nezvykle metalově znějící kapela měla potenciál hodně lidí bavit. Endoramatické, moderní a po všech stránkách profi. Tak nějak by se dalo charakterizovat vystoupení kapely PAIN, které rozhodně patřilo mezi pět nejvýraznějších letošního ročníku. Z mého pohledu naprostá spokojenost s akcí, jen do příště trochu doladit dramaturgii, festival o den zkrátit a nechodit za každou cenu moc do extrému tvrdé hudby.
Fotografie PAIN: Gapa
03.07.2023 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
![]() |

