PLACEBO - Battle For The Sun
PLACEBO verze 3.0. Takto Molko označil v jednom rozhovoru situaci, ve
které se kapela ocitla v roce 2009. Ne vždy se umírající organizmus
povede zachránit a ještě méně často se dokáže znovuzrodit. PLACEBO se
to povedlo. Šesté album v pořadí je sice plné paradoxů, je zároveň jiné
než to předchozí, ale přesto zaujímá velice důstojné místo v diskografii
kapely. Ale nepředbíhejme.
Předchozí album „Meds“ z roku 2006
bylo sice skvělé po hudební stránce, kapela samotná se ale v průběhu
jeho nahrávání ocitla ve smrtící spirále drog, alkoholu a sebedestrukce.
Opět tím potvrdila, že skvělá umělecká díla často vznikají v hraničních
situacích, které nemají s poklidným, nedej bože šťastným životem mnoho
společného. Následující turné mělo k idyle taky více než daleko. A
ačkoliv minimálně alkohol a drogy část členů kapely dokázalo ze své
každodenní existence eliminovat, vztahy už byly narušené. V roce 2008 se
kapela ocitla na rozcestí. Po odchodu (odejití) Stevena Hewitta zůstalo
tvůrčí duo Molko-Olsdal bez bubeníka. Zároveň jim vypršel kontrakt s
Virgin, takže zůstali bez vydavatelství. A zůstali i bez drog, takže se s
čistou hlavou mohli zamyslet, co dál. První věc, na které se shodli,
byly ty drogy. Jde se dál bez nich. Druhá věc byla taky jasná. Na stará
kolena si teď už nebudou hledat práci v korporátu, tím pádem muzika
zůstávala jedinou volbou. Další otevřenou otázkou byl post bubeníka.
Tady se shodli, že žádné konkurzy ani výběrka na tento post nemíní
dělat a jednoduše tomu nechali volný průběh. A jak už to tak bývá,
zaúřadovala náhoda. Při americké části turné k albu „Meds“ jim
předskokana dělala kalifornská emo-alternativně rocková partička
EVALINE. No a jejich bubeník Steve Forrest byl v té době taky trochu na
volné noze a koumal co dál. Jednoho dne mu zavolala máma a povídá, že
někde četla, že v té anglické kapele, s kterou byli na turné, prý teď
nemají bubeníka. Sice oficiálně nikoho nehledali, ale líná huba holý
neštěstí, takže Forrest nelenil a zkontaktoval management PLACEBA s
nabídkou svých služeb. Velice rychle se mu ozvali zpět a pozvali ho na
pokec do Londýna. Žádná nabídka, žádný kontrakt, jen nejasné setkání. Co
už, v Londýně ještě nebyl, tak to pojal jako turistický výlet, kde si
možná dá pár drinků se starými parťáky a pak se vrátí do Států. Z
pohledu Molka-Olsdala to bylo sice nečekané, ale když se nad tím
zamysleli, taky se jim to celkem pozdávalo. Primárně totiž hledali do
kapely někoho, s kým si lidsky sednou, nehledíce na jeho hráčský styl. A
Forresta si pamatovali jako fajn chlápka, tak proč to nezkusit. Pak už
to šlo ráz na ráz. Pokecali, zajamovali, a nabídli mu pozici stálého
člena kapely. Jak sami přiznávají, o téměř 15 let mladší Forrest
znamenal i tolik potřebnou novou a mladou krev, která mohla kapelu
nakopnout a posunout dál. Zůstávala ještě nedořešená otázka
vydavatelství. Tady udělali docela radikální rozhodnutí. Složí a nahrají
album, komplet všechno to zafinancují z vlastní kapsy, a až když bude
hotovo, to nabídnou nějakému labelu. Chtěli si to udělat po svém, bez
jakýchkoliv zásahů zvenčí, bez tlaků, v úplné svobodě. Odvážný plán.
Podívejme se na jeho detaily.
Kapela měla velice jasnou
představu, kam se chce posunout. Cílem bylo udělat album s
velkým, živým, silným a sonickým zvukem, které bude pestřejší a kterým
opustí temnější polohy z předchozí tvorby. Zároveň v rámci snahy o nevykrádání
sebe sama se nebáli pracovat s novými elementy, ať už přímočarou
popovou melodikou, ke které vlastně nikdy neměli moc daleko, stejně jako
s neobvyklými nástroji a zvukovými podněty. A když už se všechno mění,
tak to vezmeme z gruntu. Za producenta zvolili Davida Bottrilla,
Kanaďana, který se vyznamenal například na albech TOOL nebo MUSE, a
zaletěli si za ním do Metal Works Studios v Torontu. Bylo to poprvé, co
nahrávali mimo Evropu. TOOL několikrát v rozhovorech zmiňovali jako
zvukovou inspiraci, samozřejmě žádnou transformaci do metalové kapely
nečekejme, ale malilinké odstíny jejich muziky při pozorném poslechu na
albu možná uslyšíme.
Jde se teda na to. Hned startovní pozice
byla dobrá. Kapela posílená o mladou krev (excentricky působícího
Forresta, který je ale jinak úplný mílius) je v dobrém rozpoložení,
pozitivně naladěná a silně motivovaná nahrát dobrou desku. Mají z čeho
vybírat, protože tvůrčí duo Molko-Olsdal v mezičase nezahálelo a pořád
skládalo nové songy. Zároveň si sedli do noty s Bottrillem, takže ve
studiu vládla uvolněná a pohodová atmosféra. Zmiňované studio je
situované v průmyslové zóně, kde kolem něj není moc příležitostí na
jakékoliv rozptylování. A i díky tomu byla session velice efektivní a
rychlá (plus si to platili sami, že…). Zatím teda samá pozitiva a
sociální jistoty. Jak to ale celé dopadlo?
Za mě moc dobře. Je to
evidentně nejtvrdší, ale zároveň i nejpopovější nahrávka jejich
diskografie. Zatímco tvrdost se zhmotňuje ve zvuku, popovost nás
neomylně obejme v melodice. Navíc přidali i porci dramatičnosti a
teatrálnosti. Výsledkem je burácivý alternativně rockový album, kde je
sice minimum prostoru pro experimentálnější polohy, ale o to více snahy
se věnovalo hymnickému pojetí kolekce. Velký zvuk, velké refrény, velké
songy. Že je to na míle vzdálené punk-glamovému debutu, nebo
experimentálnějším kouskům ranné diskografie je jasné jak facka. To, co
ale zůstalo, je vytříbený cit pro skvělé melodie a schopnost napsat
poctivý rockový song. Je to PLACEBO a zároveň to není PLACEBO.
Album otevírá ostrá „Kitty Litter“ s nervózním řezavým riffem, postupně se obalující dalšími zvukovými vrstvami, zajímavě pojatým před-refrénem, v mezihře překvapivě doplněná o tleskací vložku. „Ashtray Heart“ je vyslovená popařina, lehce dochucená osmdesátkovým synťákem, která se v názvu vrací k původnímu názvu kapely, než se z nich stali PLACEBO. Čeho si od první skladby můžeme všimnout je energický styl bubnování Forresta. Ten je obvykle do půl pasu obnažen, ostentativně dávajíc najevo svoje potetované tělo, a vypadá při tom jako člen nějaké hardcorové formace. Hraje tvrdě, někdy až agresivně, hlasitě a aktivně. Skutečně dokázal kapelu nakopnout a osvěžit její projev. Výborná je titulní „Battle For The Sun“ s košatou strukturou, která si v refrénu pomůže orchestrací k nabubřelosti a směřuje k velkolepému finále dle vzoru BIFFY CLYRO. Úplně fantastická je pak následující „For What It´s Worth“, kterou když jsem slyšel poprvé, tak jsem nevěřil, že to je PLACEBO. Opět tady máme vkusně zakomponované osmdesátkové umělé zvuky, ženské vokální harmonie a dokonce orchestraci s dechovou sekcí. Ale to vše by bylo k ničemu, kdyby song samotný neměl perfektní drive, parádní melodickou strukturu a elektrizující náboj. Zklidnění nám dopřeje „Devil In The Details“, ale jen do nástupu refrénu, kdy se to opět solidně rozjede. Molko se vrací ke svým vyšším hlasovým registrům, song je plný naléhavosti a drásajících emocí. Několikrát si pohrají s dynamikou a promíchávají klidnější a exponovanější pasáže ve výborném koktajlu.
Další popařina a opět vynikající je „Bright Lights“. Zvuk je
krásně čistý a mohutný, přesně jak si kapela na šestém albu zaslouží.
Forrest táhne songy nespoutanou energií, sází tam rychlé vsuvky a
přechody, nebojí se ani aktivního zapojení činelů. Z jeho úderů sálá
energie, buší do své sestavy naplno. „Speak In Tongues“ by byl zřejmě
jediný song, který bych byl ochotný obětovat na b-side, kdyby se někomu
nezdála délka alba v rozsahu 52 minut. Ale musel by mi stát s pistolí u
hlavy, jinak nic nebude. Ačkoliv melodicky možná není tak
průrazný, ale zvukově se mi vážně moc líbí. „The Never-Ending Why“
kombinuje popíkovskou sloku s mohutnou hardrockovou refrénovou
nadstavbou. Ten kontrast je okouzlující. A opět se nám do toho zamíchá
dechová sekce, ale téměř podprahově, nerušivě. To bylo cílem Molka s
Bottrillem, propašovat do písniček pro fanoušky nečekané elementy a
moment překvapení. Další perla už ale čeká. „Julien“ sice začíná jako
taneční song od UNDERWORLD, a ze začátku možná vyvolá až lehkou averzi,
ale po minutě do klubu vpadnou nekompromisní kytary a postupně překopou
strukturu až do podoby dramatického a špinavého alternativně rockového
monstra. Baladická „Happy You´re Gone“ je možná lehce přeslazená, ale
dokážu s tím žít. Na Molka až netypický love song obsahuje vše, co
předtím PLACEBO nebylo. Dramatický, až lehce afektovaný refrén,
orchestraci, teatrální nabubřelost. Zpátky do vod pro kapelu typických
nás zavede „Breathe Underwater“. Jednoduchý a úderný song naopak
prezentuje vše, čím PLACEBO vždy bylo. Jasná melodická linka, drive,
quite-loud-quite dramaturgie, ostrý a přímočarý zvuk. A parádní
závěrečnou mezihru, kde se odvážou a rozjedou to ještě na další level.
Tajemným začátkem obdařená „Come Undone“ se postupně otevře v sonicky
pojatý velkolepý song, který by jim mohli závidět i OASIS ve svých
nejlepších letech. Povedená je i závěrečná „Kings Of Medicine“ s
nostalgickým nádechem namalovaná v téměř pop-rockových barvách.
Kapela se nakonec upsala menšímu belgickému labelu PIAS a album vydala v červnu 2009. Pro následující koncertní turné se rozrostla až na šest členů, aby dokázala zachytit svou novou hudební polohu i v živém provedení. Reakce kritiků byly smíšené, ne každý dokázal skousnout větší příklon k mainstreamovému alternativnímu rocku. Mě se „Battle For The Sun“ vždy líbilo. Je tak nějak jiné než zbytek diskografie, a přece to pořád je PLACEBO. A sám jsem trochu překvapen (ani nevím proč), jak krásně uzrálo v čase.
17.05.2025 | Diskuse (1) | Tomáš |
![]() |
Gazďa | 17.05.2025 10:24 |
Skvělá deska :) |

