MELVINS - Working With God

V dnešní době plné negativ, invektiv a pejorativ toho nejtvrdšího kalibru je pro mě povzbuzením už pouhé zjištění, že ještě existují oblasti života a lidského snažení, které nezdeformovala aktuální plandemie a kde svět je ještě v pořádku”. Je fajn objevovat subjekty disponující schopností šířit kolem sebe pozitivní vibrace, a to nemám na mysli žádné takzvané sluníčkáře, pomatené vizionáře ani samozvané funkcionáře. Často to bývají zdánlivě obyčejní lidé, kteří se například vyznačují tím, že mají smysl pro humor a nebojí si dělat legraci někdy i sami ze sebe. Podobným spolehlivým pilířem v této rozbouřené době jsou i muzikanti dnes už téměř reliktní, americké skupiny MELVINS.

Ačkoliv zub času už nějakou tu dobu neúprosně ukrajuje ze čtvrté desetiletky existence téhle kapely, nic nenasvědčuje tomu, že by se pánové chtěli odebrat do muzikantského důchodu. Dozajista by na něj měli nárok. Zasloužili se o rozvoj rocku jako málokdo, ať už pomáhali na svět grungeovému batoleti, budovali základy doomu či se brodili sludgem a experimentovali s mechanickými objekty a ruchy všemožného druhu a svými počiny inspirovali mnohé následovníky. Zatím to vypadá, že si to prostě naplno užívají. Experimenty pro tentokrát odložili stranou a vsadili opět na svou osvědčenou metodu, která při vší své jednoduchosti dosahuje maximálního účinku. Nejde o žádnou překalkulovanou taktiku jak udělat dojem, nikdo si zde nenasazuje tajuplnou poker face ani v nečekaném momentě netasí v rukávu schované trumfy, aby šokoval nicnetušící posluchače. Tady se hraje s otevřenými kartami, z pouhé radosti, nadšení pro věc i chuti si tak trochu zablbnout a pobavit ostatní. Koneckonců nadhled i schopnost nebrat sami sebe příliš vážně Melvinům nebyly nikdy cizí a letošní album Working With God” je toho opět důkazem. Možná i proto se rozhodli znovu spojit své síly v prapůvodní sestavě nazývané také MELVINS 1983”, jejíž klasické trojčlenkové složení vede nezastupitelný zpěvák a kytarista Roger Buzz” Osborne alias King Buzzo, původně bicman Dale Crover převzal tentokrát basu a bubenickou funkci zastupuje jako kdysi Mike Dillard.

O tom, co vás víceméně na desce čeká, si můžete udělat obrázek hned z prvního tracku. Zatímco k beatlesovské klasice I Want To Hold Your Hand” přistupovali Melvini na minulém albu Pinkus Abortion Technician” s respektem k původní verzi, megahit THE BEACH BOYS I Get Around” vybavil King Buzzo rovnou novým textem a jak je vidno z titulu I Fuck Around”, zcela bezservítkově. Text vznikl vpodstatě náhodou, když si Buzz při zvukové zkoušce brblal do mikrofonu a nenapadlo ho nic lepšího než tohle slovní spojení. Dovolila bych si tvrdit, že skladba je silně infekční a svou nakažlivostí předčí možná i originál, proto posluchačům s oslabenou imunitou doporučuji úvod přeskočit a pokračovat až druhou skladbou. Od Negative No No” už nám Melvini předkládají téměř klasické vzorky své tvůrčí snahy, kompozice založené na obhroublých kytarách ztěžklých neustálým manévrováním bahnem, kalem i kamenivem rockové muziky. Nad nimi vládne a prostoru kraluje Buzzův vokál, který si i v téměř 60ti letech dokáže bez problému sjednat respekt a upoutat pozornost podobně jako zpěvákova ikonická čupřina. K nejvýraznějším kouskům patří Bouncing Rick” pojmenovaný podle přezdívky jednoho ze středoškolských učitelů našich muzikantů. Údajně byl ten nebožák velmi nervózní, možná proto mě, i když v dobrém slova smyslu, úvodní riff skladby tolik irituje. Ale pravděpodobně mi jen něco silně připomíná a já ne a ne, nemůžu přijít na to, co. Maximálně mi při poslechu naskočí jen staří dobří QOTSA a… tím to vždy skončí. Boy Mike” se zneklidňujícím mixem zvukových stop, místy hraných i pozpátku, působí trochu strašidelně, zatímco téměř kolovrátkový rytmus Great Good Place” je ukázkou pohodového přímočarého bigbítu. Tyto výraznější rytmické kousky střídají rozmáchlé, recesistické eposy jako Caddy Daddy”, nově předělaná verze starší nepublikované skladby Hund” s hutnými vyhrávkami i nečekanými zvukovými doplňky nebo Hot Fish”, kterou s Buzzem kdysi složil Trevor Dunne pro kamarády z FLIPPER a je takovou malou vzpomínkou na společné osmdesátkové řádění v klubech v San Francisku. A nebyli by to MELVINS, aby nepropašovali mezi skladby i nějakou tu pitominku nebo soubor idiotských výkřiků, jakou je třeba úvod k další ze šuplíku vyhrábnuté bláznivé skladbě Brian, The Horse-Faced Goon” nebo naopak závěr lehce hospodské odrhovačky 1 Fuck You”. Tuto předělávku písně Harryho Nilssona původně nesoucí název You Breakin’ My Heart” a věnované bývalé manželce pravděpodobně ocení hlavně pánská část posluchačstva, která momentálně prochází nějakými partnerskými bouřemi. Obzvláště zmiňovaný konec skladby by mohl být dobrou inspirací k ozdravnému vyventilování negativních emocí. Na závěr desky si pánové ponechali doo-wop Good Night Sweetheart” z pera dvojice Carter a Hudson, který dříve hrávali na koncertech v partě s Warrenem a Willisem z BIG BUSINESS. Touto skladbou tehdy často zakončovali svoje sety, a tak se rozhodli onu tradici využít i zde a celkem logicky tím uzavřít kolečko rozverně nostalgických vzpomínek.

Co tedy dodat závěrem? Když nahlédnu do melvinovské diskografie a porovnám tuto práci s řádkou jejich ikonických děl, tak album na tak vysoko nastavenou laťku nedosáhne. Pořád je to ale velmi solidní záležitost, jak po stránce instrumentální, tak i kompoziční a obsahové. A rozhodně je to sázka na jistotu, pokud chcete zaplašit chmury, odreagovat se a problémy poslat… k vodě. A tahle přidaná hodnota mi nedovolí jít s hodnocením níž. Ne každý dnes totiž dokáže vytvořit muziku, které by kromě poslouchatelnosti přinášela i lepší náladu.

P. S. Vypadá to, že bezkoncertní období využili Melvini do mrtě a stihli vyrobit i další album – Five Legged Dog”, které by koncem tohoto týdne už mělo být k dispozici. Podle pár prvních zpřístupněných tracků to nezní vůbec špatně, ale soudím, že to bude silně specifická záležitost pro silně závislé jedince, protože se jedná o 2,5hodinový maraton 36 čistě akustických nahrávek původních skladeb… no, prostě MELVINS.