SAADE - Guide To Happy Living

Druhé album tuzemského garage-rockového projektu SAADE vyšlo již na začátku letošního jara,  a tak je nejvyšší čas, zmínit se o něm alespoň v krátkosti. Pod názvem „Guide To Happy Living“ se skrývá sbírka vyrovnaných a zdravě nadupaných rockových čísel, které staví na syrovém zvuku (i když ne zas až tolik jako tomu je na jejich prvotině)a určité alternativně rockové neotesanosti. V kontrastu s ní zde stojí fakt, že si kapela opravdu nehraje na žádný zapřisáhlý underground a poměrně zdravě vyvažuje melodickou stránku rockových písní s tou druhou, co je víc hardcore. Netuším, jak si na tom kapela stojí s koncerty, doposud jsem jí nereflextoval a neměl tu čest spatřit, každopádně se jedná o klubovou záležitost, reflektující zhruba podobný pohled na věc, jaký měla americká alternativně rocková scéna v druhé půli osmdesátých let – tedy ta, ze které se vyklubaly kapely typu NIRVANA, MUDHONEY nebo SONIC YOUTH.

Ne, opravdu zde nehledejte přehršel nějakých hitů po vzoru FOO FIGHTERS, natož pak nějaký výrazný singl. Někde jsem se totiž dočetl, že je jimi „Guide To Happy Living“ doslova a do písmene zasypané, není tomu tak, ale tento stav není chybou. Nejde totiž o album, které by na něčem podobném stavělo, a které by si podobnou věc kladlo za prvořadý cíl. Přesto všechno mám pocit, že jde o smysluplnou desku, jakých není v Čechách nikdy dost a jaké jsou zejména pro utváření silné alternativně rockové základny na našem území zatraceně potřeba. Nejde tedy o nějaký úspěch, o stovky až tisíce fanoušků dožadujících se jejich hudby, ale o skutečnost, že se zde stále nahrávají rockové desky, které reflektují aktuální dění na anglo-americké scéně a zároveň autenticky a bez jakéhokoliv kašírování vyjadřují vše podstatné o interpretovi. Jde tedy o zdařilou, syrovou (ne však přehnaně a bezmyšlenkovitě), rock´n´rollovou jízdu, která jede s nejlepším vědomím na maximum.

Pokud bych si však měl závěrem zahrát na nějakého sebejistého manažírka z fiktivního a četně sledovaného rockového rádia, jenž by jakoby mělo pouštět aktuální věci, a jaké tedy v naší zemi snad ani neexistuje, vzal bych kapele na zkoušku do večerního vysílání v pořadí druhý song, což je píseň s názvem „Shower Cap“, u které spatřuji (jako u jediné) jistý potenciál s výraznějšími hitovými prvky, které se nad zbytkem alba vyjímají a působí srozumitelněji a dle mého i příjemněji. Povedená práce.