GRAVE - Out Of Respect For The Dead

Švédové GRAVE jsou vlastně spolu s UNLEASHED jedinou old-schoolovou deathmetalovou kapelou ze severu Evropy, která na scéně přežila do dnešních dnů a to bez výraznějšího úpadku potřebné kvality, a ještě k tomu ze zanícení do svého směru neuhnuli ani o píď. Pravda, i jim se nevyhnula jistá krizová období, kdy se spíše hledali nebo dokonce uložili své hudební počínání úplně k ledu (druhá polovina devadesátých let a přelom milénia byl pro mnohé kapely z jejich generace hodně složitým úsekem), ale to nic nemění na faktu, že se z nejhoršího dokázali otřepat a ve svých nových etapách vydávají alba snad ještě lepší, než byly svého času jejich původní nahrávky, jež kdysi navždy definovaly smrtonosný kov ze Země tří korunek.

Pokud patříte k fanouškům či pravidelným odběratelům jejich hudby, určitě to všechno dávno víte, včetně nových aktualit. Pokud ne, mám pro vás vcelku dobrou zprávu, na novince se kapele znovu podařilo obstát. GRAVE znovu sestavili silnou sbírku. Drtivé vály vlastní jako již tradičně podladěný kytarový sound. Nebudu se zde rozepisovat do detailů, tohle ponechám hudebním webům hlouběji zainteresovaným do extrémní a temné hudby, jen si dovolím říct, jak jsem z počínání těchto Švédů potěšen. Nedbají trendů, ani kde se co šustne a jedou si stále nezlomně ten svůj styl a v pravidelných intervalech mezi vydáními do detailů vše propracovávají.

Jak tedy jejich novinku zhodnotit? Je to zkrátka opravdová smrt. Když bych měl nějaké indicie vypíchnout, vidím to asi takhle. Hrubozrnný zvuk působí trochu rozkřáple, což má navodit dojem jisté špinavosti, nicméně je vše chtěno a vypilováno čistě a prosté odfláknutosti. Bicí posilují songy návaly energie a zároveň se nesnaží nic přebít, či vstupovat do dění hustěji než je nutné, zkrátka údernost podporující neustávající drive, žádné blastbeaty a podobné nesmysly. Vše je úhledné.

Sólová kytara se mnohokrát vykáže zpravidla nějakým démonickým sólem, jenž songu také pomůže, tedy zejména jeho atmosféře, která neztrácí nic z oné aury, s jakou GRAVE vstoupili na počátku devadesátek na scénu. Jen jsou dnes prostě vyhranější kapelou. Je v tom sice rutina, ale stále ještě dost zajímavého. Hlas je jako již tradičně kapitolou samou pro sebe, ostrý jako břitva a zároveň únosně hluboký, přesně jak to mají old-school borci rádi.  Za mne – opravdu žádná neposlouchatelná prasečina jako u CANNIBAL CORPSE, SIX FEET UDER nebo dokonce DECAPITATED, tří velkých a letitých deathmetalových kapel, které díky projevu jejich growlerů příliš nemusím. Naštěstí s nimi nemají GRAVE příliš společného, ale to jako fanoušci deathu přeci dobře víte.

Co říct závěrem? Přesně to co si mohou fanoušci severského deathu přát najdou právě zde, na nové desce GRAVE, tedy kapely, která za posledních dvanáct let už nahrála tolik solidních alb jako v tomto období málokterá jiná. Neříkám, že jsem jejich zapálený fanoušek, nebo že této kapele budu věnovat nějak více pozornosti, pro mne jsou svým zaměřením prostě stále tak nějak okraj, ale zrovna jim nelze upřít poctivost a radost z kvalitního death metalu, který umí poskládat a vykouzlit lépe než 90% ostatních. Mám je radši než celou řadu mladších a podstatně techničtějších kapel tvrdé hudby.