MASSACRE - From Beyond

Nevím, zdali kdy vůbec existovala kapela s metalovějším názvem než právě MASSACRE? Floridská hydra od nepaměti patřící k zakladatelům death metalu. Pro někoho legendy, pro jiného grupa, která ne zcela naplnila svůj počáteční potenciál. Jejich debut „From Beyond“ je však vzýván coby naprostá klasika žánru, byť se jím, co do fungování dosti nestabilní, čtveřice prokázala až zhruba sedm let od svého zrodu. Floridský death metal byl v roce 1991 na svém absolutním vrcholu a všechny zásadní gore smečky chrlily do světa své záhrobní manifesty. Když na fenomén MASSACRE hledím s odstupem takřka tří dekád, zdá se mi, že se nikdy zcela nezbavili nálepky truc-projektu spoluhráčů Chucka Schuldinera, jakkoliv jejich historie sahala ještě o pár let dál než účinkování tří čtvrtin jejich sestavy v řadách DEATH na sklonku osmdesátek. Šlo zkrátka o kapelu založenou již v roce 1984 a krátce na to odhalenou americkému metalovému undergroundu, ale rovněž i velmi brzy uloženou k ledu. Ostatně vždy když se MASSACRE vydali vstříc novým kapitolám vlastní existence, pokaždé byli srovnáváni s vlastními počátky a protože byl jejich dopad přisuzován především rozvoji smrtonosné scény, nikdy v budoucnu to pro ně nebylo snadné. Ono už samotné fungování sestavy nebylo bezproblémové, neboť alkoholové manýry vrchního growlera Kama Lee a jeho nevyzpytatelná povaha zrovna nepřispívaly ke zdárnému provozu této šokující skupiny.

Když byl kytarista Rick Rozz a rytmická dvojice Terry Butler a Bill Andrews přítomni v sestavě Schuldinerových DEATH a to v časech alba „Leprosy“, asi nikdo nečekal, že by ještě svou pár let nazpět pohřbenou značku exhumovali. Když byl v roce 1989 Rozz ze sestavy DEATH odejit, stejně jako o rok později Butler s Andrewsem a sice po kontroverzních událostech z konce roku 1990, došlo tedy na opětovné znovuzrození MASSACRE. Kapely sice vzývané podzemními opravdovčíky, opředené kultovním statusem v metalovém undergroundu, avšak rovněž co do profesionální studiové práce dosud nezkušené. K mikrofonu byl opět přizván zvířecký Kam Lee a okamžitě se šlo v Tampě do studia Morrisound, aby po kapele, tou dobou produkované Colinem Richardsonem, sáhli britští Earache. Zmíněná deska vyšla 1.července 1991 pod názvem „From Beyond“ a stala se záhy naprostou žánrovou klasikou a jedním z pilířů floridské scény.

Na „From Beyond“ se MASSACRE podařilo nahromadit dostatek letitých skladeb a opatřit je modernějším, velmi hutným a agresivním soundem. Ve svižném tempu přestavěné deathové valy stály především na riffech Ricka Rozze, sekýrnického tlouštíka proslulého velmi spontánním provedením svým partů. Jeho kytara vlastně udávala nahrávce ráz, neboť i divoké spletence a vřískavé pazvuky deroucí se z jeho šestistrunky, zde coby krátká, o to však zapeklitější sóla, sebou nesla ohromnou dávku niterného kouzla. „From Beyond“ je právě tím albem, které vládne kouzlem neočekávaného. Všechny nedodělky a nástiny letitých skladeb z osmdesátých let se v nové podobě ukázaly životaschopné a zcela bez problémů zapadly do dobového dění v gore stylu počátku devadesátých let. Songy si držely onen starosvětský a velmi přímočarý ráz, který lze připodobnit k prvním dvěma albům DEATH, jakkoliv hluboký hlas Kama Lee měl mnohem blíže třeba k hlasovému projevu Barney Greenwaye z NAPALM DEATH než k drásavému chrapláku Chucka Schuldinera, což byla už tehdy z mého pohledu spíš ztráta.

Textová stránka díla byla inspirovaná hororovými příběhy, zejména pak dílem H.P.Lovecrafta, což byl případ už úvodního válu „Dawn Of Eternity“, který desku znamenitě rozjel. Díky bytelným tempům dvojky Butler/ Andrews a nesmlouvavým riffům Rozze tak vstupuje do velkého deathového dějství kapela, o které šly metalovým podzemím pár let pouze skazky. Skladba sama o sobě působí jako onen Úsvit věčnosti, neboť postupně poznáváme, kterak se všechny shromážděné skladby z demáčů drží jednotícího zvuku a stylového uchopení. A tak deska pokračuje v zběsilém tempu skrze „Cryptic Realms“, „Biohazard“ a naprostou klasiku „Chamber Of Ages“, ve svém úvodu opatřenou podivným klávesovým intrem. „From Beyond“ je deathmetalový soundtrack k horroru, a tak nepřekvapuje obsese v tématech točících se okolo sci-fi ohavností, nejrůznějších zrůdných organismů a neznámých bytostí. Po titulní skladbě to potvrzují třeba „Succubus“ nebo „Symbolic Immortality“, song pro něhož se stalo umírání alfou a omegou. V samotném závěru alba došlo ještě na znovunahranou skladbu „Corpsegrinder“, která dříve, v polovině osmdesátých let, patřila do repertoáru DEATH, ale protože dost pravděpodobně pocházela od Ricka Rozze, byla v roce 1991 využita pro potřeby MASSACRE, ostatně právě DEATH se jí už dávno zřekli a nikdy ji nepoužili.

Necelý rok po vydání „From Beyond“ vychází ještě čtyřpísňové EP „Inhuman Condition“, na kterém jsou nahrány tři autorské songy MASSACRE, které nebyly zařazeny na debut, a jedna předělávka, zde konkrétně cover „WarHead“ od severoanglických praotců black metalu VENOM. Krátce poté se MASSACRE na čtyři roky rozchází, neboť manýry Kama Lee, týkající se nedobré životosprávy, velmi stěžovaly situaci. Koncertů bylo už tehdy odehráno vlastně jen poskromnu, existenci tohoto bandu je tak navždy třeba chápat jako poněkud problematickou.