Boomer Space

ELUVEITIE - Anv

Pokud si dobře vzpomínám, tak to byla skupina SKYCLAD, kdo na mezinárodním poli poprvé uspěl kombinací metalu a folku. Tihle Angličané tak navázali na ostrovní tradici keltského rocku a punku formovanou kapelami jako HORSLIPS, CLANNAD, THE POGUES a v některých případech i THIN LIZZY. Dnes je folk metal tradičním subžánrem, kterému se věnují desítky a možná i stovky kapel a keltské motivy najdeme i ve skladbách mnoha dalších interpretů. ELUVEITIE jsou pak dnes jeho zřejmě nejúspěšnějším zástupcem, velmi oblíbeným i v Česku.


Jméno kapely z švýcarského Winterthuru znamená etrusky „Helvétiové“, tedy tehdejší keltské obyvatelé dnešního Švýcarska a tihle muzikanti jsou příznačnými zástupci univerzálního globalizovaného keltství dnešní doby, ke kterému se může hlásit v Evropě prakticky kdokoliv. Multilingvální Švýcaři skládají texty v němčině, francouzštině, rétorománštině, galštině a samozřejmě v angličtině. Stejně bohatá je i jejich hudba, kde mají vedle klasických metalových nástrojů výraznou roli i housle, niněra, keltská harfa, mandolína, dudy, perkuse a nejrůznější typy fléten a píšťal. Zejména housle, niněra a píšťaly jsou základním kamenem zvuku kapely a některé vůbec nejvýraznější a nejlepší hudební pasáže napříč jejich kariérou jsou vystaveny právě na nich. Švýcaři prokládají typicky keltské instrumentální vložky brutálním (melo) black a death metalem, a právě tahle kombinace vytváří charakteristický zvuk a ráz kapely, který v dnešním metalu jinde prakticky nenajdeme. Démant drsný, tvrdý a nevybroušený, ale zároveň čirý, průhledný a krásný.



ELUVEITIE se na scéně pohybují více než dvacet let a „Anv“ je jejich deváté album. Za tu dobu nepozoruju v jejich zvuku ani skladatelském přístupu nějaký výrazný posun. Otěže má i nadále pevně v rukou kapelník Chrigel Glanzmann, který je také hlavním skladatelem. Četné příchody a odchody dalších – mnohdy i výrazných – členů se nikdy na celkovém směřování kapely neprojevily a i nové album je smícháno z výše zmíněných ingrediencí a paralelně taženo dvojzápřahem Glanzmannova řevu a growlu v kombinaci s klasickým vokálem. Za tím druhým stojí už osm let a tři alba vynikající zpěvačka Fabienne Erni, která je vlastníkem nejen krásné zrzavé kštice, ale také neuvěřitelně barevného hlasu ohromujícího rozsahu. Jedna z top metalových vokalistek dneška.


Od předposledního alba „Ategnatos“ uplynulo už šest let a podle Glanzmanna se nová deska rodila v bolestech a těžce. Troufám si tvrdit, že je to na ní slyšet. I přes zatím nejdelší časový odstup mezi vydáním jednotlivých alb to je deska s pouhými osmi opravdovými písněmi doplněnými – jak je u ELUVEITIE zvykem – různými intry či drobnými kompozicemi. Celkově nám tentokrát Švýcaři dodali „jen“ cca 40 minut nové hudby a jedná se tak o dosud vůbec nejkratší album jejich diskografie. Pro někoho časová délka tak akorát, pro mě ale i vzhledem k dlouhému období od „Ategnatos“ příznak jisté tvůrčí krize.


Celkově ale není naštěstí album vůbec špatné, i když kvality předchozího nedosahuje. „Anv“ obsahuje čtyři opravdu výborné věci. První singlovku „Premonition“, která charakteristickým způsobem kombinuje drsnou a melodickou zvukovou stránku kapely, v podobném duchu pojatou „Aeon of the Crescent Moon“ s typickým keltským instrumentálním mostem, popově zábavnou „All In One“, kde se vokálně Glanzmann stahuje do pozadí a která svou (funkční) prvoplánovostí sahá až někam k repertoárovým vodám BEYOND THE BLACK, a konečně čistě growlovanou „Harvest“, kde Švýcaři prokazují, že melodicky výrazný chorálový refrén se dá stvořit i pomocí čistě hrdelního bručiva. Další čtyři věci se pohybují na škále solidní až celkem dobré a zbylé instrumentálně či instrumentálně-vokální kvarteto jsou zmíněné drobné črty, preludia a intermezza, které nevadí, ale ani by tu nemusely být. Víc by jim to slušelo, kdyby byly zakomponovány přímo do nějaké písně. ELUVEITIE to tak ale měli vždycky, takže to k nim asi patří. Jak je u nich zvykem, deska má dokonale přehledný zvuk a výborný mix, bez kterého by se obdobně široký ansámbl nástrojů neobešel a hudba by nedosáhla takové barvitosti. Jako obvykle také září zpěvačka Fabienne Erni, která tu šeptá, lká, zpívá i křičí – vždy s maximálním emociálním dopadem na posluchače.


ELUVEITIE vydali desku, která jejich kariéru nikam neposunuje, nicméně přináší očekávanou kvalitní porci muziky, kterou dále utvrzují svou pozici na globálním vrcholu folk (black a death) metalu.


09.05.2025Diskuse (7)Gazďa

 

Gazďa
12.05.2025 20:12

Widl: diky za info. Mix maji skutecne dobry 🙂

 

Widl
10.05.2025 23:02

Jen taková zajímavůstka z trdšího ranku. Už dlouhá léta jim alba produkuje a různé věci nahrává i mixuje Tommy Vetterli z Coroner.

 

Rolandino
10.05.2025 21:50

Gazďa, dík za tipy. Plánujem vypočuť.

 

Gazďa
10.05.2025 20:57

Rolandino: mám rad minule Ategnatos, nebo ze starších Slania.

 

Pekárek
10.05.2025 16:59

Folk metal nemusím, s tipem nepomůžu. Shodou okolností teď v ruce ale držím tohle album. Tak si ho pustím, než půjde pryč.

https://www.metal-archives.com/albums/Waylander/Reawakening_Pride_Once_Lost/349

 

Rolandino
10.05.2025 13:24

Z folk metalu sú pre mňa stále jedničkou Skyclad. Každopádne, toto je ďalšia kapela, ktorú by bolo fajn si hlbšie napočúvať. Nejaký tip, ktorým albumom začať alebo ktoré je ich najlepšie?

 

Honza Š
09.05.2025 15:03

Bez mučení přiznám, že kapelu jsem neznal, ale dost se mi to líbí. Ano, objevný to není, ale ta kombinace tvrdosti a "keltské" melodiky jim funguje, i to střídání zpěvu. Prostě se mi to dobře poslouchá, co by za ty melodie dali poslední Nightwish :)