Boomer Space

ARCADE FIRE - Pink Elephant

Kanadští ARCADE FIRE přicházejí se svou sedmou řadovou deskou „Pink Elephant“ a pro jejich fans z dob prvních tří nejoslavovanějších počinů se jedná vlastně dost možná o balíček poslední naděje. Kapela totiž s příklonem k syntetice a neprvoplánovému popu v poslední desetiletce jaksi ztratila na své výjimečnosti. Tohle je však pohled fajnšmekrů, oni totiž ARCADE FIRE jsou populární stále, jen asi o dost méně osobitým způsobem. V závěru nultých let přitom šlo o největší hvězdy kytarové scény, velkou a nadžánrovou kapelu, která působila eklekticky a míchala mnoho stylů a vlivů z historie pop music s retro i aktuálním vyzněním. Tehdy byli oprávněně „in“.


Novinka na mne působí jako vcelku poklidné a křehké album, které se výrazově pohybuje znovu na hranici mezi sférou vyzrálého pop/rocku a avantgardy, jež ani nemůže být vzdálenější pro rockový žánr typické bodrosti, dále pak zaoceánskému folku a také umělých prvků příznačných pro synthy pop. Jsou zde místa, o kterých tvrdím, že mají své nemalé kouzlo a mohou se zařadit k podnětným věcem jejich portfolia, ovšem ani těm se úrovně desek, jako je globálně oslavovaný manifest „The Suburbs“ z roku 2010 nebo následující, o tři roky mladší a mnou oblíbený „Reflektor“, docílit nedaří.


Deska vznikala v pro kapelu poměrně neklidné době po neprokázaném obvinění frontmana Wina Butlera ze sexuálního zneužití, k této situaci došlo v roce 2022 a všestranný hudebník a producent incident vehementně zamítl. Deska to letos není příliš dlouhá. Hned tři tracky z celkových deseti zde plní funkci jakýchsi ambientních inter, která pouze připravují atmosféru. Ze sedmi dalších skladeb jsou čtyři velmi ucházející, ale i tak se materiálu příliš nedaří získávat pevnou půdu pod nohama. Asi možná za to může jistý dojem nepůvodnosti, kdy fakt, že kapela míchá moderní indie-rock se synthy popem a občas do toho přijde se sedmdesátkově rozšafnou glam-rockovou pasáží, či takřka folkem, najednou začíná hrát proti ní. Skladbám rozhodně nechybí procítěnost a určitá křehkost, na jakou měli ARCADE FIRE patent takřka vždy. Letos se jim rovněž docela daří vybalancovat z hranice kýče a prvoplánu.



Síla znovu vězí v obstojném songwritingu, v budování atmosféry, ale znovu i v názorové, instrumentální a především vokální souhře mezi hudebníky, především pak mezi všeumělem Winem Butlerem a druhou nejvýraznější silou v sestavě, rovněž všestranou hudebnicí a producentkou Régine Chassagne. Když poslouchám ležérní a uplakaný titulní song „Pink Elephant“, hned mne naskakují asociace na hudbu Neila Younga ze sedmdesátých let. Tyhle moderní modifikace starého folku mne vlastně neurážejí, deska se však trochu rozjede až poté, co titulka odezní. Především protože „Year Of the Snake“ má v sobě i přes psychedelický odér a post-rockovou snovost konečně také potřebný glamový sex-appeal, a tak se patrně jedná o jednu z nejlepších věcí na desce. Song, tak jako je u hitovek této kapely typické, znovu nabídne výborný vokální duet mezi hlavními aktéry, takže nenásilná hymna těží vitamínky z oblastí rocku i popu a ještě se dokáže tvářit rafinovaně. 


Povedla se i synťáky opatřená „Circle Of Trust“, která působí náležitě chladně a svými umělými automatickými beaty dává vzpomenout spíše na sólové počiny odtažité Irky RÓISÍN MURPHY, či třeba na něco usedlejšího, co si bezstarostně jede na reminiscencích ostrovního novoromantismu z osmdesátek. Flákota „Alien Nation“ zas pro změnu upoutá svou neučesaností, více power nástupem a devadesátkově pojatou rytmikou, která připomene spíše cosi na způsob tehdejší tvorby Davida Bowieho, BABYLON ZOO či dokonce U2 v časech globalizovaného hédonismu jejich nejexperimentálnějších děl.


Bohužel, tohle je zhruba vše zásadní. Dále už deska nenabídne příliš podnětného a zbývající věci se spíše tak pohodlně vlní a ani jedna nepřijde s ničím podstatným. Tahle deska tak ARCADE FIRE z období přetrvávající krize určitě nevytrhne, byť samozřejmě zde nacházím také nějaké zajímavé momenty. Každopádně jde znovu o skládanku, které je vlastní jak příklon k historii, tak se snaží (dost možná už marně) o nějaký ten prvek osobitosti. Možná ARCADE FIRE ubírá jejich příklon k popovějším formám, ale pořád lze říct, že dokáží balancovat na provaze únosného vkusu.


26.05.2025Diskuse (4)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
28.05.2025 09:10

Tomášův původní Tomáš: Já to pochopil, Everything now pátá řadovka, novinka sedmá, mezi tím WE.

Ne druhej Tomáš ale ten náš Tomáš: Já právě v ARCADE FIRE tu vyjímečnost slyším, hlavně na těch prvních čtyřech deskách, to je kapela, která kdyby působila v jinej době, tak mohla být dneska na levelu opravdu historických velkých značek, jako kdyby ROXY MUSIC a TALKING HEADS měli popularitu GENESIS.:-) The Suburbs je album, na jehož levelu bylo v devadesátkách tak Ten nebo Superunknown.

Dnešní taky Tomáš: Album WE ještě neznám.


 

Tomáš
28.05.2025 08:42

Sorry, blbě jsem to samozřejmě napsal, Everything Now bylo ještě před WE, díky za opravu. Ta se mi ale taky moc nelíbila. Přijde mi to, že Arcade Fire se trochu ztratili, sami nevědí, kudy vlastně jít. Možná se stali obětí své vlastní slávy, kultového statusu a nekritického zbožňování kritiků. Nebo jsem vůči nim možná zbytečně zaujatý já.

 

Taky Tomáš
28.05.2025 08:32

Jen bych chtěl říct Tomášovi vedle, že mu nejspíš unikla deska WE z roku 2022, což je za mě škoda, osobně jí mám hodně rád. Rozuměj víc než Pink Elephant a Everytghing now a míň než ty ostatní :) Pink Elephant za mě 70% (poslechů už mám za sebou určitě přes deset a trvalo mi se k tak vysokému číslu dostat). I když se mi ty tři ambientní plochy veskrze líbí, tak vydat desku o sedmi skladbách mě vlastně na tom celém rozčiluje asi nejvíc. Ač jsem opravdu velký fanoušek, tak bohužel uznávám, že to vypadá, že AF ze sebe už nic na úrovni prvních čtyř alb nejspíš nikdy nevypotí. Ale život jde dál, jejich diskografie je bohatá a já nepochybuji, že spoustu z jejich skladeb budu poslouchat až do konce svých dnů. :)

 

Tomáš
26.05.2025 10:01

Za mě zatím tak max. 50% a docela zklamání. Ono už předchozí deska, uvedená fantastickou singlovkou "Everything Now" byla docela nezáživná až nudná, no a tady v tom trendu pokračují, a přidali ještě více synťáků...

Pamatuji si dobu, když vydali první desku a já v nich tu revolučnost nikdy neviděl. Ale spousta mých kamarádů z nich bylo odvařených, a prý je to zásadní kapela, nová naděj rockové muziky, blablabla. Což mě ještě více proti nim zatvrdilo. No jo, mladická ješitnost.
S věkem jsem se k nim vrátil a uznal, že první čtyři alba jsou fakt slušná, i když si pořád myslím, že možná trochu nekriticky přeceňovaná. Bohužel tyhle poslední dva kousky ale ukazují kapelu vyčerpanou, unavenou, která možná trochu podlehla iluzi vlastní dokonalosti díky neustálému ozpěvování.