Boomer Space

U.D.O. - We Are One

Bývalý frontman německých heavy metalových klasiků ACCEPT, Udo Dirkschneider, netroškaří a podpořen kvalitním dechovým orchestrem přichází s výpravnou deskou. Jako dobrý obchodník si velice rychle uvědomil, že své potenciální publikum může nejlépe vytěžovat především bombastickou produkcí. Udo není a nikdy nebyl žádný šmejd, spíš se podobá hodně štědrému zmrzlináři se striktní nabídkou výtečné vanilkové a čokoládové. Již nějakou dobu tudíž koncertně, ať už pod značkou U.D.O. či DIRKSCHNEIDER, nabízí maximum možného a zároveň přidává další a další řemeslně dotažené, i když pomalu splývající řadovky. Ta nejnovější se však vymyká, neboť svět studiový právě se světem koncertním (estrádním) propojuje, a to s jediným cílem: navodit pocit ze sledování velkolepé show, kterou posluchač zatouží uvidět živě, protože se jedná o něco mimořádného – exkluzivního, čemuž pak bude odpovídat i cena vstupenky, nad níž se ovšem, právě pro onu výjimečnost, nikdo nepozastaví. Spokojení budou všichni. Ostatně právě zmíněná exkluzivita, provázená opulentní nabídkou, stála i za úspěchem protahované koncertní dráhy projektu DIRKSCHNEIDER, zacíleného pro změnu hluboko do syrové minulosti ACCEPT.



Ostrý orchestrální test v podobě pět let starého živáku „Navy Metal Night“ přitom vyšel na jedničku. Nevím, nakolik se počítalo (určitě ano!), popř. dosud počítá s živým provedením „We Are One“ v plné parádě; jeho odpískání by byla každopádně velká škoda. Nasazení a profesionalita hlavního protagonisty, jakož i samotný poslech novinky mě totiž přesvědčily nejen o solidním tržním potenciálu nastíněného záměru, ale také o jeho opodstatnění ve smyslu natočení zdařilé metalové desky, dílem od svých předchůdkyň odlišné. Vrátím-li se k příměru se zmrzlinou, ona konzervativní pochoutka pro jednou dostala atraktivní polevu, po níž bude dozajista následovat pokorný návrat ke kořenům, tedy pokud zdravíčko dovolí. Realizace „We Are One“ s sebou přináší ještě jeden aspekt. Současně se dá hovořit o završení procesu transformace jednoho výrazného metalového zpěváka v úspěšného manažera vlastní kapely a posléze i ve ctihodného ředitele respektované instituce, disponující momentálně o dost větší legitimitou (aktuálně přibyla autorská podpora Petera Baltese), než mají dnešní ACCEPT.


Pakliže opustím pole obecnějších úvah a spekulací, nezbývá mi než uznat, že nové album „malého velkého“ Němce přináší určitý progres, i když až ve druhém plánu. V podstatě jde o již zmíněný „promo progres pozvánkového typu“, projevující se v dnešní době u AVANTASIA, Devina Townsenda a dalších. Vysvětlím. Nerad bych se pouštěl do didaktického hledání paralel mezi snahou jednoho silného germánského týmu a kupř. letošní deskou NIGHTWISH, přesto nejde nevypozorovat a neupozornit na jisté analogie. Pominu-li tu nejzásadnější, kterou by šlo lakonicky vyjádřit tak, že NIGHTWISH mají Floor Jansen a U.D.O. zase Uda, tj. opravdové pěvecké osobnosti s mimořádným charisma, a pokud dále odhlédnu od pojmové shody plynoucí z užité orchestrace, zaujme především podobnost ve zmíněném prvku estrádním. V obou případech velezkušené produkční týmy usilovaly o pestré pásmo, plné vsuvek (včetně těch keltských, asi „na vytrávení“). Řadě posluchačů nemusí skládanka tohoto typu sedět, protože je primárně určena ke koncertní podívané, přičemž poslední řadové desky uvedených institucí plní hlavně funkci jakési pozvánky na dobrou show. Show, jejíž pozlátko a důraz na koncepční charakter ve sluchátkách posluchačů čekajících na řízné hity nevynikne. Košatá aranžmá, za kterými nikoho nevidí, resp. které nemohou prožívat a sdílet ve výhni světel a silného zvuku uprostřed publika, hrozí nudou, a po chvíli dokonce pěknou prudou. Odpovědné duo Dirkschneider/Kaufmann naštěstí nerezignovalo na elementární písničkovou kvalitu a dobré riffy.


Přejděme k rozdílům, Udo, jak sám zdůraznil, preferuje dechy (vzpomeňme už na titulku z alba „Faceless World“), což je s ohledem na tradiční, pochodově zatěžkané tempo skladeb logické. Podařilo se mu navázat spolupráci s opravdovými profíky. Žestě i dřeva zní velmi čistě. Orchestr německých ozbrojených sil MUSIKKORPS DER BUNDESWEHR ve svých řadách průměr netrpí. Jeho výkonu nelze nic vytknout. Nahrávání muselo představovat mravenčí práci. Taková poctivost imponuje, smekám před studiovými mágy. Před nimi vlastně i pro případ studiových manipulací. Produkční, resp. zvuková stránka každopádně staví na čistoskvoucím, až sterilním přednesu, který je pro U.D.O. typický. Vyžehlené dechy přináší něco málo dynamiky, aniž by ovšem rušily. Mix šedé eminence – Stefana Kaufmana, je výstavní. Orchestr, snad s výjimkou příjemných instrumentálek, samozřejmě nic neutváří, pouze podtrhuje, rámuje, uvozuje, uzavírá a zdobí. Výsledkem není symbióza dvou hudebních světů, ale ničím neurážející naplnění původního show-záměru. Jinak řečeno, na koncertě bych se precizními orchestrálními vstupy a podkresy dobře bavil, zvlášť když občas k nějaké té zdařilejší komunikaci mezi kytarami a dechy přeci jen dochází. Podstatné je, že orchestrální pompa ani neodhaluje ambice nekorespondující s mírou talentu, ani nezakrývá zjevnou tvůrčí impotenci. Nové skladby by po nepatrné úpravě totiž v pohodě obstály i samy o sobě.


Úvodní „Pandemonium“ zasahuje komoru, mix řízného marše s ostrými riffy, několika glassovskými vyhrávkami, nepatrně gotizující temnotou a osudovou melodikou, určenou především ruské duši, nemá chybu; někdo holt prožije extázi. Titulka mi nejprve dost vadila, s přibývajícími poslechy jsem si na její drzost a zdánlivou přímočarost rychle zvykl. Má všechno, výborného Uda, solidní doprovod, prostinký sbor, jehož součástí se může stát jakože každý, a opravdu povedenou střední část, završenou pasáží jako od kapely MEKONG DELTA, na kterou navazuje … roztleskávačka? Dobře, ustojím i (ne)jednoho hudebního radlera. Nosné lyrické téma také není špatné. „Love And Sin“ baví intrem a formou přearanžovaného kousku od GAMMA RAY, power metalová pecka s nádhernými kytarovými sóly. Udo měl v kapele výborné kytaristy odjakživa. Duo Andrey Smirnov, Dee Dammers v tomto směru nevybočuje, jakmile dostane prostor, pomáhá držet heavy metal zrozený v Solingenu na unikátním levelu. S „Future Is the Reason Why“ bohulibá eko-mobilizace pokračuje a mě tahle hra baví čím dál víc. Další a další fikaně zkomponované a stoprocentně zaznamenané skladby se zarývají pod kůži. Přechod baladického úvodu do hutné, vlekoucí se sloky „Children of the World“ překvapuje maximálně kontrastním spojením, nikoliv absencí plynulosti. Nejde přitom o původnost nápadů, ale o práci s nimi. Právě zde se projevuje obrovská zkušenost i cit hlavních tvůrců, díky níž dostává estrádní zábava fortelnou kovovou/A.O.R. kostru, která prchavost estrádního zážitku spolehlivě neutralizuje. Výše zmíněný progres, odrážející se jak v celkovém konceptu, tak kupř. v odvážné fúzi DEF LEPPARD, AEROSMITH a ACCEPT v „Here We Go Again“, má tudíž pevný základ a nakonec nové album posunuje mezi pětici, ne-li trojici nejlepších alb U.D.O., mezi nimiž bude mít navíc výsadní postavení. Jo, a synáčkovi to pod patronátem protřelého strýčka Kaufmanna (doufám, že ne zautomatizovaným) super bubnuje. Padouch nebo hrdina, my jsme jedna (ACCEPT?) rodina, we are one!


10.08.2020Diskuse (16)Pekárek
hackl@volny.cz

 

Stray
19.10.2025 20:01

Já určitě ne, UDA mám vlastně vyřešeného... :-) málo co mne dnes od něj tak zaujme, že bych okamžitě koupil. Ani alba kapel typu RAGE již přes dvacet let nekupuji.

 

Pekárek
19.10.2025 19:12

Buď to napíše Honza, nebo já...

 

Kropis
19.10.2025 18:26

Sice tady spamujeme diskuzi k jedné konkrétní desce, ale jinam se to nehodí, tak jen hlásím, že jak pokračuji a vlastně už se blížím do finále v naposlouchávání UDOvi diskografie, tak deska Game Over je pro mě velký návrat do formy. Nějakým způsobem mi zde všechno sedlo a trochu mě deska vrací někam do období Holy/Man and Machine. Asi za to může trochu odlišný zvuk a velmi povedená kytarová sola. Stopáž je samozřejmě docela přestřel, ale i tak vysoký nadprůměr a kdyby to prosekali na 35-40 minut, tak bych se nebál hodnotit třeba i 90%.

Jinak bych uvítal recku na Babylon od Dirkschneider and old gang, schytává to velmi rozdílné recenze a nechápu proč. Lidi asi nepochopili, že to není klasický UDO, proto taky vydáno pod jinou hlavičkou, kde je UDO jen zastřešující element. Já mám za sebou pár poslechů a jsem velmi spokojen.

 

Fenris 13
05.09.2025 15:26

To já mám hodně rád Steel Factory, klidně bych ho zařadil těsně za Man And Machine, ten starý feeling tam prostě je. A musím přiznat, že mně strašně baví to album coverů, hlavně u My Way vždycky zatlačuju slzu dojetí :-) Je to prostě borec a snad nám ještě nějakou dobu vydrží.

 

Kropis
05.09.2025 13:25

Zhruba u desky Rev-Raptor se to začíná lámat, podle mě to je tím, že odešel Stefan Kaufmann, který tvořil s Udem zajimavý tandem. Všechny tebou zmíněné desky jsou samozřejmě dobré, ale je to takový ten naleštěný "nuclearblast" heavy metal, kde vyniká UDO svým atypickým hlasem. Takže něco lepší, něco horší, ale cokoliv od Animal House po zhruba Man and Machine/Thunderball je prostě řádově lepší.
Z těchto tří je pro mě asi nejlepší Decadent a mám ho za 70%, ale stačí sáhnout třeba po Holy a hned v prvním songu je člověk jinde :)

 

Stray
05.09.2025 11:14

Kropis: A jak to máš s alby Steelhammer, Decadent a Steel Factory?

 

Kropis
05.09.2025 00:01

No to pozor Old Gang mám předobjednaný na vinylu a singly jsou skvělé, na to se opravdu těsím, ale We Are One je pro mě opravdu černý petr. Ale jak říkám, já tyhle spojení s orchestrem téměř nesnáším, nikdy jsem nepochopil tu fascinaci Metallica a Symphony a tam bych řekl, že to už mě začalo :)

 

Pekárek
04.09.2025 23:54

Také se těším!:-)

 

Fenris 13
04.09.2025 22:16

Ale kdeze, Pekárkova recenze i hodnocení sedí jak Udo za mikrofon. Výtečná deska a já se už nesmírně těším na Old Gang. Na Rock Castlu se německý důchodce předvedl v ohromné formě, mladší mu můžou závidět

 

Kropis
04.09.2025 19:02

Už se blížím k závěru UDOvi diskografie. Ten postupný propad do relavitně obyčejného heviku je znatelný, ale pořád si drží takovou obvyklou vysokou laťku, řekl bych, že to je jak s posledními deskami Motorhead a podobných kapel.
Ale zpět k této aktuální desce, hodnotím ji jako zatím nejslabší počin, troufnu si říct, že to asi bude nejslabší deska UDA, orchestrální spojení mi vůbec nesedí, navíc já tyhle spojení s orchestrem nemám příliš v lásce obecně, takže uznávám, že jsem proti tomu možná i dost zaujatý, ale stopáž deska je k tomu ještě pekelně dlouhá a ženské sbory to doráží. 60% ať nežeru.