Boomer Space

PHILOSOPHOBIA - The Constant Void

Progmetal to, stejně jako US power, nemá úplně jednoduché. Více práce za méně cukříků. Asi nejenom mně se vybaví onen vousatý vtip o rozdílu mezi jazzem a rockem, kdy jazz je definován jako tisíc akordů pro tři posluchače, kdežto rock má naopak tři akordy pro tisíce posluchačů. A přesto se takovou náročnější cestou statečně vydávají další a další. Tentokrát je řeč o mezinárodním uskupení PHILOSOPHOBIA.


Kapela vznikla v roce 2020 jako projekt kytaristy Andrease Ballnuse, který si k sobě vzal vokalistu Domenika Papaemmanouila (WASTEFALL) – mimochodem skvělá volba – dále bubeníka Alexe Landenburga (KAMELOT, CYHRA), klávesáka Tobiase Weissgerbera a baskytaristu Kristoffera Gildenlöwa (ex-PAIN OF SALVATION), kterého ale na novince nahradil Sebastian Heuckmann. Eponymní debut z roku 2022 ukázal, že kapela má co říct, minimálně se utřídily myšlenky a ustálilo směřování. S odstupem by se dalo říci, že debutní testování dopadlo na výbornou, letošní novinka si však neskromně vyšlápla na úplně jiný level.



Deska „The Constant Void“ není námětově klasickým koncepčním albem s jednolitým příběhem, ale spíš alegorií na témata odcizení, odvěké otázky života, smrti a smyslu existence. Dnes vcelku banální a běžné, ale podání a dopad je drtivý. Po „nezbytném“ intru, nazvaném lakonicky „Intro“, odkrývá karty hned první skladba „King of Fools“. Hudebně namakanou část, podpořenou nátlakovým zpěvem, zde citelně odlehčují refrény. Tvrdá a zároveň výjimečně chytlavá věc. Zbytečně se nepodbízí a zároveň ukazuje, že nadbytečné kudrlinky a zákruty se provozovat nebudou. Papaemmanouil se ukazuje jako výborný tahoun, umí zařvat stejně intenzivně jako lahodně podrbat za ouškem. Hlas má silný a jeho projevu nechybí výraz.


Následuje první část ústřední suity – „The Forgotten, Part 1“. Jednička má přes osm a závěrečná paráda („Part 2“) pak leze přes dvacet minut. Tempo se láme, zpěv se stává procítěnějším, jednotlivé vrstvy prorůstají skladbou. Refrén je v podstatě pomalá záležitost, co se postupně zadírá pod kůži. Nikam se nespěchá – „we will be forgotten…“. Progové pasáže se střídají s baladickými, sem tam nějaká promluva nebo poselství. Vzato kolem a kolem jde o osvědčené stavby a mechanismy, servírované s velkou energií a chutí. Nejedná se však jen o reinkarnaci těch nejlepší momentů od zavedených kapel, jde o mnohem víc. A tak můžeme pokračovat. Mezihru mezi oběma dějstvími zmíněné suity obstarává „Inside His Room“ s nervózní atmosférou, baladická „Will You Remember?“ a také fantastická instrumentálka „f 40.8“, odkazující na kód pro úzkostné poruchy. Nápad zde střídá nápad, a než zjistíte, že jde o instrumentálku, další čtyři a půl minuty uběhnou jako voda. Po katarzní „Underneath Grassroots“ následuje hitová „The Fall“, v níž se slévá naděje a zmar. Nakonec tu máme avizovanou druhou část suity „The Forgotten“. Co k ní dodat, jízda za jízdou, někdy divoká, jindy stojatá, ale vždycky napínavá.


Existují desky, které máš rád, které tě baví, desky, které třeba i určují tvůj hudební vkus a vývoj. A pak jsou desky, které tě pohltí, rozloží na součástky a pak možná znovu složí. „The Constant Void“ patří do druhé kategorie! Kapele se povedlo vybrat to nejlepší z odkazu PAIN OF SALVATION, EVERGREY nebo SYMPHONY X, vybrané říznout progovými pasážemi, promíchat nabitou emoční složkou a navrch ozdobit dostatečnou „přístupností“. Refrény a motivy mají nosný nápad, co se vám bez problémů zavrtá hluboko do mozku, a dokáží tudíž progresivní „složitost“ zpřístupnit i širším masám. Takhle má, alespoň podle mě, vypadat perfektní mix čerstvé energie s léty prověřenými postupy.


V době, kdy se hudební mainstream standartně motá v instantních singlech a vygenerovaných playlistech, přichází PHILOSOPHOBIA s deskou, která vyžaduje trpělivost a otevřenou mysl. „The Constant Void“ není jen obyčejné dobré album – je to hudební epos, který provede temnotou lidské existence a ukáže, že i v prázdnotě lze najít krásu. Je to deska, na kterou jsem, nejspíš podvědomě, čekal opravdu dlouho. Ne, nepřináší nic moc nového, ale servíruje všechno, co mám rád, v top formě a kvalitě spojené do jednoho celku. Skvělá práce!


19.09.2025Diskuse (4)Majk

 

Majk
23.09.2025 16:59

Super, tak to splnilo účel.

 

melounek
22.09.2025 13:26

Maximální porce skvělé muziky, díky za tip! Ty Shadow Gallery tam drobně slyším v zabarvení hlasu v některých polohách připomínajícím M. Bakera, mého oblíbence. Jinak při položce Will you Remember jsem dostal slušnou ránu mezi voči. Měl jsem kamaráda, sportovce, který před pár lety náhle zemřel. Protože to byl v komunitě známý sportovec, udělali jsme na YT vzpomínku. A ten ústřední motiv je prakticky totožný + ten název...

 

Majk
19.09.2025 13:41

Tak jsem zvědav, co tomu řekneš. Mně se narvali pod kůži pořádně. Ty POS tam slyším primárně. Samozřejmě ty staré a ne tu novodobou navoněnou bídu.

 

Honza H.
19.09.2025 09:24

Zaujali, už když ses o nich dříve zmiňoval v komentáři. Koktejlu ze starých POS, EVERGREY a SYMPHONY X nelze odolat :) CD už mám připraveno k vyzvednutí a těším se na poslech.