Boomer Space

PANDEMIA - V určitém věku už jde ego stranou (rozhovor)


Pravda, ze západních Čech sice už nějakou dobu nepřicházejí ony takřka pravidelné deštivé fronty. Určitou kompenzaci však může toto léto představovat, tedy alespoň pro fanoušky extrémního metalu, deathová smršť, se kterou po třiceti letech existence přišla velezkušená PANDEMIA. Nahrávky typu „Darkened Devotion“ vznikají v Česku jen velmi zřídka. Snoubí se v ní absolutní žánrová poctivost a přesvědčivost s citelným feelingem, tvrdostí a navýsost zajímavou melodickou stránkou. Tentokrát vyšlo prostě vše. O tom, jak klikatá cesta k uvedenému výsledku vedla, jsem se pobavil s lídrem kapely, baskytaristou Jardou Friedrichem.


Nechce se mi na úvod moc pitvat Vaši obsáhlou historii, stejně se k ní tak trochu dostaneme. Jedno je ovšem zřejmé, momentálně jste asi nejdéle činnou deathmetalovou kapelou v Česku. Jak tedy nejlépe vnímat novinku „Darkened Devotion“, jako nový začátek, nebo dárek k třicátému výročí, logický vývoj, nebo dosavadní vrchol? Že minimálně jako výsledek tvrdé práce, to samozřejmě vím…


Hele, asi všechno dohromady, co jsi vyjmenoval! To, jak je nové album kladně přijato fanoušky, je opravdu asi největší dárek k našemu výročí. Další obrovskej dárek je i smlouva s Hammerheart Records! Spolupracovat s těmihle profesionály je opravdu radost! Zároveň se jedna o přirozený vývoj a určitě se jedná i o nejlepší desku, kterou jsme zatím natočili, o tom není pochyb! Nejvíce práce s tím měl samozřejmě Alex, jakožto hlavní autor celého konceptu.


Proč vlastně vychází nové album až po desíti letech a po ještě delší době znovu s Alexem? Co se dělo od vydání předchozí desky a v jakém období už bylo jasné, že spolu znovu hrajete proto, abyste dali vzniknout nové nahrávce?


Tak prvně po nahraní alba „At the Gates...“ v roce 2015 jsem řekl, že už asi další album točit nebudeme. Desky se už moc neprodávaly a podmínky k jejich nahrávání se staly obtížnými. Jenže člověk míní a život mění, že?:-) S Alexem jsme se začali aktivně bavit o možné spolupráci někdy kolem roku 2020, zrovna, když přišla i ta „jiná Pandemia“.:-) Došli jsme k tomu, že máme zase chuť si spolu zahrát, do toho jsme řešili i nějaké reedice atd., takže komunikace byla obnovena naplno. Alex mě občas poslal nějakej démáč s rozpracovanejma skladbama a mě bylo jasný, že asi budeme muset i něco nového natočit, protože nový materiál zněl zatraceně dobře už z těch demáčů! No a od roku 2023, po delší koncertní pauze, jsme začali zase hrát živě. Alex dál skládal a jednoho dne mně volá: „Hele, už to mám celý, můžeme jít točit desku!“ A já mu na to říkám: „No moment, to musíme ještě sehnat pořádnej novej label, kterej to vydá i zafinancuje!“ Naše bejvalá dánská firma měla sice přednostní právo na vydání nové desky, ale potom, co nám nabídli „nové podmínky“, jsme s díky odmítli! Jsme totiž ještě ze starý školy, byli jsme tudíž zvyklí, že si můžeme dovolit točit ve velkých studiích jako Propast anebo pracovat s producenty jako W. Sorychta, A. Classen... No, a světe div se, my jsme podepsali s Hammerheart zatím asi nejlepší deal naší kariéry a ještě s celosvětovou distribucí přes Napalm Records! A v květnu 2025 je nová deska na světě, to je ta cesta k novému albu, velice stručně...:-)



Hodně asi pomohl též příchod výborného bubeníka Jakuba Bayera. V recenzi jsem ve vztahu k jeho hře moc konkrétní nebyl, ale v řadě momentů hraje víc než jen potřebný standard…, namátkou mě napadá připojování rytmu během řezavého kytarového zlomu v „Nightmare Paradox“


Jasný, Jakub je skvělej bubeník a odvedl opravdu prvotřídní práci! Je mladej, talentovanej a zahraje opravdu všechno, takže maximalní spokojenost.


Jakub přišel z rozjetých CUTTERRED FLESH, u kterých už nějakou dobu pro změnu zpívá váš zpěvák Jirka Krš. Jejich kytarista Vitalij Novák zas nahrával vaši minulou desku, jde o něco jako symbiózu či přenos energie, třeba z momentálně rozjetých CUTTERED…?:-) A nekříží zmíněné dvojí angažmá některé vaše plány?


Nepřišel z CUTTERED, Jakub v PANDEMII hraje od roku 2022 a přidal se k nim asi před rokem. On totiž usoudil že hrát v pěti kapelách je nuda, tak nastoupil ještě do šesté, víš?:-) No a Jirka se k nim přidal někdy v roce 2018, když jsme my ještě koncertně odpočívali, a je tam doteď. A jestli se to někdy kříží? Ano, občas jo....


Dalo by se říci, že s Alexem se vrátila i temnota, která nejlépe vystihuje podstatu i aktuální představu PANDEMIE o tom, jak být i v dnešním světě stále svůj a současně opravdu smrtící?


Alexův kytarovej rukopis je opravdu nezaměnitelnej, temnej, syrovej a okamžitě rozpoznatelnej, to je jeho grál!


Temnota se vrátila, zároveň se však dost rozvinula, celkově jste dost přitlačili na pilu, a to ve všech směrech, tj. i v atraktivitě…


Nová deska je temná, ale zároveň tam je i lesk pozitivního závanu, kterej rozklíčuješ, když si k desce přiložíš booklet s texty a ponoříš se do jednotlivejch příběhů. Opravdu to stojí za to a získáš tím úplně novej obzor celého konceptu. Témata jsou temná, ale mají i pozitivní vyznění, jako například v „Blessed, Blessed Oblivion“.


Předpokládám, že Alex měl při tvorbě novinky významné slovo, na druhou stranu pevná ruka basáka a předáka kapely je zde cítit taktéž, výrazné a osobité jsou ovšem i vokální a bicí party. Celým materiálem se navíc proplétá masivní baskytara. Tvořili jste tudíž od začátku společně, nebo se jen kreativněji nahazovala kytarová kostra?


Ano, myšlenka konceptu a autorství skladeb jde hlavně za Alexem. Hele, když mě naservíroval celej materiál, tak jsem byl opravdu pozitivně překvapenej, jak to zní opravdu dobře, a v ten moment se dostáváš do určitého bodu, kdy v určitém věku už jde ego stranou a kdy zjistíš, že ne vždy je vhodné se do něčeho za každou cenu šťourat, jen abys tam chtěl taky přispět. Tohle chybí spoustě muzikantů...:-) Všichni odvedli skvělé výkony a pak už jsme jen dolaďovali celkovej sound nahrávky.



Za excelentní mix a mastering je zodpovědné studio Demigod Recordings, konkrétně pak schopnosti Miguela Teresa. Nic dalšího jsem k tvorbě zvuku nedohledal. Znamená to, že se náběry dělaly v domácím prostředí? Zvuk je přitom velice vyspělý, tvrdý a celkem moderní. Vychází mi tedy, že ke smíchání a masteringu jste po zvukové stránce posílali už velmi pokročilý materiál, který byl parádně ošetřen…


Jednotlivé nástroje jsme nahráli v několika rozdílných českých studii a pak to celé poslali na mix do portugalského studia Demigod, které přesně splňovalo naše požadavky. A výsledek slyšíš sám, zní to opravdu hooodně dobře!:-) Výslednej sound je čistě práce Miguela a Demigod Studios!


Byla už od počátku vaším cílem anihilace suššího thrashovějšího soundu, větší mohutnost (hutnost) a posílení temné harmonické složky?


Nahrávka má opravdu mohutnej sound, vystihl jsi to opravdu přesně, a tohle byl přesně i jeden z důvodů, proč jsme si tohle studio vybrali.


Na desce se nachází mocné kytarové stěny. Uvažovali jste někdy, třeba jen koncertně, o nějaké kytarové posile?


Hele, někdy v hluboké minulosti i uvažovali, ale nikdy nenašli vhodného druhého sekerníka, takže to už takhle určitě zůstane, když jsme to už zvladli 30 let?:-) Ono, živě to zní více syrově s jednou kytarou, což má také svoje kouzlo.


V jaké fázi vás oslovili nizozemští Hammerheart Records a jak proběhla následná domluva. Zvažovali jste i někoho jiného? Co třeba agilní Transcending Obscurity Records, spjatí právě s CUTTERED, ti by zájem neměli?


Určitě jsme neuvažovali o firmě tipu Transcending… My jsme mířili od začátku opravdu mnohem vejš a měli jsme jasnou představu o opravdovém metalovém labelu právě jako je Hammerheart Records, kterej jsme měli paradoxně na seznamu jako číslo jedna! A sázka na jedničku se opravdu vyplatila! Je to team velkých profesionálů a opravdovejch metalovejch srdcařů, a navíc ta bezkonkurenční celosvětová distribuce přes Napalm Records... No, není co řešit, naprostá spokojenost!


S hudbou výtečně koresponduje i obálka Giovanni Ponziana. Nějakou významnější spolupráci metalistů s dotyčným jsem však nedohledal. Jak jste na něj kápli, uvítal vůbec spolupráci v takovém stylu?


Hledali jsme opravdového malíře, kterých je dnes na metalovych albech opravdu pomálu.... Giovanni splňoval naše požadavky, a přesto že cesta k výslednému obrazu nebyla jednoduchá – asi třikrát jsme mu to vrátili k předělání, takže mu patří velkej dík i za jeho trpělivost – výsledek stojí za to, obal přesně koresponduje s atmosférou celého alba, a hlavně i s textovou stránkou!


Předpokládám, že obal vznikl až dodatečně již podle požadované nálady a leitmotivu a že jste s ním dost spokojení …

Tak nějak souběžně s dokončováním alba se intenzivně jednalo i s malířem, byla kolem toho spousta práce a hlavně Alexovi, kterej odvedl tu opravdu nejtěžší dřinu, z toho asi přibyly i nějaké vrásky.:-) Jinak, jak jsem již uvedl, Mr. Giovanni odvedl ve finále znamenitou práci.



Novinka je kratší, každopádně neobsahuje vatu, jen něco jako perfektně vybalancovaný a epičtěji završený příběh. Zbyly v demoverzích nějaké songy či alespoň použitelné odřezky?


Album je dlouhé tak akorát, stejně jako naše první alba, kolem půl hodiny je pro death metal úplně ideální délka. Nahráno je opravdu vše, žádné zbytky nezůstaly.


Kladných ohlasů si nelze nevšimnout. Jsou pro vás motivací k rychlejší přípravě další desky, nebo všemu necháte volnější průběh. Za sebe říkám, že nevyužít takové formy a sestavy, by bylo celkem škoda.:-)


Kladné ohlasy nás samozřejmě moc těší a je to takové zadostiučinění, když nové album vyšlo po tak dlouhé době. Teď momentálně věnujeme veškerou energii k propagaci alba, rozhovory, rádia atd. Takže na nové album zatím nepomýšlíme, kolem tohohle nás čeká ještě hodně práce.


V průběhu svého hudebního putování jste vždy usilovali o přesah do evropského, potažmo světového undergroundu. Jména producentů jako Classen, Sorychta či loga některých dosavadních vydavatelů mluví za vše. V uvedeném trendu pokračujete, cítíte v tomto směru podporu svého nového vydavatele a budete novinku koncertně podporovat i v zahraničí?


Podporu od vydavatele máme obrovskou, a tím se nám otvírá hodně zajímavých možností, samozřejmě desku budeme podporovat hlavně v zahraničí, tak jako tomu bylo vždycky, ale domácí scénu opomíjet rozhodně nehodláme.


Jsi jediným členem, který táhnul káru PANDEMIA po celých třicet let. Jak prožíváš chvíle, kdy si můžeš být jistý tím, že jste nahráli v podstatě perfektní album, a co bys přál sobě i PANDEMII do budoucna?


Díky, deska je venku opravdu krátce na dlouhé hodnocení, ale jak se říká vše prověří čas, že? Teď, až pomine první vlna promotion k nové desce, začnou přípravy a zkoušení na naše výroční koncerty Na ten domácí bych rád pozval čtenáře vašeho zinu. Letos, 11. října v Chebu v KC Svoboda budeme mít velkej koncert k oslavám 30 let existence. Zahrajeme velice speciální a ojedinělý set od našich prvních demo nahrávek až po novou desku, kterou tam i pokřtíme! Jako speciální hosté dorazí legendární švýcarští MESSIAH, kteří mají neuvěřitelných 40 let a přijedou zahrát jediný exkluzivní koncert v Čechách(!). Můžete se těšit na pecky z alb „Hymn to Abramelin“, „Extreme Cold Weather“ až po novou desku. Bude to jedinečný večer a já doufám, že se tam všichni uvidíme! Předprodej lístků už běží na www.kcsvoboda.cz

Díky za rozhovor, Death Metal Forever!


Jarda Friedrich and Pandemia


www.pandemia-death-metal.cz



11.07.2025Diskuse (0)Pekárek
hackl@volny.cz