MASTER´S HAMMER - Všichni jsme potomky bochnatek (rozhovor)
Dlouhá léta to u MASTER´S HAMMER vypadalo na konec tvůrčí hudební cesty, nicméně pod tíhou nově zažehnuté inspirace začal Franta Štorm již minulý rok dávat dohromady skladby, kterým byla od začátku vlastní určitá jinakost od starší tvorby kapely, ať už zvuková či stylová. Deska vlastní synthy odér a působí docela přímočarým dojmem. Můj dojem je takový, že si kolem sebe kapela opravdu nestaví žádné hranice a tak jsem cítil potřebu o materiálu prohodit pár slov se samotným Mistrem.
Máte venku novou řadovku „Maldorör Disco“, která se svým stylovým i zvukovým zaměřením poněkud liší od staré tvorby, jak má dlouholetý posluchač album chápat? Přeci jen, pro některé to může být trochu složitější. :-)
Kdo se začte do recenzí, přivodí si hypertenzi. Kdyžtak jen ty negativní, kapela jsme destruktivní. Přiznám se, že nejsem zrovna dlouholetý fanoušek MH. Baví mě mladší ročníky posluchačů, zhruba věku našich dětí - a jejich úžasné playlisty napříč všemi žánry. Ovšem názory důchodců, co steží dojdou na koncert už nejsou tak určující pro vývoj hudby, tak je to u všech kapel a neříkám nic nového. Nové jsou okolnosti a důvody k prolamování hranic - čisté styly jsou nesnesitelné, ale když se kupříkladu bluegrass propojí s elektronikou, tak je dobře. Těch radikálů už je minimum, ne že by vymírali, ale pomalu mění názory na scénu tak, jak se rozkoukávají po světě, a ti co reptají, tak tím říkají něco o sobě samých, a nás to netrápí. Co by mě ale mělo znepokojovat, by byla ta „složitost”, přece jen jedodušší hudba víc funguje, plus v té jednoduchosti můžou být i skryté tajemné vrstvy... Budu o tom přemýšlet.
Jak to mají posluchači chápat? To bych sice rád věděl, ale nemůžu ovlivnit. Po vydání už je to vaše a žije to vlastním příběhem.

Kde, jak dlouho a jakým způsobem materiál vznikal a co především pro tebe znamená? Jak jej ty sám ze svého úhlu pohledu slyšíš?
Tenhle materiál vznikal poslední dva roky v přestávkách mezi malováním a výstavami jako vedlejší produkt projektu Maldorör Disco - karaoke dua, co zohaví každou vernisáž. Zajímavé je, že jsem ty písně psal s ohledem na okamžité použití pro živé vystoupení. Jsou příjemně blbé a chytlavé, a to jsme ještě nezveřejnili povedenou Kamilovu hitovku „Gigolö Maldorör”, která roztancovala Mulačům svatbu v Buštěhradě. Už máme i malé PAčko, a s mixpultíkem a nástroji si připadáme jako potulní dekadentní minesängři. Na druhou část otázky: já tuhle hudbu dělám pro své spoluhráče a posluchače, ale baví mě úplně jiné žánry (A. Pärt nebo Gus Gus).
Pojítkem skladeb s minulostí jsou samozřejmě barvité texty nepostrádající fantazii, nadsázku a plné hrstě černého humoru, jak se ti na nich dělalo a jak významným prvkem jsou na nich tzv. Bochnatky?
Postupně zjistíme, že všichni jsme potomci bochnatek, které přiletěly oplodnit tuto planetu před miliardou let, teď se vracejí a jdou po nás. Až se stanou masožravými, udělají na Zemi pořádek. Už jsem chtěl toto téma opustit v malbě, leč poslední právě probíhající výstava je na bochnatkách postavena. Jmenuje se Andělé slizu, je to Kamilův název. Na obrazech jsou bochnatky coby takové klidné doplnění krajiny, „stafáž” se odborně říká figurám na romantických krajinkách od Piranesiho až po Mařáka, živé bytosti patří do komposice.
Odlišný rámec nového alba je patrný již z úvodu první skladby „Anděl slizu“, co pro tebe znamená osmdesátkový synth pop a je pro tebe momentálně zásadnějším odvětvím než třeba black metal? Jak bys vůbec definoval bytost, která je nazývána Andělem slizu?
Anděl slizu je první invazivní oplodnitel zeměkoule, přesně jak je to řečeno v tom textu. Osmdesátkový synth pop a zejména teplé kapely mají v sobě útulnost, která ze současné hudby zcela vymizela, a proto by bylo dobré co nejdřív naklonovat Giorgio Morodera - to je ten anděl.

Asi nejvrstevnatějším songem je ten, který je věnován další obskurní osobnosti (dříve třeba „Panuška“ nebo „Linkola“), jakých se to v tvých textech jenom hemží - „Genesis P.Orridge“, o koho vlastně jde a v čem tkví jeho význam pro MASTER´S HAMMER?
Maldorör Disco ještě v sestavě se Sultánem a jeho SM projektem hráli na vernisáži G. P-Orridge v pražském DOXu 2024, musel jsem tu událost zaznamenat - jak jinak, než v podobě stejnojmenné písně. Do té doby jsem dílo tohoto průkopníka hudby a umění neznal, ale náruživě jsem si vše doplnil a nastudoval zpětně. Nikdy není pozdě na vzdělání. Jeho příklad pak doznívá ještě v ostatních písních, které se věnují tělesným modifikacím jako metaforám jinakosti v myšlení, je to pro mě další výraz umělecké svobody, výraz velmi vyhraněný a syrový, bezprostřední a bez sentimentu.
Absurdně repetetivní stádový beat udává tempo titulní skladby, která u mne budí dojem přítomnosti na nějaké bezmozečné obří seanci, kde jsou všichni unášeni na vlně mantry, co bys řekl o této skladbě?
Jsem rád, že ta skladba navozuje takovéto dojmy, to byl záměr. Je k tomu i kongeniální video od vídeňského producenta Christiana Fischera, mistra rakouského expresionismu, co má i vlastní kapelu BUM SHELTER, (máme společné záliby jako H. v. Goissern nebo Falco), takže přesně pochopil ten styl přehrávání a nadsázky, kterou předvádíme s Necrocockem na nafukovacím člunu tady na rybníce.
Styl bubnování Honzy Kapáka je velmi variabilní a dokáže se přizpůsobit i od metalu odlišnému stylovému prostředí, jak bys jeho práci zhodnotil?
Jsem přesvědčen, že Honza letos nabubnoval nejlepší bubny z celé naší diskografie, i když bych některé partie udělal trochu jinak. Nechal jsem mu co nejvíc prostoru a nic jsme neměnili, neopravovali, má nezaměnitelný rukopis. Jeho nahrávacím studiem v Česticích prochází tolik kapel a stylů, že „variabilní” je slabé slovo, Honza má velký přehled o hudbě a otevřenou mysl. Umí dobře naplánovat projekt, má kritické ucho při mixu a spolupracujeme i při masteringu.

Tu a tam se v nějaké skladbě hlasově projeví i navrátivší se parťák Necrocock, nejvíce asi v písni „Bochnatky“. Jak proběhl jeho návrat a jak se zapsal do procesu na aktuálním albu? Ptám se proto, že řadě lidí materiál připadá ovlivněný právě jeho projekty...
Tomášovo závratnou tvorbu už nestíhám sledovat, to se ví, že se navzájem inspirujeme, všechno konsultujeme, vzájemně se neposloucháme, ale vzájemně se adorujeme jako jezevec plachého narcise a naopak. Některé mixy jsem si od něj specielně nechával schvalovat, je dost přísnej a to je dobře.
„Beast Within“ naráží na vnitřní zvíře ukryté v každém z nás, které však, třeba díky moderní komunikaci skrze sociální sítě, ukazuje svou tvář o něco častěji, než jsme byli kdysi dávno zvyklí, co řekneš o téhle písni, jejím tématu a tématu současné komunikace na internetu?
Nedávno jsem slyšel ještě lepší charakteristiku: my v sobě máme odjakživa prý zvířata dvě: jedno hodné, druhé zlé (je jedno jak je nazveme) a záleží jen na nás samých, které z nich zrovna krmíme a chováme tam uvnitř. Pak se ukáže, že za všechno, co nás v životě potká, si můžeme sami.
Beasts Within, takto se jmenovala moje velká výstava v létě na festivalu Brutal Assault 2025, kde jsme dali i karaoke s Kamíškem na historicky nejmenší stagi v rámci instalace, vybavuju si, že lidi se docela bavili.
„Bicycle Day“, co k této písni říct? Seš cyklista, jaký má pro tebe tento dopravní prostředek význam? Souvislost jízdního kola s hudbou MASTER´S HAMMER by mne asi nikdy nenapadla.
Jsem náruživý cyklista, ale i motorkář. Je to pocit, kterému se nic nevyrovná, ani halucinogeny, o kterých ta píseň je. Rozkvetlou alejí když jedu na kole, připadám si že už jsem v ráji, já jsem takovej venkovskej typ, mě stačí čistej vzduch a divoká příroda.

Asi nejkytarovější skladbou je doomovka „Doppelgänger“, napomáhá různorodosti materiálu a podněcuje pocit neodtrhnutí se kapely od svých kořenů, o co vlastně jde? Jak jsou pro tebe vlastně důležité kořeny kapely?
Kořeny svý rodový mám tak porůznu rozstrkaný a moc si je neškrábu, nezvolil jsem si je, ale mnohem zásadnější pro umění je pojem „zakotvení” - kotvit můžeme střídavě v různých vodách a houpat se na klidných či rozbouřených vlnách.
Doomovka je zpomalená potvora podladěná, mám schovaný starý mix, co má ještě regulerní 130 bpm dance rytmus, ale na desku jsem ji koncipoval záměrně takto, aby si posluchač na chvíli sednul do křesla, oddechnul, otřel si pot s čela nebo i odjinud, dal si drink a občerstvený tak mohl vyskotačit na „El Teide“.
Vcelku vtipně a jiskrně na mne působí právě taneční trip „El Teide“, katastrofický song o zničení měst a civilizací, jak ten vůbec vznikl...?
Vznikl tak, že jsem na jmenovanou sopku pěšky vylezl, tam přespal a zažil východ slunce. Kamarád, v jehož domě na Tenerife občas přebýváme, nám poskytuje nádherně upravenou jeskyni, kde spíme - odtud ty zvuky v noci, a na střešní terase kdysi popíjel sám Thor Heyerdahl s bývalým panem domácím, sběratelem umění. Jeho duch tam jistě přebývá, ale to je zas jiný příběh. Jak vidíš, nic si nemusím vymýšlet, ty texty vanou vzduchem okolo a já si je jen zapíšu, a občas i narýmuju. Ten eschatologický podtext je tam poněvadž milujeme divokou přírodu, obviously, aby to tu nějací traktoristi / motoristi úplně nezničili.
Zklidňujícím okamžikem je závěrečná „Slatina“, zobrazující onu bahenní pohodu. Jaký má tento song i stav ponoru do mazlavého bahýnka vlastně význam?
Je to vlastně ukolébavka, nácvik finálního spočinutí v hlíně. A taky krajová zvláštnost tady na Třeboňsku, to jsou ty okamžiky zakotvení, možná si tu koupím hrob, je tu tak útulno.
Závěrem prosím tě definuj novou desku MASTER´S HAMMER v rámci celé historie kapely, může se posluchač těšit i na koncerty a nebo jde čistě jen o studiový projekt?
Honza Kapák když poprvé slyšel to demo, řekl, že po Šlágrech je už možný všechno, tak tady to je. Bylo by riskantní celou tuhle desku začít zkoušet naživo, je třeba udělat výběr, všichni víme, že musíme nabídnout i staré písně v pečlivě sestaveném setlistu. Zatím nemáme žádný plán, nic neslibujeme, jen jsme se shodli v kapele na tom, že případné turné 2027 je „teoreticky proveditelné”, pak bude záležet na mnoha jiných okolnostech. Pracuju na dalších skladbách s jasným záměrem, aby byly jednoduše hratelné - pak budou i dobře stravitelné pro publikum.
| 09.12.2025 | Diskuse (4) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
![]() |
pedrosph | 09.12.2025 21:16 |
Klid, ty ne : ) | |
Stray | 09.12.2025 20:49 |
Omlouvám se. Kdo je viníkem? :-) | |
pedrosph | 09.12.2025 20:34 |
Čekal jsem něco podobnýho. Tenhle typ rozhovorů prostě nemám rád, přijde mi to zbytečný.... | |
Pekárek | 09.12.2025 07:52 |
👍🙂 | |

