IMODIUM - Horizont
 
    
Dlouhých 5 let chyběla na české hudební scéně kapela IMODIUM. Po   posledním albu „Element“ z roku 2017 si následně v roce 2019 vybrali   neplacené volno, a samozřejmě neřekli, kdy se přesně vrátí. A jestli   vůbec. Teď jsou teda zpět, a já jsem upřímně rád. Samozřejmě každý   podobný návrat po takové době vyvolává oprávněné otázky. Dokážou navázat   a pokračovat v nastavené laťce? Bude to evoluce, nebo revoluce, nebo   jen stagnace? Broumovské (tehdy) trio jsem poprvé viděl ještě za svých   studentských let, kdy oni taky byly ještě studenti. Akorát ve školském   zařízení o level níže, pro ještě neplnoleté studenty. Měli čerstvě   podepsanou smlouvu s velkým labelem (Warner, terazky Supraphon) a přes   svůj evidentně mladý věk hráli parádně. Jasně, inspirace pro jejich   grungeové písničky byla neoddiskutovatelná, ale bavíme se o začátku   nového tisíciletí, kdy se třeba NIRVANA ještě na kolejích běžně   poslouchala. Každopádně kapela nezakrněla a na každém albu se dokázala   posouvat, rozvíjet svůj styl. Postupně přešla prakticky jen na české   texty, nabrala dalšího kytaristu, obohacovala zvuk a vyvíjela se i   skladatelsky. Post-grunge, tvrdší moderní rock, alternativní rock,   stadionový rock, emo rock. Nikdy jsem je nedokázal uspokojivě (pro sebe)   zařadit. Dokázali složit dost tvrdou písničku s riffy bez ostychu a   bázně se hlásící do metalového světa, a hned vedle ní zařadit typicky   alternativně rockovou baladu. Ve finále je to asi jedno, každé jejich   album mám rád. Oslovovaly mě texty, baví mě zvuk, líbí se mi melodika. A   na letošním jarním comebackovém koncertu potvrdili, že naživo to má   pořád šťávu a drive. 
Co teda znamená IMODIUM v roce 2024?   Především novou sestavu, konkrétně zakládajícího člena, bubeníka Kárla,   nahradil Adam Jánošík. Jeho tajnou schopností je evidentně textařina.   Přispěl na album dvěma písničkami a za mě jsou to jedny z nejlepších.   Kromě toho je samozřejmě i velice slušným bubeníkem. Stylově je to   citelný posun. Zatímco Kárl byl typický, a velmi šikovný, alternativně   rockový bubeník devadesátkového střihu, Adam mě svojí hrou připomíná   třeba Franka Zummo ze SUM 41. Používá výrazivo typické pro moderní   hardcore/metal punkovou nebo crossover scénu, je agresivnější, zařazuje   rychlé breaky, nebo naopak zpomaluje přes mohutně znějící kotly. 

Koncepce   alba je klasicky pestrá. Otvírák „Les“ je typické IMODIUM, má drive,   spád, všechno správně. Těžkotonážní „Tuláci“ by potřebovala možná tvrdší   refrén, jinak se mi líbí zvukově i kompozičně. Krásná a melodická   „Severnské mosty“ nabídne moderní rock ve stylu FOO FIGHTERS. Zvukově   spíš k indie rocku inklinuje „Někdo se dívá“, kombinující typicky   americký zvuk s typicky českou melodikou. A funguje to skvěle.   Devadesátkový jazzový groove se soulovým nádechem dle návodu THE AFGHAN   WHIGS přináší „60 minut“, skrytá perla a zřejmě nejodvážnější a nejméně   typická položka alba. Skvělé „klubové“ kytary, skvělý text, skvělá   ponurá atmosféra vyšperkovaná v mohutném závěru. Rytmicky rozcuchaná   „Padal jsem dlouho“ je možná inspirovaná RED HOT CHILLI PEPPERS. Silně   skreslené kytary v moderním rockovém hávu s lehce punkovým nádechem,   podpořeným i v textu odkazy na jednu z nejslavnějších písniček THE   CLASH, do nás natlakuje „OK kluk“. Velmi povedená je i závěrečná   „Přístav“. Procítěná, téměř emo rocková píseň, s power rockovým   refrénem a intenzivní mezihrou explodující do závěrečné hypnotické   opakovačky. 
Co mi na albu trochu chybí, a přitom to vždy byla   silná stránka IMODIUM, jsou bombastické, stadiónové refrény. Ano, máme   tady několik výrazně melodických písniček, ale nejsou to ty typické   „zpívá celý klub/kulturák/fesťák/stadion“, které strhnou davy, včetně   lidí, kteří to slyší poprvé v životě. Je evidentní, že kapela chtěla   udělat pestré album, zkusit i nové věci, možná trochu experimentovat,   ale příště prosím myslete i na staré (služebně, a pomalu i věkově)   fanoušky prosím. 
Druhý postřeh se váže k textům. Doteď to bylo   vždy na první dobrou. Pustil jsem si album a texty mi okamžitě sedly.   Teď je to tak napůl. Některým nemůžu ani po opakovaných posleších přijít   na chuť, nedokážu se s nimi propojit. Nejspíš bude chyba ve mně. Měl   jsem rád jejich docela přímočarou, nekomplikovanou, ale specifickou   lyriku se silným drivem. Tady se ztrácím. Tím neříkám, že jsou texty   špatné, naopak, jsou zatím asi nejpropracovanější a nejpoetičtější co   stvořili.  Jen mi trochu nesedí k této kapele, do tohoto typu hudby. 
Překročili tedy IMODIUM svůj „Horizont“? Za mě ne, ale kolikrát za život se to taky může podařit? Nahráli slušný album, s moderním zvukem, s několika dobrými a pár výbornými písničkami, který rozhodně osvěžil český rockový rybník. Jestli bylo cílem složit dospělý album, tak se to povedlo, ale možná je až moc dospělý. A trochu tomu chybí ta klukovská frackovitost. Za mě silných 60%.
| 09.10.2024 | Diskuse (3) | Tomáš | 
|  | 
| Tomáš | 22.01.2025 22:33 | 
| ano, taky jsem koukal a překvapilo mě to trochu, já té desce pořád nemůžu úplně přijít na chuť. Zvukově dobrý, ale za mě je trochu nevyrovnaná. Jsou tam úplně skvělé věci a pak zase podivnosti, které mě úplně nebaví | |
| Pekárek | 22.01.2025 21:39 | 
| Ťuknul jsem je teď na musicserveru, skončili zde šestí za domácí.:-) Fajn zvuk, zaujali. | |
| pedrosph | 13.10.2024 10:01 | 
| Dobrá deska. Pro mě překvapení. Jméno jsem registroval od začátku, jejich bytový turné byl dobrej nápad, ale hudba šla mimo mě. Horizont je fakt bez zbytečný vaty, texty ok,netahaj za uši, není to vlezlý. Tuláci, Lampy, Přístavy asi z alba nejlepší. U 60 minut slyším spíš trochu Priessnitz ( páč Afghan Whigs neznám :). | |
 
          
 
          
