Boomer Space

HELSTAR - The Devil´s Masquerade

Kalifornská speedmetalová formace poskládaná okolo zpěváka Jamese Rivery a kytaristy a zakládajícího člena Larry Baragana patří k těm, které pomáhaly již v první polovině osmdesátých let tento žánr rozjet. HELSTAR jsou považováni za klasiku a stálici stylu, na svém kontě mají řadu alb, o kterých lze říct, že působily ve své době formativně, a spousta posluchačských zatvrzelců na ně do dnes přísahá. Jenže na rozdíl od některých generačních souputníků, mezi které patří rovněž slavná METALLICA, tihle borci nikdy nedosáhli výraznějšího průlomu. Setrvávají tedy u svého zaťatého projevu a zdobí je nejen výtečná muzikantská výbava, ale i vytrvalost a určitá forma nepodajnosti. HELSTAR totiž nikdy nešli melodiím moc naproti, i to z nich činilo srdcaře držící se zásad amerického metalového podzemí.


Ještě album „This Wicked Nest“ zpřed jedenácti let ťalo doslova do živého a působilo jako nekompromisní válec plný energie a skvělého siláckého řemesla. Dnes je však situace jiná a zdá se, že studnice invence tak trochu vyschla, neboť novinkové album „The Devil´s Masquerade“ je jejich prvním počinem po devíti letech ticha a výsledný materiál navíc působí prakticky bez nápadů, respektive jich je o dost méně, než bych si býval představoval od kapely jejich formátu. S HELSTAR je to vlastně podobné jako s jejich kolegy z VICIOUS RUMORS, kteří rovněž patří mezi uznávané perfekcionalisty v rámci US power/speedu, ale nápadů na jejich albech už dlouhou dobu příliš není.



Nikdo nepochybuje o hráčských a vokálních schopnostech zkušených metalových borců, kteří patří právě k těm, kdo vlastní ono „know how“ prakticky nejdelší dobu ze všech příbuzných kapel, ale zkrátka zde není žádná občerstvující idea a nová vize. Výsledkem zůstává jen jakési generické přehrávání obvyklých speedmetalových postupů příznačných pro zaoceánské grupy a nezbytných heroických póz. „The Devil ´s Masquarade“ je sice deskou s obstojným zvukem, dobrými hráčskými výkony a sveřepě zaťatým vokálem, ale nejsou zde zkrátka skladby. Vše se drží v jedné linii a pro posluchače je velmi těžké poslouchat celou věc z nadhledu a s postupnými poslechy si z ní i něco pamatovat.


Nejlepší je asi závěr díla v podobě bouřlivého a s určitými nadstandardními emocemi zacházejícího songu „I Am The Way“, protože právě až tato skladba, které předchází kvapíková instrumentálka „Sueta De Muleta“, jež je ukázkou kytarového umění zdejší dvojice sekyrníků, dodá cosi navíc, co je schopné zaujmout. Jinak je to zkrátka dlouhou dobu jenom šeď.


14.09.2025Diskuse (11)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
14.09.2025 13:52

K Tomášovi - osobně jej beru spíše jako hodného hodnotitele, podobně jako Pekárka a většinu zdejších. Jasně, byl tam nějakej ten lapsus viz třeba debutová deska MSP, ale celkově u těch maličkých kapel, které objevuje a následně sem píše, je z mého pohledu spíše mírný. Naopak dokáže být nepochopitelně někdy tvrdý k velkým albům velkých kapel - viz tak tak únosného hodnocení - zde třeba Sleeping with Ghosts od PLACEBO, jehož známka mě fakt přijde nízká, na to o jakou jde generační záležitost. Tomáš prostě nadržuje prckům, který brzy chcípnou :-) a snaží se očutávat prověřené a úspěšné.:-) Jinak dobrý.

 

Prowler80
14.09.2025 13:32

Stran Kryptor naprostý souhlas s oběma odstavci.

 

Tomáš
14.09.2025 13:30

Ja se u svych hodnoceni snazim drzet pravidel pani Spacilove, ale je pravda, ze tak drsny jako ona byt nedokazu a casto vymeknu

 

Pekárek
14.09.2025 11:14

První odstavec podepisuji. Ke druhému se spíš kloní. Kryptor jsou každopádně naši.:-)

 

Stray
14.09.2025 10:55

Myslím, že je v pohodě, že tu má každej vlastní pravidla hodnotících kritérií, protože čtenář stejně pokud daného pisálka sleduje, tak dokáže na základě těch jeho pravidel odhadnout výsledek.

Dám příklad mého náhledu na věci. Asi se shodneme, že Time4Crime je nejlepší deska KRYPTOR, pro mne ale, tak jak to cítím, dochází nutně k situaci, že bych jí měl spíš na 60% než na 70. Proč? protože v celosvětovém kontextu dané muziky, jejího stylu provedení a v době vydání probíhající doby ta věc prostě není a ani nemůže být konkurenceschopná.

 

Pekárek
14.09.2025 10:46

Primárně jde o těch 70.:-) Nicméně Tomáš je ke svým kytarovkám ještě o dost drsnější.

 

Stray
14.09.2025 10:41

Nedokážu si představit, s jakým dynamitem by asi tak měli přijít PRIMAL FEAR, abych u nich vůbec zauvažoval o 80%.

 

Pekárek
14.09.2025 10:34

Nejdu a nikdy nepůjdu, pokud mě tedy baví, protože pak bych nedokázal vysvětlit, proč dávám 70 či dokonce 80 třeba Primal Fear a Vicious nikoli.:-)

 

Stray
14.09.2025 10:19

Mezi námi, oni jsou na 50% i ty VICIOUS RUMORS. :-) Ale tak, ty nejdeš u žádné dobře znějící, stylově i řemeslně dobře ošetřené nahrávky pod sedmde...

 

Pekárek
14.09.2025 10:13

😉