CHEVELLE - Niratias
 
    
Pete Loeffler, skladatel, kytarista a frontman amerických rockerů   CHEVELLE si v rozhovorech často posteskne, že jeho kapela není pevnou   součástí žádné subkultury a během svého fungování se vždycky pohybovala v   jakémsi osamělém a bezprizorním rozměru.  Samozřejmě to nebude tak   horké, jak Pete tvrdí, ale pravdou je, že CHEVELLE jsou zkrátka pro   mainstreamová rádia pořád moc nabroušení a pro kované rockery nebo   metalisty zas postrádají tradiční kompoziční postupy společně s určitou   mírou tvrdosti a neučesanosti. Přesto si skupina užívá zasloužené   popularity už od dob debutu „Point #1“ z roku 1999. Největší boom   úspěchu CHEVELLE zaznamenali v období let 2002–2007, kdy jejich alba   získávala platinová a zlatá ocenění a rozjetá kapela bez problémů plnila   stadiony a hokejové haly. Publicita a celý humbuk sice v následující   periodě trochu utichly, ale i tak jsou jejich nové desky hlavně v USA   docela velkou událostí. A nejinak je tomu s novinkou „Niratias“. 
Kompletní   CHEVELLE tvoří v současnosti pouze sourozenecká dvojice bratří   Loefflerů; zmíněný Pete a za bicími dovádějící Sam. V souvislosti se   studiovou prací je ale důležité zmínit i třetího mušketýra nebo spíš   šedou eminenci v pozadí. A tou není nikdo jiný než producent „Evil“ Joe   Barresi. Protřelý hudební podnikatel a mistr zvuku pracoval téměř se   všemi velkými jmény americké „alternativní“ a tvrdě rockové scény. Jeho   záběr sahá od KYUSS, NINE INCH NAILS nebo SLIPKNOT, až po ALICE IN   CHAINS nebo TOOL. A právě Barresi měl nemalý podíl na hudební složce   „Niratias“. Ne snad, že by se vrhnul i na psaní muziky, ale jako   neúprosný manažer oba bráchy střídavě péroval a motivoval, až vzniklo   dílo, pod které se mohl podepsat. 

Koncepčně se   „Niratias“ věnuje futuristickým vizím mezihvězdného cestování a sci – fi   tématice obecně, přičemž záměrně brakovou ilustraci na obal vytvořil   renomovaný malíř svalovců a prsatic Boris Vallejo. Je s podivem, že i   přes své zaměření se jeho práce pro metalová alba počítá v řádu   jednotek. Za zmínku přitom rozhodně stojí třeba Borisovo pojetí rituální   sepukky na „No Place For Disgrace“ od FLOTSAM AND JETSAM nebo   andělskodémonická erotika zdobící „Deeper And Deeper“ našinců HYPNOTIC   SCENERY. Přes vědecko technické zaměření vzhlížející do budoucnosti není   ale muzikální stránka „Niratias“ nijak revoluční. Pete Loeffler opět   servíruje své hutné riffy a cíleně repetitivní vyhrávky, které jsou   podporovány strohou rytmikou zvýrazňující emocionální náboj vokálu a   kytar. Hlasově se Pete fantasticky vyzpíval, jeho výšky působí mocným   dojmem a neoriginální Maynardovské plochy se objevují stále méně. Na   druhou stránku je zpěv někdy zbytečně moc ufňukaný a ukňouraný, mužnější   projev by nebyl od věci. Sound desky je klasicky mohutný a přitom   svobodný, prim hrají znovu kytary a zpěv. Američané tuhle bombastičnost   prostě umí, ať si každý říká, co chce, ale nahypované kytarové stěny k   téhle hudbě perfektně sedí. 
Rozpačitý začátek úvodní   instrumentálky „Verruct“ se otevírá právě do takového silného a   suverénního kytarového motivu, přes který rezonuje zahalované sólo.   Druhá píseň „So Long, Mother Earth“ už disponuje typickým Loefflerovým   zpěvem, který se nese v poctivě vystavěném klenutém refrénu. Inspirace   ve zvukových hradbách DEFTONES je zde zřejmá a stejně zřetelně se ozývá i   v jedné z posledních skladeb „Remember When“. Oproti kalifornským   svérázům jsou ovšem CHEVELLE výrazně přístupnější, a to i za cenu menší   hloubky. Aby se potencionální publikum trochu zahřálo a rozhýbalo, k   tomu slouží nakopávající nu-metalová jednohubka „Mars Simula“   přecházející do jednoho z krátkých tajemných zvukových předělů před   otevřením další kapitoly. 
Po této vhodně umístěné pauze   přichází vyvrcholení desky v rockových hymnách „Self Destructor“ a   „Piistol Star (Gravity Heals)“. První z nich zrychluje tep vynikajícím   kytarovým námětem a rozjezdem ve stylu PLACEBO. Zatímco zmínění Britové   jsou aristokraticky decentní, CHEVELLE se nebojí být živelnější a   bezohlednější. Sebeničitel kulminuje v explozivním závěru, kde se Pete   Loeffler konečně pořádně rozeřve a dokáže, že disponuje i ostřejšími   hlasovými prostředky.  „Piistol Star (Gravity Heals)“ si vystačí   se skromnější a temnější post – punkovou osnovou a nosnou vyhrávkou, na   níž se vrství refrény, sóla a opět skvěle posazený emotivní vokál. 
Poslední   díl „Niratias“ uvozuje cyklický riff v songu „Peach“, u kterého mi   okamžitě naskočila asociace s geniálním kouskem „Warflower“ od   alternativních rockerů THE MAYAN FACTOR. Riffový kolotoč pak přechází v   rytmickou až hypnotickou část vzhlížející k šamanským mantrám TOOL. Ta   přenáší mystické nálady také do kratičké snové hříčky s ozvěnami a echy   pod názvem „Test Test…Enough“, po níž se harmonicky rozezní křehká a   přívětivá atmosféra „Endlessly“, která si v mnohém nezadá s odlehčenými   hity éterické ANATHEMY.  Celou nahrávku uzavírá intimní recitace   mluveného slova za doprovodu klavíru v písni „Lost In Digital Woods“,   před níž ještě zazní méně výrazná hard rocková skladba „Ghost And   Razor“. 
Když se vrátím na začátek, tak CHEVELLE opravdu stojí symbolicky rozkročeni mezi dvěma hudebními světy komerčních hitparád a uzavřenějších žánrových fans. Muzikální a kompoziční kvalita spolu s prostou hitovostí „Niratias“ ale určitě přispívá k většímu prolnutí obou uměleckých sfér i životních postojů. CHEVELLE se tak ještě více usazují v této široce otevřené a neortodoxní oblasti, která možná nepůsobí tak oddaně a aktivně, ale umožňuje oslovit rozsáhlé spektrum posluchačů. A právě v této univerzálnosti je jejich největší síla.
| 12.05.2021 | Diskuse (3) | Hivris riha.kamil@gmail.com | 
|  | 
| DarthArt | 08.06.2021 23:06 | 
| Vidíš, já je vůbec neznal. Ozvu se mailem. | |
| Hivris | 08.06.2021 19:25 | 
| To jsi mi potěšil, já na CHEVELLE nedám dopustit už skoro dvacet let. Přesně od alba Wonder What´s Next. Přestože mají v USA velké jméno, v Evropě se jim nikdy nepodařilo pořádně prorazit.  | |
| DarthArt | 08.06.2021 16:27 | 
| Skvělá věc, opravdu skvělá. Místo dalších slov jeden koment, který vystihuje vše: "This band is criminally underrated." | |
 
          
 
          
