ALICE IN CHAINS - Rainier Fog
Dokážu si představit, že odpůrci nové etapy seattleských ALICE IN CHAINS budou znovu v plné pohotovosti, neboť se stále nedokážou vypořádat se skutečností, že kapela pod stejným názvem pokračuje i po smrti natolik výrazného zpěváka, jakým Layne Staley bezesporu kdysi dávno byl. Naštěstí je tu ještě početná skupina příznivců, která v nové tvorbě nespatřuje žádný výrazný problém, ale naopak kapele fandí a těší se z toho, že čtveřice stále dokáže nahrát znamenitý rockový materiál. Ruku na srdce, není dnes mnoho formací, které by byly schopné přijít s podobně charismatickou, temnou a tíživou hardrockovou hudbou jako právě současní ALICE IN CHAINS, takže, ať si kdo chce co chce říká, Jerry Cantrell (i s Williamem DuVallem u mikrofonu) dokázal u své třicetileté značky udržet kouzlo nevšedního a hlavně nadprůměrně kvalitní přísun nových písní, k čemuž mu letos (potřetí za sebou) znovu dopomohl uznávaný producent Nick Raskulinecz. Posluchačsky nejvstřícnější (v žádném případě však ne nejlepší) deska z posledních tří se ovšem také nahrávala poprvé v domácím Seattlu, ve studiích s výhledem na monumentální sopku Mount Rainier (4300m.n.m), nacházející se přes osmdesát kilometrů jihovýchodně od metropole, a protože jde o jeden z nejnepředvídatelnějších a nejnebezpečnějších vulkánů (v případě erupce by roztály ledovce na celém pohoří a voda by zaplavila a zničila obrovské množství krajiny včetně města Tacoma) současnosti, dostal se jeho název i do jména hudebního materiálu.
Fakt, že si Jerry Cantrell a jeho kumpáni nechávají více času na přípravu každého nového alba, svědčí o tom, že svůj někdejší symbol horečky grunge neždímají jako citrón, ale naopak jim vždy velmi záleží na tom nejlepším možném výsledku. Stejně jako tomu bylo u předchozích dvou řadovek „Black Gives Way To Blue“ (2009) a „The Devil Put Dinosaurs Here“ (2013), které od sebe dělily čtyři sezóny, je i aktuální deska „Rainier Fog“, vycházející po pěti letech od předchozí desky, skvělou ukázkou špičkového muzikantského řemesla, kde se vše do detailu zvládlo.
Největší podíl na skladatelském procesu měl samozřejmě znovu kytarista a hlavní tahoun Jerry Cantrell, ale ani další dva jeho dlouholetí spoluhráči Steve Kinney a Michael Inez nezůstali stranou a každý asistoval u několika položek. U dvou skladeb byl dokonce coby autor zapsán i William DuVall a obě byly nakonec zvoleny za singly. Zatímco „So Far Under“ představuje temnou, zatěžkanou a depresivní stránku tvorby ALICE IN CHAINS, je poněkud svižnější a melodičtější hymna „Fade Away“ vzpomínkou, jak na Williamovu babičku, tak na dvě dnes již nežijící ikony grunge, jakými byli Layne Staley a Chris Cornell (SOUNDGARDEN). Jako nejhitovější skladba se mě jednoznačně jeví poloakustická „Fly“, která má v sobě chytlavost těch odlehčenějších kusů a svým způsobem mne evokuje období EP „Jar Of Flies“. Na této písni Jerry Cantrell skladatelsky spolupracoval s bubeníkem Stevem Kinneym, zatímco na dvou dalších a o poznání zatěžkanějších skladbách „Red Giant“ a „Drone“ se k dvojici připojil coby tvůrce ještě Michael Inez, zejména první zmíněná „Red Giant“ pro mne představuje jeden z vrcholů celé desky a nechybí jí nic z tolik žádaného koření staré tvorby ALICE IN CHAINS.
A pak je zde hned pět skladeb, které Jerry Cantrell složil zcela sám a tyto rovněž patří k ozdobám novinky, hlavně tedy titulní „Rainier Fog“ ve své přímočaré rovině, vygradovanosti a mnohohlasému vokálnímu zápřahu představuje skvěle zvládnutou práci, stejně jako uhrančivá a smutkem protkaná „Deaf Ears Blind Eyes“, která mne padla do uší asi jako první. Úvodní vál „The One You Know“ napsal Cantrell během období, kdy zemřel jeho velký hudební idol – David Bowie, kterého Jerry sledoval od svých dětských let, kdy anglický „Bílý vévoda“ opanoval v polovině sedmdesátých let americké hitparády se singlem „Fame“. Povedla se i závěrečná „All I Am“ představující jakési rozloučení či ohlédnutí se nad odkazem této kapely. Já pevně věřím, že „Rainier Fog“ nebude poslední deskou ALICE IN CHAINS, neboť ti ve své nové etapě rovněž nenahráli byť jen průměrný materiál a všechna tři alba řadím v kontextu zaoceánské scény velmi vysoko. Můžete tedy k ALICE IN CHAINS přistupoval kriticky, tvrdit, že to bez Staleyho není ono, ale pořád tady visí srovnání s okolím a v tom si tahle kapela vede suverénně. Stále jedna z nejlepších amerických rockových kapel prostě přišla s další solidní deskou.
29.08.2018 | Diskuse (9) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
![]() |
Dave78 | 10.09.2018 18:05 |
Strašně nakažlivá deska... |
Dee | 01.09.2018 09:36 |
Souhlas s recenzí, za mě 85% |
Norr | 30.08.2018 15:49 |
První poslechy spíš zklamání. Přišlo mi to málo řezavé a hodně sborových zpěvů, ale ne takových syrových jako na starých deskách a taky nějak málo smutné, prostě víc Van Hallen a méně Black Sabbath ;o) |
stefanos | 29.08.2018 22:49 |
Já to strašné rád čtu, protože jsem ty tři AIC ještě neslyšel, vůbec ne proto, že mám předsudky, ale prostě jsem se k tomu nedostal a čtu spíš chválu a první sĺovku Cantrella znám, tak se mám na co těšit |
down | 29.08.2018 19:11 |
Melu to furt dokola, sousedi už všichni visí, nebo se k tomu chystají. Chce to větší bedny! :) |
Vatutin | 29.08.2018 15:00 |
jj pěkně napsáno a hodnocení vidím podobně, AIC vnímám jako, pro mne, jediný a nejsilnější pozůstatek zaniklé scény. Nirvanu jsem neslyšel léta, Soundgarden občas, Pearl Jam jsem přestal sbírat, poslední desky mne nebaví araději si ponechávám fajn vzpomínky na dávné koncerty a desky, než aby mne štvala jejich mdlá a ještě politicky vysloveně srandovní, současnost. AIC nečekaně dobře přežila klinickou smrt a poslední tři desky (a také canterlovy solovky) jsou super :). Nahrávky mají klasický styl, jsou pořád tak akorát nepřístupné / přístupné, vokalista zapadl, koncerty jsou OK. Podtrženo a sečteno, radost na konci léta. Desku si užívám a točím ji společně s Bulgarian voices ft Lisa Gerrard, kterou jsem si konečně koupil a Jirkou Schmitzerem na jehož koncert se chystám a těším. |
Subeer | 29.08.2018 09:15 |
Jo, v pohodě, já jsem spíše myslel souhlas s tvými postřehy na „Rainer Fog“, to ostatní beru jako taková vodítka, tak aby si tě posluchač představil v situaci, se kterou jdeš recenzi psát. Já proti těm dvou prvním deskám (60%) nic nemám, ale jako posluchač si opravdu užívám až ty další, „Tripoid“ tak 70% ty poslední 3 tak 80-90%. |
Stray | 29.08.2018 08:05 |
Dirt je modla. Na tu nesahat. Novinka je povedená ale do geniality má daleko. Dík za názor, tabulkove vidím těch šest desek takto. |
Subeer | 29.08.2018 04:17 |
Velmi výstižně napsané. Souhlasím i s bodovým hodnocením. Opravdu se to kurefski dobře poslouchá a dovoluji si tu říci, že mě jejich současná tvorba baví o dost více než období "Dirt" nebo "Facelift". |

