ZEMĚTŘESENÍ - Zemětřesení 2

Vztah autora článku k hudbě Jiřího Schelingera a k projektu ZEMĚTŘESENÍ do chvíle než slyšel tuhle albovou dvojku: Prakticky žádný! Jako ročník 1975 jsem oslavovaného zpěváka přímo nezažil, ani v předškolním věku v televizi, natož pak někde na koncertě. F.R.Čecha mám doživotně zafixovaného jako toho prapodivnýho chlapíka, co v roce 1982 zpíval hitovku: "Já už jdu, jdu, jdu, už mám všechno hotový..." (což mne tehdy v sedmi letech zaujalo) a vlastně do doby , než jsem si to někdy po roce 1989 v nějakých hudebních tiskovinách přečetl, jsem ani netušil, že ti dva spolu hudebně nějak souviseli. Z toho důvodu jsem původní projekt ZEMĚTŘESENÍ v sezóně 1992/93, v éře přesycenosti trhu, vpádu zahraničních nahrávek a produkcí do regálů českých hudebních prodejen a půjčoven, tak nějak prospal a zpětně zjistil, že je to vlastně vcelku zajímavě udělaná deska (navíc ve své době velmi úspěšná), kde se nachází pár velmi dobrých a pár vcelku normálních (dříve nevydaných) skladeb spjatých s výše uvedenou dvojkou muzikantů, lehce zmodernizovaných, přitvrzených a zahraných  předními hudebníky naší tehdejší metalové scény. Jak tedy může někdo s podobně minimální vazbou na minulost projektu slyšet jeho současnost? Asi nějak takhle.

Jak tedy začít? Projekt ZEMĚTŘESENÍ se už před časem dočkal obnovy prostřednictvím comebackového turné, kterého se účastnili všichni hudebníci zodpovědní za původní podobu úspěšného all stars projektu z první poloviny devadesátých let. Nyní přichází čas i na albové pokračování pod názvem „Zemětřesení 2“, kterého se však již neúčastní Aleš Brichta ani Vlasta Henych. U pokračování vzpomínky a pocty svébytnému hlasu Jiřího Schelingera dostávají, vedle kytaristy a duchovního otce Miloše Doležala a bubeníka Štěpána Smetáčka, v aktuální sestavě prostor nové tváře, konkrétně zpěvák Mladen Djelmo a baskytarista Miloš Doležal mladší. Tyto proměny se okamžitě s prvními poslechy nové desky ukazují být zcela legitimními a důvodnými, neboť zjevně přispěly k hladšímu průběhu realizace díla. To si zachovává onu často proklamovanou Schelingerovu autenticitu a zároveň působí poplatně současnému letopočtu vydání, což je samozřejmě skvělé zjištění.

Nová čtveřice měla před sebou zajímavý úkol v podobě vypilování a poskládání sbírky skladeb, která by mohla působit aktuálně, podnětně a zároveň připomenout odkaz již devětatřicet let zesnulého zpěváka. Celek je tak složen v kontextu aktuálního rockového zvuku a obsahuje, jak tři skladby čerstvě dodělané, které se odrážely pouze z textových fragmentů dochovaných v šuplících F.R.Čecha a na které bylo nutné od základu dopsat hudbu, tak další skladby, které z dávné minulosti zůstaly v ne zcela vypilovaných a ne zcela profláklých verzích, ve kterých byly již tehdy několikrát prezentovány (ať už na koncertě či na posledním singlu). Těm se rovněž dostalo patřičné aktualizace zvukové formy.

Právě onu skutečnost, že se hudebníci jali k dílu přistupovat co nejvíc ze současné perspektivy a opatřily tak ony texty hutnou a vrstevnatou instrumentální složkou, slyším jaku tu největší devízu díla. Nebylo by nic horšího než ponechat vybrané starší nápady v podobě bigbeatových odrhovaček z dob normalizace. Výsledek tak spíše odpovídá skutečnosti, jak je možné dělat hardrockovou hudbu dnes. Změna na důležitém postu zpěváka a tudíž i neúčast Aleše Brichty rovněž neskončila fiaskem, protože novic Mladen Djelmo svým hlasem velmi připomíná právě Jiřího Schelingera. Hlasová podobnost s jeho předobrazem je okamžitě zjevná a vzpomínce prospěje.

Osobně mě je zde nejvíce sympatická právě ona metalicky hutná instrumentální složka, zřejmá hlavně u zcela nově dodělávaných songů. Úvodní „Severák“ je mistrovský sabatoidní kousek stojící na valivých riffech a živočišném Djelmově hlase, skladba však prochází i vývojem a ze svého středního tempa se zhruba v polovině rozběhne do vyšších otáček. Obě tyto, svou rychlostí rozdílné fáze rovněž vlastní výborné kytarové sólo. Song má potřebnou dramatičnost, vyznívá dostatečně temně a je schopen gradace prostřednictvím chlapácky rozmáchlého refrénu. Zkrátka pecka od začátku do konce. Díky hutným kytarovým riffům mě svým způsobem baví i následná „Bez tebe nelze žít (RNR)“, která pojednává o závislosti na rocku a svým pojetím rovněž čerpá z odkazu britských démonů BLACK SABBATH. Bohužel textová složka je zde na rozdíl od songu „Severák“ velmi slabá, viz třeba fragment textu typu: ...bez válek bude mír, bez mlíka by nebyl sýr..., u kterého se neubráním úvaze, jak moc jednoduše a do spokojenosti to musí mít někdo hozený, aby to tam narval. Nicméně kvalitu vyváží texty jiné.

Třetí „Maratón“ je údajně song, který již Schelinger naživo prezentoval v poslední etapě své někdejší kariéry. Zde byla píseň zručně převedena do aktuální formy a opatřena vyšší dravostí a nařvaností, bohudík si zachovala i nápaditost a tak její boogie fazónu udržují rychlejší tempa i znamenité propojení modernější instrumentální složky s letitým textem. Pochmurná skoro balada „Znám tisíc důvodů“ patří k nejlepším písním na albu, povedla se jak co se týče instrumentace, tak po stránce textové, navíc její nostalgická nálada dokáže zaujmout. Jde o song, který by dle mého skvěle vyzněl i s Brichtou u mikrofonu. Skladby „Alchymista“ a „Sen“ existovaly již za Schelingerova života a vyšly na singlu, nyní byly rovněž přepracovány do aktuálnější zvukové podoby. Obě mají určitě hitový potenciál, zároveň však nepůsobí plytce.

Hodně se mi líbí „Sněhová královna“, která se vykazuje ponurou atmosférou, pomalejším tempem a vrstevnatou textovou a instrumentální složkou. Jde o důkaz, že se stále dá dělat kvalitní hardrocková hudba s českými texty na prvotřídní úrovni. Písně „Hodina H“ a „Hostina“ už jsou spíše průměrnějšího ražení a ve své době prověřená balada „Ptají se lidé“ už platí jen za takový chytlavý bonus na závěr. Nebýt tedy několika horších textů (viz výše) a nějakých těch banálnějších chvil v rámci druhé poloviny alba, bylo by to ještě o kus lepší. I tak si myslím, že se návrat ZEMĚTŘESENÍ s druhou deskou povedl. Skladby mají dravost, atmošku i nápady a aktuální zvuková stránka jim ve výsledku rovněž pomáhá.