WARREL DANE - Shadow Work

Ještě nikdy jsem nerecenzoval novinkové album, které by bylo zároveň i posmrtně vydaným umělcovým dílem, zvlášť pak ne, když se to týká mého oblíbeného interpreta. V prosinci 2017 totiž Warrel Dane během nahrávání „Shadow Work“ náhle zemřel v brazilském Sao Paulu na infarkt. Jenže většina písní už byla hotova, a tak s odstupem roku Century Media vydání tohoto zřejmě ne úplně kompletního materiálu realizovala. Songy působí ve všech směrech pochmurně, stísněně a prakticky přirozeně navazují na vše, co měl již zpěvák za sebou. Ať už zmíním tvorbu NEVERMORE či SANCTUARY, materiál tudíž přirozeně zapadá k odkazu tohoto osobitého umělce. Warrel Dane byl vždy nezaměnitelný a sotva ze sebe vyzpíval první slova textu, dokázal navodit patřičně smutnou atmosféru. Jeho hlas vždy výrazně ovlivnil vyznění skladeb a byl vždy přidanou hodnotou. Dost možná by mohl být považován za dokonalý artefakt nekonečného hoře, na čemž také svou značku Dane stavěl. A pokud zde budete přesně tohle žádat, tu temnotu uslyšíte okamžitě.

Z mého pohledu však nové album zůstalo asi tak na dvou třetinách kvality nahrávek NEVERMORE, protože materiál se vykazuje kratší délkou (pouze intro a sedm skladeb, a z nich navíc jedna předělávka), a tak nějak tuším, že se několik položek v brazilském studiu nestihlo dořešit. Kolekci opravdu chybí větší počet stěžejních bodů, skladeb, které by působily výraznějším dojmem. Milovníky NEVERMORE může potěšit, že sestava Brazilců, kterou během prací ve studiu zpěvák povolal, je prostě fantastická a svou hrou poměrně věrně navozuje ony typické motivy, jakými vešli ve známost právě seattleští. Ať už se to týká hromových riffů a bleskových sólíček dua Johny Moraes/ Thiago Oliveira nebo rytmiky Fabio Carito/ Marcus Dotta, dostáváme pořádně nadupanou smršť zaoceánského metalu.

Vrcholem je patrně skladba „Disconnection System“, kde se od Warrela dozvídáme varovný a dnes již ani ne moc utopistický příběh, kterak jakýsi odpojený systém najednou převzal kontrolu. Ono Čapkovské téma je, po pravdě, v současném světě stále aktuálnější. Zpěvák i zde dostává do skladeb patřičný prožitek, což bylo vždy jeho silnou zbraní. Je věrohodný, a i kdyby šlo jen o několik položek vydaných na EP, je s materiálem plně sžitý. Sympatickým dojmem působí titulní skladba „Shadow Work“, která rovněž dokáže dávkovat agresi k oněm temným melodiím, které jsou zde očekávány. Když zní „The Hanging Garden“, nikoho ani nemusí napadnout, že jde o předělávku sedmatřicet let starého songu od THE CURE, naopak tahle věc působí, jakoby byla odjakživa Daneovým songem neupotřebeným u NEVERMORE. Neřeším, zdali je tahle verze horší nebo lepší než originál, je to zkrátka úplně jiná píseň, zde přepracovaná pro zcela jiný styl hudby, a tak by to v případě coverů mělo být vždy. Pomalá stínohra „Rain“ je nejtesknější skladbou na desce. Schází jí však bohužel větší gradace. Naopak se závěrečnou, takřka desetiminutovou „Mother Is The Word For God“ přichází velkolepé rejdění progresivity. Majestátní skladba má v sobě dravost i vrstevnatost, nevyhýbají se jí nosné pěvecké party ani potřebné kytarové zdobení. Zkrátka řádně tíživá porce pošmourného a divokého metalu, zde procházejícího několika znamenitými úseky.

Celkově bych řekl, že jde o obstojnou nahrávku, a tak výsledné hodnocení kazí jen skutečnost, že je materiál o něco kratší, než asi původně měl být, a že některé skladby prostě sotva dosáhnou úrovně alb Daneových předchozích kapel, tři až čtyři opravdu výživné pecky ze sedmi celkových, to není zrovna hodně. Jak by album vypadalo, kdyby nedošlo k oné osudové události, to už se nikdy nedozvíme. Stínová labutí píseň velmistra žalu.