Boomer Space

WAR FOR WAR - Čistý galenit

Za Lordem Morbivodem (STÍNY PLAMENŮ, UMBRTKA, TROLLECH, QUERCUS) stojí už slušná řádka desek. Letos k nim přidal další, tentokrát pod hlavičkou projektu WAR FOR WAR. Původně česká odpověď na styl kultovního „Panzer Division Marduk“ se při zachování názvu záhy propracovala k experimentálnějším polohám spjatým s tématikou hornictví. Na hudební bázi se zde pak vyzkoušelo kdeco, aniž by se sklouzlo do sfér tvůrčí šedi, bezduchého epigonství či samoúčelu, na to je Morbivod až příliš velký písničkář.:-) Jednotlivým deskám WFW lze jen stěží upřít díl originality a výraznou atmosféru. Vše podstatné se odvíjí od solidní tvůrčí dispozice, odrážející se jak v hudební složce, tak v zajímavém konceptu.


Morbivod si i nadále dělá co chce. Na novince s názvem „Čistý galenit“, vydané u žateckých HellStorm Productions, staví o něco více na blackových standardech. Průvodcovské roli po uzavřených štolách přitom zůstává věrný na plný úvazek: „Nesnáším rušení starých dolů a jam.“ Bolestná nostalgie po všem, co ze staršího průmyslově-technologického ranku mizí, je pro něj ostatně typická. Sedmička aktuálních písní se může pochlubit vycíděnou formou a řadou nápadů respektujících zvolenou estetiku. Sevřenější celek není narušován ani goticko-popovějšími partiemi a vstupy mezzosopránu(?) Lenky Machovové. Zpočátku mě sice trochu rušily, neboť jsem podobným výrazovým prostředkům už odvykl, nicméně s přibývajícími poslechy si vše sedlo. Onen zprofanovaný prvek jemného ženského vokálu zakomponovaného do metalových riffů zde významně přispívá k navození zadumané, lehce bizarní atmosféry. Představte si fragmenty českých operních árií nebo klasických písní, oslavujících nota bene něco jako důlní poetiku, nebo naopak cílící na totalitní zločiny, podané za unikátní podpory dvojkopákové palby, ledových severských riffů a gotizujících kláves. Podobným vyzněním se moc kapel či projektů pochlubit nemůže.



S odstupem se podobné momenty jeví téměř nejatraktivněji. Morbivod rozhodně není blackmetalovým Zdeňkem Liškou, ale nejen s WFW dokazuje, že se svým oblíbeným žánrem dokáže účelně pracovat a vyvolávat zajímavé asociace i působivé soundtrackové nálady, aniž by se utápěl v tunách bezobsažných klišé nebo samplovaného atmo balastu. Staví primárně na kytarách a přímočarých vokálních linkách. Žádné sbory, žádné hradby kláves v pozadí. Výsledek tudíž není ničím rozmělňován. Posluchač sice může slyšet DISSECTION, MARDUK, CRADLE OF FILTH, THERION a další, celek se však od jejich tvorby významně odlišuje. Podstatnou roli v uvedené jinakosti pochopitelně sehrávají také texty, prodchnuté pableskováním rudných štol a pachem důlního prachu. Svérázné pojetí vokálního dialogu mezi čistým hlasem Lenky a excelentním Morbivodovým řevem pak představuje další rozdílový prvek. Dotyčný jako by ani podvědomě nebral ohledy na jemný melodický hlas. Pokud v „Mutati Lauf“ neskutečně zařve: „Slyšte to tajemné mžení u staré elektrárny“, nemilosrdně tím lyrickou náladu předchozích veršů zpívaných Lenkou pohřbívá. Ačkoliv jsou si ti dva velmi vzdálení a každý z nich by mohl dané album nazpívat v podstatě sám, v náladách utvářených bohatstvím kytar krásně splývají a nemusí jít ani o výjimečný dvojhlas jako v závěru uvedené skladby.


Všemu pomáhá povedená produkce. Staví se na čistotě kytar a dominanci vokálů. Na okraji se neocitá ani pěkně hrající baskytara. Četné melodické motivy se chytře střídají, aniž by je zvuk jakkoli zastíral nebo obrušoval. Některé skladby možná mohly být trochu osekány. Na druhou stranu, práce s náladami si žádá své a dobré texty musí být dopovězeny.:-) Předpokládám, že bicí jsou nasamplované. Kdybych ovšem nevěděl, že Morbivod není bubeník, psal bych tady něco o tom, že je nahrál velmi dobrý a rychlý hráč, který nevynechal žádnou příležitost pro to, aby hudbu něčím obohatil, byť někdy až trochu otrocky. Výsledek každopádně působí nadčasově a stoprocentně bude fungovat i po letech.


Základem je ovšem dostatek silných melodických nápadů a jejich nepřerušované plynutí. Jednotlivé skladby přináší blackové standardy mnoha odstínů, neotřele podané zkušeným mistrem svého řemesla. Gothic rocková „Rauch“ se přitom vymyká jen zdánlivě. Atraktivní až hitové momenty, riffy a melodie se totiž nacházejí všude. Za absolutní vrchol považuji téměř devítiminutovou exkurzi „Na staré zakládce“. Zmínku o osekávání tedy berte spíše s rezervou. „Čistý galenit“ prostě neobsahuje příměsi, které by ho kazily. Temně ocelová barva převažuje. Struktura drží pěkně pohromadě a jeho krystaly, ač různé velikosti, všechny krásně září.


04.12.2023Diskuse (16)Pekárek
hackl@volny.cz

 

Stray
15.01.2024 12:16

Podceňovat návštěvníky mého webu v jejich rozhledu bych si určitě nedovolil. Sem UG ortodox typy moc nechodí. Zaplaťpánbů.

 

Widl
15.01.2024 10:50

To bylo spíš k Umbrtce všeobecně, oni mají to i to. Já raději ty jejich pomalejší, míň zběsilá alba, kde si právě můžu "v klidu" poslouchat ty hravý texty. Třeba "Selement".

Zase bych nepodceňoval žánrový rozkročení návštěvníků a posluchačů tohoto podivuhodného blogu :D

 

Stray
15.01.2024 10:25

Aha, ty to bereš z toho hodně detailních žánrovýho zoomu. No neřekl bych, že sem chodí příznivci toho ortodoxního pure blacku a ani že jím sám jsem, fakt ne. :-) Oba póly stojí za hovno, fanatici typu GORGOROTH i zapráskaní ug knihovníci a všechna tahle plesnivina. Ideální blackovou kapelou jsou pro mne SATYRICON, jsou nakloněni vývoji, maj přesah a nadstavbu a jsou to borečkové. Nejsem schopnej ale o nějakém subžánru koukat jen v rámci jeho mantinelů, mě scéna baví jako globál a ten zoom mám hodně oddálenej.

 

Widl
15.01.2024 09:32

Já zase nemám úplně rád ty pure black metalová alba, ale u Umbrtky je fajn, že za ta léta je to hudebně tak rozmanité, že si snad každý najde to svoje. A pak jsou tu texty, nápady a obrazotvornost, to je jasná extraliga. Kdo jiný dokáže bez nějakého patosu a kroucení hlavy posluchače zakomponovat do skladeb třeba "Jejich bůh je osobní a náš bůh je nákladní" nebo "Já mám nárok na Ragnarok, snad už zítra nebo za rok"? V tom je Umbrtka úplný mág :)

 

Stray
14.01.2024 10:34

PKR: Že jsou UMBRTKA blackmetaloví PLASTICI, to je trefné a vtipné přirovnání.:-) Možná to vysvětluje proč mě nezajímaj. Neznám ani jednu desku, ani jednu písničku od Plastiků, jen nějaký střípky ze starých sociálně-politických či kulturních dokumentů. Cílím úplně jinam a to stvrdím články již v příštím týdnu.

 

/PKR/
12.01.2024 11:01

UMBRTKA jsou takoví "blackoví Plastici" :) (dokonce udělali i cover PPU "Šel pro krev"), čemuž nasvědčuje nejen ta poetika, ale i dřívější raw zvuk + diy bicí doslova z různého kovového odpadu. btw. na "Ivovi" zapěl i jejich vzor Mistr Štorm. asi nejradši mám vedle tohoto "Betonovou oponu" (komplet mají vše na bandcampu mmch.). PRACHMATISMUS VÍTĚZÍ !! ZAŠPINIT SLUNCE !!

 

Stray
06.12.2023 20:16

K Tvé poslední větě. Tak to je dobře, protože tenhle web je úplně boží!!! :-)))

 

Kelly
06.12.2023 19:48

Stray: Můžeš mít své názory. Já je mám také, nikomu je necpu a před nikým je nemusím obhajovat. Ty jsi ale díky CD skoro veřejná osoba a jdeš s kůží na trh a každý, kdo sem přijde si může do tebe kopnout. Nezávidím ti to. A to, že se tu občas objeví odkaz na něco, co jde zcela mimo tebe ještě neznamená, že to někoho jiného neosloví. Mě tu také spousta věcí neslovuje a chodím sem.

 

Stray
06.12.2023 19:24

Kelly: Ona není náhoda, proč se mě líbí Paranoid od BLACK SABBATH.:-) Názory naruby, tím myslím naruby od těch mých. Mohu mít v dnešní době vůbec své názory? :-) Třeba toho typu, že psát články na hudbu, která mne nebaví, je holý nesmysl. Mohu prostor na články na takovou hudbu zde leckomu umožnit, ale nesmí se chtít, abych se tím zabýval sám.

 

Pekárek
06.12.2023 19:14

Spletl jsem se, to je dobré album, ale myslel jsem spíš "Hlavní stroj".