WALTARI - You Are Waltari

Tak si představte, že tohle mohla být moje úplně první recenze na Crazy Diamond! Když jsem před pěti lety začal objevovat Strayovy stránky a uvažoval, že bych se zkusil taky autorsky zapojit, bylo album „You Are Waltari“ zrovna aktuální a protože jsem už pár let trpěl touhou napsat něco právě o WALTARI, jevilo se to jako vhodná příležitost. Jenže než jsem se k něčemu dokopal, utekly dva roky a novinka dávno nebyla novinkou. Teď se tedy k desce dostávám oklikou přes náš seriál, který dnes vlastně i uzavřeme.

V době přípravy „You Are Waltari“ se kapela ocitla ve zvláštní situaci - někteří členové byli rozběhaní po světě a v různých svých projektech, které jim zabíraly spoustu času. Konkrétně šlo o kytaristy Jariota, který se vrhl na herectví, a Samiho, jenž to už přes deset let táhl s KREATOR a by s nimi neustále někde na cestách. Další problém byl v tom, že každý z muzikantů měl trochu jiný pohled na to, kam by se měli WALTARI ubírat a hrozil tak chaos, který by skupinu mohl pohřbít. Obtížná situace se dala vyřešit jediným způsobem – transformovat kapelu do jakéhosi volného sdružení, kde se budou scházet muzikanti nepravidelně podle možností a chuti. Takový model ale musel dostat šéfa a spojovací prvek. Tím se stal pochopitelně mozek skupiny Kärtsy Hatakka, který v té době sám sebe označil za jakéhosi „domovníka“, který organizuje a hlídá, aby stroj šlapal. A protože byli oba zmínění kytaristé opravdu hodně vytíženi, doplnil do sestavy dva další muže – Nino Silvennoinena a Kimmo Korhonena, který už s kapelou hrál nějakou dobu živě. Když k nim připočítáme ještě nového klávesistu Jani Hölliho a naopak dlouholetého bubeníka Ville Vehviläinena, máme před sebou soubor o sedmi stálých nebo proměnlivých členech. Uffff!

Zatím jsou to pěkné šachy, největší fór ale teprve přijde! Jak se tak muzikanti kolem Kärtsyho a Villeho různě střídali, došlo k raritní situaci, že každá skladba pro nové album byla natočena v trochu jiné sestavě. Respektive to takhle říká sám Hatakka, z bookletu informaci o přesných jménech v tom či onom kousku nenajdeme. Že se ale na albu podílela nezvykle objemná sestava, to dokazují portréty zúčastněných na kresleném obalu desky nebo promofotky, na kterých aktuální WALTARI působí spíše jako symfonický orchestr než rocková kapela. Navíc musíme připočítat tradiční hromádku hostů, kteří nahrávky Finů doplňují instrumenty nebo vokály pravidelně už od devadesátých let.

Z předchozích řádků vás asi opanuje pocit, že výsledné album musí být totální maglajz bez hlavy a paty. Jenže ať je Kärtsy políben jakkoli šílenou múzou, tomu chlapovi se to zase povedlo! Ne, že by to byli nejlepší WALTARI v dějinách, ale opět jde o sbírku výtečných písniček, doplněných nějakou tou srandičkou a nezvyklostí. A objevuje se dokonce i nový odstín v soundu kapely – několik kousků příjemně zapáchá göteborským melodickým metalem („Solutions“, „Singular“), což je u WALTARI novinka.

Nebyl by asi Kärtsy Hatakkou, kdyby pro album nesložil několik pořádných hitovek. Na „You Are Waltari“ dostaneme jednou z nich doslova mezi oči ihned po spuštění cédéčka – úvodní song „12“ patří k nejmelodičtějším a nejnakažlivějším písničkám WALTARI vůbec. Stejně dobrá je i čtyřka „Only The Truth“, která se postupně parádně rozvíjí a vrcholí jak jinak než v geniálním refrénu. Výborný je rovněž videoklip k téhle skladbě, kde muzikanti navlečeni do tropických oblečků prozkoumávají jakousi pustou krajinu. Následně jsou lapeni místním kmenem, kterému šéfuje – neuvěříte – kultovní pornoherec Ron Jeremy! Tomu je fanaticky oddáno hejno rozdivočelých krasavic, jejichž jména nedokážu identifikovat, ale odhaduju, že taky velmi dobře vědí, jak na věc ….

Kvalitních pecek na „You Are Waltari“ je však mnohem víc. Například výtečné progresivní kousky „Hyväolihyväoli“ a „Not Much To Touch You“, která prý vznikla už před dávnými lety, v období přelomové fošny „Torcha!“. Super je taky industriální šlapárna „Drag“ s refrénem nadupaným jako hovado. Nebo naopak vyklidněná „Keep It Alive“, kde Hatakka skvělé melodické zákruty okořenil fistulí, kterou já obecně bytostně nenávidím, ale Kärtsymu ji žeru i s navijákem.

Nesmím také zapomenout na jednu skutečnou raritu! Věřte nebo ne, předposlední písnička „Televizor“ je nazpívaná v češtině! Jde o takové komické žvatlání kytaristy Jariota, který si v roztomilém textu stýská nad tím, jak jej ta blbá krabice s obrázky úplně ovládla a život mu zatím protéká mezi prsty. Asi vás v tuhle chvíli napadnou české kontakty, které WALTARI za dlouhá léta nasbírali v naší zemi, a uvažujete správným směrem – text „Televizoru“ pochází od Honzy Homoly z kapely WOHNOUT.

I když zatím pořád chválím, má album „You Are Waltari“ i své slabé okamžiky. Jednak je opět zbytečně dlouhé – 55 minut není sice nějak mamutí doba, ale čtvrthodinka dolů by určitě prospěla, zvláště když dvě-tři skladby z celkových 14 na desce vůbec nemusely být. Za mě to určitě platí o zbytečném kousku „Strangled“, death/grindové rubanici, která mezi ostatními písničkami nedává vůbec žádný smysl a navíc jde o vypelichaný fórek, který fungoval kdysi v devadesátých letech, ale určitě ne v roce 2015. Obešel bych se i bez kotlíkárny „Right Wing Theme“, která je ale zajímavá aspoň tím, že na různých vydáních desky má různé názvy a texty, v angličtině a finštině. Naštěstí komplet „You Are Waltari“ zakončuje příjemná melodická klipovka „Diggin´The Alien“, takže po doznění posledních tónů můžu zopakovat: „Jo, Kärtsymu se to zase povedlo.“ A to je po třiceti letech existence a třinácti studiových albech sakra co říct!