WALTARI - Big Bang

V devadesátých letech byli WALTARI pořádně rozjetí a byli schopni každý rok natočit dobrou desku. Ještě v roce 1994, kdy vyšla kultovní kolekce „So Fine!“, se Kärtsy a spol. pustili do dalšího alba a až na dvě skladby ho měli do prosince nahrané i zmixované. Kompletní nahrávka se pak dostala k posluchačům v září 1995, dostala název „Big Bang“ a přinesla další spršku hitů, které jsou mezi fanoušky dodnes vysoko ceněny. Já ale v dnešní recenzi budu muset přece jen trochu kritizovat a hodnocení zastavit na známce 80 %. V následujících odstavcích se budu snažit vysvětlit důvody.

V průběhu nahrávání „Big Bang“ si kapela musela poměrně nečekaně uhájit tvůrčí svobodu. Vydavatelská firma Roadrunner totiž usoudila, že veselé skladby typu „Misty Man“ z předchozí desky mohou být do budoucna dobrým zdrojem výdělku a začala kapelu nutit, aby svůj materiál směřovala více do pop music. To se svobodomyslným muzikantům samozřejmě nelíbilo a tak raději přestoupili ke gigantu EMI, který jim prý zaručil maximální volnost. Přesto se ale tvorba WALTARI začala malinko měnit – systém „pejsek s kočičkou vaří dort ze všeho, co je po ruce“ sice zůstal, možná se dokonce i prohloubil, poněkud jinak ale kapela přistoupila ke způsobu práce ve studiu a k uvažování nad muzikou. V jednom interview to vysvětlil kytarista Sami - v době „So Fine!“ prý tvůrčí proces byl především velkou parodií a bezstarostným mejdanem, zatímco tentokrát kapela brala všechno víc seriózně a skladby pilovala do posledního detailu. Nechala si dokonce do jednoho domku mimo Helsinky navézt studiovou techniku a tam na albu makala, dokud nebylo po všech stránkách dokonalé. Z výsledku je to patrné, na druhou stranu ale nové desce alespoň podle mě trochu chybí ona bezprostřednost, která tak fantasticky okořenila „So Fine!“.

Aby však nedošlo k omylu - „Big Bang“ je pořád silně nadprůměrné album disponující minimálně pěti skladbami, za které by se jiné kapely upsaly čertu! Už úvodní „Big Bang (Dream Avenue)“ patří do téhle kategorie - WALTARI do ní pustili výrazně víc elektroniky než dříve, podmázli to ostrými kytarami, tanečním rytmem a samozřejmě svými geniálními melodiemi. Navíc je písnička pro WALTARI jakýmsi vyznáním víry. Onen „velký třesk“ má být symbolickým nastražením uší posluchačů všemi směry a vystoupením z konzervativních škatulek. Za mě tedy zatím všechno dobře – ale co bude dál?

Můžete zůstat klidní, protože úvodní pecku následují dva absolutní trháky - kultovní „Atmosfear“ a „Follow Me Inside“. První jmenovaná aspiruje na titul nejlepší písničky od WALTARI vůbec, fantasticky zabírá na desce i živě a nám Čechům je mimořádně blízká, protože ji Kärtsy Hatakka věnoval Praze, do které se v devadesátých letech uvažoval přestěhovat. „Follow Me Inside“ je podobná nálož – v popově-funkovém rytmu se míchá tisíc aranží, kytary se proplétají s klávesami a ze všeho stříká optimistická dobíjecí nálada. Tohle jsou ti nejlepší WALTARI, jaké si dokážu představit … kéž by to nikdy neskončilo!

Jenže končí, aspoň v tuhle chvíli. Čtyřka „Sensitive Touch“ najednou nemá sílu předchozích výbušnin, industriální odrhovačka s fotbalovým vyřváváním se do rozjeté atmosféry příliš nehodí a celkově nějak padá řetěz. Ten je sice nahozen hned v následující „On My Ice“, kde Kärtsy zase rozehrává ty svoje fantastické melodie a atmosféru, jenže i potom se vynikající kousky střídají se slabšími a já už se nedokážu úplně vrátit do dění. Až do konce hrací doby jako bych se potýkal s maniodepresivní poruchou – v jednu chvíli v naprosté euforii demoluju byt u nejlepší hudby na světě, abych ale za pět minut schlíple seděl u beden a čekal na konec něčeho, co mě moc nebaví. Příkladem budiž skladba „Color TV“, první skladatelský počin bubeníka Janneho. Ta sice nadějně míchá samply s industriálními kytarami, ale celkově mi přijde nějak nedodělaná – minimálně ve srovnání s tím, co WALTARI dokázali předvést v jiných písních na desce. Třeba v podobně stavěné „Feel!“, která je naopak naprostá šleha a když si pustíte její živou verzi z pozdější výběrovky „Decade“, ručím vám za to, že z místnosti, kde ji posloucháte, uděláte kůlničku na dříví!

Slušná schizofrenie, co? Většina fanoušků WALTARI se mnou asi nebude souhlasit a „Big Bang“ za žádnou cenu nesundá z oltáře, já si ale prostě nemůžu pomoct. Většina skladeb na desce je vlastně velmi dobrá a kumuluje dohromady desítky nápadů, já si ale říkám, jestli by některé z nich nebylo lepší dát do šuplíku a použít je příště. Třeba vrstevnaté „Real One“ nebo „One In The Line“ si vyloženě říkají o zařazení do nějakého progresivního projektu a vzhledem k tomu, že jen rok po „Big Bang“ WALTARI vydali svoji legendární symfonii „Yeah! Yeah! Die! Die!“, nemusely by zmiňované pecky čekat ani moc dlouho. Problematická je pro mě taky délka alba. K tomu mě napadá třeba skladba „Connection“ hozená do rytmu flamenca - sama o sobě je naprosto super, jenže v patnáctidílném setlistu, který čítá víc než hodinu hrací doby, je bohužel dost zastrčená. On je to vlastně dlouhodobý problém WALTARI – na každou desku mají připraveno obrovské množství materiálu a když ho pak všechen umístí do drážek, v tom milionu not a notiček se spousta výborných nápadů ztrácí.

Abych ale jenom nenadával, protože to si „Big Bang“ ani omylem nezaslouží. K výše zmiňovaným majstrštykům typu „Atmosfear“ nebo „Feel!“ musím rozhodně připsat také dokonalou baladu „The Stage“ s melodií, kterou nikdy nevyženete z hlavy, a s jedním z vůbec nejlepších Samiho kytarových sól. Jen si proboha nepouštějte k téhle skladbě videoklip, protože je v něm nesmyslně ořezaná a výsledek působí jako když nějaký primitiv vyrazí s kladivem proti antické soše. Na samý závěr recenze pak nesmím zapomenout na skočný etno-metalový kousek „Jänkhä“, který nepřímo navazuje na legendární hitovku „So Fine!“. WALTARI se v písničce znovu sešli s holkama z ANGELIN TYTÖT, tentokrát ale jódlují, skáčou, vazbí a riffují výrazně tvrději a skladba má ještě větší koncertní potenciál. Samply z „Jänkha“ se dají natáhnout na libovolně dlouhou dobu a buďte si jisti, že fanoušci pod pódiem jsou na tenhle strhující rytmus ochotni hopsat třeba půl hodiny, až do totálního vyčerpání. Sám jsem to pod pódiem s WALTARI několikrát zažil!