VINCE NEIL - Exposed

Nedávno se mě jeden z mých vrstevníků a hudbou podobně „postižený“ kamarád vyptával na tvorbu glam-rockových mohykánu MÖTLEY CRÜE. Za účelem doporučení některé z jejich nahrávek člověku, jež tvorbu této kapely nemá zmapovanou ani v nejmenším, mi byla položena otázka, kterou že to desku této kapely bych označil jako signifikantní a posluchačsky nejvděčnější. Má odpověď byla jasná a rychlá. Bez sebemenších známek pochybností jsem vypálil - přece eponymní deska z roku 1994 s Johnem Corabim. Hned v závěsu na místě druhém jsem uvedl neméně skvělou fošnu „Saints Of Los Angeles“. Jenže... v jeho tváři se značilo podivení a úsměv, za kterým hned v vzápětí dodal, že ode mne čekal doporučení na nějakou starou, klasickou desku z let osmdesátých. Tady ale sloužit nemohu, odpověděl jsem, tento model mně není zrovna dvakrát po chuti, ale po krátkém zamyšlení jsem ze sebe vyhrkl, pojem „Exposed“. Kamarád se podivil a odpověděl - jaký „Exposed“? No „Exposed“, první sólovka Vince Neila po odchodu od CRÜE. Energická, šťavnatá, lehce metalově kořeněná jízda, se skvělým zvukem mistra Rona Nevisona a neméně charakteristickou eruptivní hrou kytaristy Stevea Stevense. Zkrátka, trval jsem na svém a onu fošnu na místo pofidérních komerčních slátanin kamarádovi vehementně doporučoval jako Neilův majstrštyk. Hned na druhý den mi s povděkem napsal, že jí věnoval bedlivý poslech a vzápětí rovněž objednal. I moji maličkost popadla touha si tento klenot domácí fonotéky připomenout, z čehož vlastně vzešla tato recenze, kterou právě čtete.

Vince Neil nikdy nepatřil mezi nějaké vyhlášené zlaté slavíky glam-rockového hnutí let osmdesátých. Co mu však chybělo v hrdle, to bohatě dohnal svým charisma, nasazením, sex apealem a nezbytným pózerstvím, které k této hudbě vždy patřilo. Zajímavá barva a zapamatovatelný akcent nepostrádal, s technikou a frázováním už to měl chlapec vždy tak trochu na štíru. Jméno si udělal pochopitelně s domovskými MÖTLEY CRÜE, jejichž první dvě desky nějaký ten hitík nepostrádají a na tamnější scéně tehdy udělaly slušný průvan. Avšak alba další jsou jen zředěným čajíčkem nevalné chuti a chybějícího vlastního ksichtu. Teprve deska ze základní řady poslední, ta před zpěvákovým Goodbye svým kamarádům, tedy nahrávka „Dr. Feelgood“ z roku 1989, solidní atraktivitou i kvalitou skutečně disponuje. Po neshodách uvnitř kapely, předně s šéfem souboru, baskytaristou Nikki Sixxem, Vince odchází a vzápětí logicky nastupuje na dráhu sólovou.

Ke svému boku si zve samá zvučná jména tvořená ostřílenými borci z branže. Největší trumf vynese právě s výše jmenovaným kytarovým všeumělem Steve Stevensem (na desce nahrál též basové stopy), který se dokáže ladně pohybovat hned v několika stylových odvětvích a do své hry zapojuje onen lahodný mix navzájem soupeřících technik. K base si na koncertech stoupne Robbie Crane (mnohem později RATT) a k bicím usedne Vikki Fox z ENUFF´Z´NUFF. Společně s parádním SWEET-ovským coverem „Set Me Free“ nahrávají základní jedenáctku skladeb, ze které vzejde hned čtveřice slušných singlů. Já osobně stavím na vrchol této pomyslné pyramidy nejtvrdší a nejrychlejší kus desky, ohnivým žárem Cordoby spalující podmanivou jízdu „The Edge“. Spolu s vynikající baladou „Can´t Change Me“, parádně spurtujícím otvírákem „Look In Her Eyes“ (v riffech, vyhrávkách i sólech nelze přeslechnout kytaristovu nespornou genialitu), hitovou a právě s tvorbou CRÜE podobnou „Sister Of Pain“, technicky vymakanou „Living Is A Luxury“ a již zmiňovaným cover songem, patří právě tato šestice mezi zlaté hřeby kolekce z roku 1993. Ani zbytek alba není nikterak tuctový, ale nevyjmenované skladby za těmy zvýrazněnými přece o malinko zaostávají.

Na originalitě alba se podepsal stejně jako brilantní výkony jednotlivých protagonistů také tvrdý a dynamický zvuk Rona Nevisona. Spolu s fůrou kvalitních songů, prostých jakékoliv šminkoidní glamové manýry z Neilových mladých let, vznikl soubor skutečně variabilních a dá se tvrdit že i nadčasových písní.