VENOM INC. - Avé

V žádném případě zde nechci zpochybňovat osobu Conrada Lanta alias Cronose jako toho pravého šéfa britských legend starověkého black metalu, nebo chcete-li řádně temného heavy metalu, ale debutová deska „Avé“ od jeho někdejších spoluhráčů Mantase a Abaddona, vydaná letos v létě pod značkou VENOM INC., je prostě povedené metalové album, jakkoliv se kapela koncentruje na to, co slavné jméno VENOM reprezentovalo od nepaměti, tedy řádně lopatovitý a hrubý metal. Sestava z časů přelomu osmdesátých a devadesátých let je tedy zpět a nahrávka k překvapení mnohých škarohlídů určitě nezaostává za ničím, co právě výše zmíněný Cronos nahrál od časů, kdy jméno VENOM mělo ještě pořádný zvuk a strašidelná aura okolo trojice pekelníků z Newcastlu dosahovala v první půli osmdesátých let doslova mýtických rozměrů. Tohle slavné období dle mého skončilo už hodně dávno, konkrétně v prosinci 1986 s vydáním památného živáku „Eine Kleine Nacht Musik“, jenž zakončil a shrnul takřka vše podstatné.

Novinka odpadlíků nazvaná „Avé“ je dokonce tak dobrá, že zastiňuje i velmi ceněné a vlastně i docela úspěšné album „Prime Evil“, které kdysi v roce 1989 nahrála současná sestava VENOM INC. ještě pod značkou VENOM (ihned po tehdejším odchodu Cronose). U mikrofonu tak stanul znovu Tony Dolan alias Demolition Man, bezproblémový chlapík, jenž nikdy neměl Cronosovo charisma, ať už vizuální či hlasové, ale jeho projev stále vůbec není špatný a přesně k pojetí stylu této kapely sedne. Hudba s jakou zacházejí VENOM INC. vychází z prastarých NWOBHM předloh, jen je jí poskytnuta aktuálnější zvuková péče, a tak je sound pořádně hutný, valivý, a všechny ty postupy dávají sice vzpomenout na raný věk britského heavy metalu, ale vyznívají tak nějak silněji, tedy urputně a mohutně.

Demolition Man je letos ve svém živlu a troufnu si tvrdit, že se hlasově za těch třicet let zlepšil, jeho (vlastně i docela hovězí) hlas právě takové starosvětské bouři metalu prospívá. Kdysi v těch slavných dobách nejlepší instrumentalista u VENOM, kytarista Mantas, ještě dnes dokazuje, že je stále velmi slušným dělníkem šesti strun, schopným svými neurvalými riffy rozproudit nejednomu metalovému fanouškovi krev v žilách. Taktéž Abaddon, o kterém bylo navyprávěno ohledně jeho lenosti, nespolehlivosti a chamtivosti tolik pomluv, že by to vystačilo na jedno číslo nějakého hodně upoceného bulvárního časopisu, se zde předvádí v dobré hráčské pohodě a jeho hra všechny skladby posiluje a dodává jim odpich.

Zkrátka VENOM INC. se s tím moc nemažou a vydávají energickou, starosvětskou metalovou desku, kde se střídají heroičtější hymny jak „Forged In Hell“, „The Evil Dead“, s rychlými nářezy typu „Metal We Bleed“, ale i rozmáchlými valivějšími songy jako je zde zdlouhavý titulní kus nebo snad nejzpěvnější moment „Blood Stained“. Je škoda, že v závěru si tento dost dlouhý nosič neudržuje takovou razanci a nápaditost jako je tomu v prvních dvou třetinách a vše nakonec trochu uvadá do mírného nadprůměru, i tak však jde o osvěžující počin, který bezpochyby překonává mnohá (snad všechna) alba VENOM z posledních třiceti let. A to je myslím, zvlášť pro ty dva rebely co se s panem Conradem Lantem kdysi rozhádali, docela dobrá vizitka, nemyslíte? Zkuste jedovatou riffovačku „Dein Fleisch“ a zavzpomínejte… na časy ohňů pekelných a na věk nástupu metalu. Pořád ještě 70%.