UNLEASHED - Dawn Of The Nine

Možná se mi to zdá, ale pokud budou takhle uvolněně a přirozeně švédští UNLEASHED působit i nadále, budou tady zjevně ještě hodně dlouho. Tak jako tomu bylo v případě předchozí, tři roky staré, povedené jízdy „Odalheim“, povstali i letos bojovníci ze severských jeskyních doupat na světlo, aby půdu své země pokřtili krví nepřátel z jihu. V tomto případě nemá absolutně cenu kapelu peskovat za absenci většího vývoje, protože tahle vikingská kohorta své řemeslo zvládá doslova bravurně už čtvrtstoletí a opatřuje tak i nové skladby obrovským množstvím zajímavých nápadů. Zatímco krajané, se kterými na začátku UNLEASHED rozjížděli scénu, již dnes většinou hrají (pokud tedy existují) něco jiného, oni prostě drží a nepovolí. Jejich starověký death metal nepodléhá žádné korozi ani cizáckým vlivům, ctí zaběhnutá pravidla přímočarého klasického metalu s plným zvukem, tak jak se přirozeně vyvíjel od počátku osmdesátých let až do současnosti, akorát jej Švédové halí do řádně ponurého a chladného závoje s odérem smrti. Letošní novinka „Dawn Of The Nine“ vše plně dokládá.

Dostáváme samozřejmě znovu vše potřebné, co jen k této kapele patřilo, patří a zjevně i nadále patřit bude – chytlavé vypalovačky, tedy dobře poslouchatelné bojovné songy plné temné atmosféry, nabušených riffů Tomase Olssona a velmi povedených jiskrných sól Fredrika Folkarea v tom jejich klasickém (melody- klokotavém) provedení. Johnny Hedlund prostě dobře ví, co vždy patřilo k jeho značce a nová deska zaručeně udělá radost mnohým jeho věrným fanouškům. Nechybí rychlé, avšak velmi přehledné, vypalovačky po vzoru hned úvodní dvojice skladeb „A New Day Will Rise“ a „They Came To Die“, songy jako je třeba sprint na hřbetech splašených válečných vraníků „Where Is Your God Now?“ coby doklad o přítomnosti hrdosti a převahy bojovníků severu, dál se zde však nachází i rozmáchlejší silové pumelice jako „Defenders Of Midgard“, absolutní starosvětské metalové hitovky „Let The Hammer Fly“, nebo také pocta severské krajině v podobě „Land Of Thousand Lakes“. Všechny tyto skladby nabízí přehršel výtečných kytarových momentů. UNLEASHED prostě nahráli desku, jakou si prostě žádný z jejich příznivců nemůže nechat ujít. Absolutní metal! A kde jsou rázem ostatní?

P.S. Srdcaři death metalu si mohou k hodnocení přičíst minimálně 10%.