ULTRAMETAL - I

Pojďme se vrátit do roku 1990. Do času těsně po pádu železné opony, do doby, kdy se najednou směla spousta věcí, které dřív byly buď zakázány, nebo dovoleny jen tak trochu, opatrně a pod dohledem. K takovým fenoménům patřil i metal – muzika, která byla na konci osmdesátých let 20. století po celém světě neuvěřitelně populární a u nás navíc disponovala jakousi chutí zakázaného ovoce. V době, kdy se vláda jedné strany odebrala na smetiště dějin, fungovala v tehdejším Československu spousta dobrých nebo dokonce výborných metalových kapel, které ale byly v podstatě bez šance vydat oficiální nosič. Tři tehdejší gramofirmy buď obrovský přetlak kapel nezvládaly zpracovat nebo o metal neměly moc velký zájem. Bylo by proto s podivem, kdyby situace nevyužil někdo z nastupujících hudebních podnikatelů. Vyrojila se spousta nových firem a více či méně zdařile začala vydávat na album čekající kapely. Nejefektivněji za to tehdy na začátku devadesátých let vzala firma Monitor, které velel bývalý lídr synth-popové kapely OK BAND Vladimír Kočandrle. Firma disponovala slušnou distribucí v Československu a potřebným tahem na branku, takže velmi brzy pod svá křídla stáhla většinu důležitých tvrdě rockových skupin z českých zemí. Prvním metalovým počinem Monitoru byl sampler – ULTRAMETAL.

Samplery jako metalová rozbuška

Vlastně nebude úplně od věci trochu si připomenout důležitost samplerů v historii domácí metalové muziky. V době, kdy vydání desky bylo pro drtivou většinu československých muzikantů stejně pravděpodobné jako dovolená na Marsu, byla účast na kompilacích vlastně jedinou možností, jak se, s velkým štěstím, dostat na oficiální a ve studiu nahraný nosič. Když se budeme orientovat na metal, prvním takovým projektem byl třetí z řady rockových samplerů „Posloucháte Větrník“ – tehdy v roce 1988 to ale vlastně byl jen takový první pokus se dvěma metalovými skladbami na jinak převážně rockovém výběru. Hned o rok později ale měla domácí hudební scéna dostat do ruky první sampler orientovaný přímo na metal. Jasně, jde o supraphonský projekt „Rockmapa“, v dějinách domácí tvrdé muziky nesmírně důležitou záležitost, tak důležitou, že si ji musíme probrat někdy příště samostatně. Takže se teď raději pojďme podívat na další klíčovou výběrovku, vydanou už ve svobodnější atmosféře roku 1990.

Ultrametal

Firma Monitor po převratu velice rychle pochopila, že v desítkách mladých, nažhavených, avšak vydavatelstvím nezajištěných metalových kapel se skrývá obrovský prodejní potenciál. Metal byl tehdy nesmírně populární, stačilo vlastně udělat smlouvu, zorganizovat nahrávání, distribuci – a výdělek byl prakticky jistý. Zájem byl enormní, kapely neznalé byznysu měly minimální požadavky a z předchozích dob měly nastřádáno spoustu materiálu, mezi fanoušky často notoricky známého už z demáčů a koncertů. A jedním ze způsobů jak takové kapely uvést na trh a otestovat si kupce bylo vydat sampler.

Monitor ten svůj první zrealizoval hned v prvním porevolučním roce a „Ultrametal“ byl v podstatě prvním počinem, který tahle firma směrem k metalovým fanouškům vyvrhla. Nebylo to vlastně nic těžkého – firma si vytipovala šest kapel a nabídla jim účast na výběrovce, u některých se počítalo i s následnými velkými deskami. Kapely rychle za sebou nakráčely většinou poprvé v životě do pořádného studia (jednalo se o ostravské Céčko /Citron/), kde pod taktovkou producenta Miloše Doležala za pár hodin namlátily vždy své dvě skladby a vzápětí je střídala další banda. Musí se nechat, že Kočandrle a spol. měli tehdy mimořádně šťastnou ruku, protože tři z šesti zúčastněných skupin jsou dodnes považovány za naprostou domácí klasiku a později Monitoru natočily velmi, velmi úspěšná alba. Tak si teď všech šest „ultrametalistů“ pojďme připomenout.

Strana A

Celý sampler rozjíždí DEBUSTROL. Těžko se u nás najde fanda metalu, který by tuhle kapelu neznal, a je i málo těch, kterým by nic neřekly názvy úvodních dvou songů z „Ultrametalu“ - „Antikrist“ a „Protest“. Oba spatřily světlo světa na legendárním demu „Vyznání smrti“ z roku 1988 a v době natáčení „Ultrametalu“ šlo už vlastně o kultovní skladby. Tady na kompilačce mají takový trochu punkový zvuk, strašně rychle odsýpají a je vidno, že ve studiu se s tím kluci moc nemazali – nasázeli to tam a hotovo! DEBUSTROL tehdy na začátku devadesátek byla nesmírně populární kapela a tak není divu, že jim Monitor okamžitě nabídl smlouvu na desku. O tom ale víc příště v samostatné recenzi.

Druhou dvojici skladeb obstarala neméně nadějná a do budoucna ještě mnohem úspěšnější kapela – KABÁT. „Ultrametal“ teplické rarachy zachytil v jejich thrashovém období – prvotním a později dost rychle zapomenutém. První ze dvou skladeb na sampleru – „Za trest“ – je ukázkou přesně téhle doby. Druhá „Má jí motorovou“ ještě taky řádně thrashuje, zároveň už ale otevírá dveře později typickému kabátímu soundu, který se naplno vyvalil o něco později na desce „Má jí motorovou“. Obě skladby slibovaly mnohé, koho by ale tehdy napadlo, že se z KABÁTU stane jeden z nejúspěšnějších domácích hudebních projektů vůbec, minimálně mezi rockovými kapelami.

Do budoucna nejméně úspěšnou kapelou z „Ultrametalu“ byli MORIORR. Skladby „Termonukleární jatka“ a „Vendeta“ sice doboví fanoušci oceňovali, především kvůli záhrobnímu řevu vokalisty Jirky Šujanského, jejich obstarožně laděný black metal ale už tehdy v roce 1990 byl spíš výpovědí o tom, jak se tahle hudba hrála v době začátků. I když se MORIORR ve stejné době zúčastnili i dalšího metalového sampleru „Death Metal Session“, kapela později žádnou velkou kariéru neudělala a album nakonec natočila až za strašně dlouhou dobu, v roce 2007.

Strana B

Druhou polovinu desky otevírá další zcela zásadní kapela – MASTER´S HAMMER. V roce 1990 už byla parta kolem Franty Štorma velmi známá a oblíbená a měla za sebou několik kultovních demonahrávek. Je tak nabíledni, že „Ultrametal“ byl jen přestupní stanicí k albu, které Monitor kapele nabídl současně s DEBUSTROLEM. Legendární skladby „Zapálili jsme onen svět“ a „Géniové“ po sampleru zazněly i na debutové desce „Ritual“ (i když prvně jmenovaná jen na cédéčku). Album si pochopitelně rozebereme v samostatné recenzi.

Plzeňský FERAT, který na sampler dodal dvě technothrashové skladby „Warning You“ a „There´s Only A Little Time“, byli tak trochu smolaři. Ve své době nabízeli instrumentálně zajímavou muziku, jaká se u nás tehdy ještě moc nehrála a taky si jako jedni z úplně prvních prosadili anglický zpěv. Album „Rainhold“ jim ale vyšlo s poměrně velkým zpožděním až v roce 1993 a navíc u firmy Bonton, která metal moc neuměla. Šance na první ligu FERATU tedy trochu utekla a do českých metalových dějin vstoupila spíš jako líheň muzikantů, kteří kapelou různě prošli a zakotvili v jiných seskupeních.

Zbývá nám poslední partička – vratislavicko-liberečtí V. A. R. Kapela produkovala solidní thrash s výrazným odérem vratislavického piva a měla taky celkem dobře našlápnuto, nedlouho po „Ultrametalu“ se ale cestou na koncert dostala do nepříjemné autonehody, která kapelu zhruba na půl roku zastavila a tak ji možná vyřadila z provozu v době, kdy se na metalové scéně rozdávaly karty. Pozdější debut „Personal Destruction“ si rozebereme taky samostatně, takže teď stačí uvést, že na sampleru V. A. R. prezentovali songy „Proti vizím“ a „Poslední sen“, které uvedly přesně to, co mělo následovat na desce.

Další kompilačky

Design sampleru dostal na starost Franta Štorm a na obal vymyslel malůvku lebky s upíříma zubama, která sice po letech může působit malinko infantilně, ale ve své době šlo o naprosto standardní metalovou grafiku. „Ultrametal“ zažil obrovský úspěch, hlavně proto, že šlo o první studiové nahrávky jmenovaných kapel a koneckonců i o jednu z prvních metalových desek u nás vůbec, měl tedy na trhu pramalou konkurenci. Teoreticky by „Ultrametalu“ měl nejvíc na paty šlapat konkurenční sampler „Death Metal Session“, který vznikl dokonce ještě dříve. Vyšel ale s výrazným zpožděním (u firmy Direkt) a zvukově i koncepčně se moc nepovedl (dokonce i smečky jako ROOT a TÖRR na něm vyzněly poněkud jalově), takže za „Ultrametalem“ zůstal dost pozadu.

Monitor se sérií „Ultrametal“ sice pokračoval dál, ale genius loci z roku 1990 se už neopakoval. „Ultrametal II“ z roku 1992 je zaměřen převážně na death metal (KRABATHOR, TORTURA, CHIRURGIA, DARK, ASMODEUS, DAI) a má památný obal s hlavami naloženými v laboratorních dózách. V roce 1993 vyšel dokonce ještě „Ultrametal III“, ten ale doplatil na podivnou koncepci (skejťácký KRUCIPÜSK, metalcorový ANARCHUZ, streetrockový JOY a thrashcorový DETROM) i na to, že doba popularity samplerů už prostě byla pryč. Monitor fanoušky ještě podojil vydáním výběrovek „Rokenrol až na mol“ a „Totální běs“ (obě měly po dvou dílech), ale to už šlo vyloženě jen o propagační slepence z nahrávek vyšlých pod touto značkou. Naopak zajímavější je druhý díl série „Masters Of Czech Metal“, který přinesl po jedné skladbě od spousty kapel v předalbové fázi, zejména z oblasti doom metalu.

Devadesátá léta vyvrhla na svět ještě další samplery, většinou už ale na výrazně undergroundové bázi. Tam můžeme zařadit „Necrometal 1“, který vyšel v roce 1993 u labelu Iupiter (stáli za ním lidi z ROOT) nebo sérii „Creations From A Morbid Society“, kterou pod značkami Yusic Music a Taga vydal Mirek Kovář z trutnovských DAI. Zmiňme ještě zajímavý „Thrash Metal Made In Slovakia ´92“, tím se ale už ve výčtu zastavme – nebylo naším cílem zmapovat všechny kompilačky devadesátých let. Spíš připomenout dobu, kdy se český, moravský, slezský a slovenský metal dral ven z podzemí a připravit si tak půdu pro recenze kultovních nahrávek z té doby. Příště nás čeká první z nich – DEBUSTROL a jeho slavný „Neuropatolog“.