UFO - A Conspiracy Of Stars

Britská hardrocková legenda UFO bude asi navždy spjatá zejména se sedmdesátými lety, kdy v jejich řadách působil neobyčejný kytarový talent z Německa Michael Schenker. S ním se kapele soustředěné okolo zpěváka Phila Mogga a baskytaristy Petea Waye podařilo nahrát několik fenomenálních alb jako „Phenomenon“, „Force It“, „Lights Out“ nebo „Obsession“. Tato díla patří ještě dnes do zlaté pokladnice hardrockové hudby a ve své době definovala její říznější pojetí, které se stalo jakýmsi mezistupňem k záhy na povrch se teprve klubajícímu heavy metalu. UFO zároveň slavili po Evropě obrovské úspěchy se singly jako „Doctor Doctor“ nebo „Only You Can Rock Me“, nemluvě o jejich výtečných koncertech plných plakátově rockového heroismu. Přestože však jejich hvězda s nástupem nových žánrů v pozdějších dekádách jaksi vybledla, nelze jim ještě dnes upřít obrovskou pracovitost i skutečnost, že aktivně a bez přerušení fungují již výše než pětačtyřicet let, během kterých dali vzniknout více než dvěma desítkám řadových alb.

V současnosti už jsou mnoho sezón stabilně ukotvení u německé vydavatelské stále SPV, kde vydávají alba v pravidelných tříletých intervalech a těší se u našich západních sousedů stálé oblibě. Nyní jim vychází novinka „A Conspiracy Of Stars“, která určitě nezapře přesnou podstatu těchto zatvrzelých hardrockových dělníků z Britských ostrovů, o což se také postaral zkušený producent Chris Tsagarides. Ještě je třeba poznamenat, že v řadách UFO je už přes deset let zabydlen další kytarový talent své doby, o generaci mladší americký rychlík - Vinnie Moore (ex-VICIOUS RUMOURS, ALICE COOPER), a tak jim, zdá se, nestojí nic v cestě, vydat se na další pouť a posunout svou dráhu směrem k nekonečnosti.

Prakticky jde znovu o stabilní porci hardrockové hudby, vycházející z bytelných bluesových kořenů, která nemá potřebu reflektovat nějaké dobové trendy, podstatné je pouze zaujetí a prvotřídní hráčské výkony všech zúčastněných. Kytara Vinnie Moora platí za mírně dominantní nástroj, jenž jejich vypalovačky udržuje nabušené zurčivou energií. Moggův hluboký chraplák už je dávno poznávacím znamením tvorby UFO. Když se navíc nějaké ty skladby povedou, není opravdu nutné obávat se ztráty pozic, zvlášť když kapela platí za vyloženě koncertní atrakci. Tahle deska totiž u mě vyvolává jediné slovo a sice stabilita. UFO se drží svého kopyta, jedou si podle svého, stranou nějakých inovací, natož pak hipsterských názorů. Fanoušci, kteří jim zůstali stále věrní, budou jistě spokojeni s další náloží rockových pecek.

Pro mne osobně mají největší kouzlo tyto songy: táhlá „Sugar Kane“, bluesová „Precious Cargo“ se snovou atmosférou, zpěvným refrénem a bohatými aranžemi hammondů, a pak konečně zjevně nejvýraznější zdejší rockerská jízda „The Real Deal“, u které jsem si rovněž vzpomněl na kytarový rukopis Keitha Richardse, připomínající zářivé okamžiky dávných dob historie. Jinak jde samozřejmě o nahrávku, která tak nějak odpovídá rozpoložení šedesátiletých muzikantů, kteří hrají pouze to, co umí nejlépe a prostě si to užívají stranou nějakého vývoje.