Boomer Space

TRNY A ŽILETKY - Hrajeme metal zlomocný (rozhovor)


Po třech letech od debutové desky vychází u Magick Disk druhé album projektu TRNY A ŽILETKY. Ambiciózní nahrávka se jmenuje „Podměstí“ a značí nápadný krok k zhoubnější produkci a temnému modernímu zvuku. Skladby jakoby se opravdu zahalily do neprostupné černoty, nicméně sklízejí v hodně případech pozitivní reakce. Na všechno možné, s touto deskou související, jsem se tedy ptal Deseda.


Jakou úlohu má v tvé hudební pouti nynější projekt TRNY A ŽILETKY? Přeci jen seš tři dekády zpěvákem u poměrně zavedených DARK GAMBALLE, se kterými máte za sebou více než deset alb. Potřeboval jsi určitý únik jiným směrem?


Je to jednoduché. Po roce 2008, kdy se moje a Majklovi cesty rozešly (Majklův odchod od DARK GAMBALLE), mě téměř po deseti letech oslovil, že napsal nějaké písně, jestli si je nechci poslechnout? Jakmile jsem je uslyšel, bylo rozhodnuto. Vždycky se mi líbila hudba, kterou psal. Netrpěl jsem žádnými potřebami dělat něco tvrdého, jak si lidé myslí, prostě se mi hudba líbila a to co slyšíte je moje reakce na ni. Takže úlohou této kapely je udělat si radost.



 



Jak bys oblast, ve které se TRNY A ŽILETKY hudebně pohybují, charakterizoval a co jsi od začátku považoval za nosnou věc projektu?


My jsme s Berrym (vydavatel alba) vymysleli pojem: Metal zlomocný. I když ze začátku jsem byl trochu vyděšen reakcemi lidí, jak je ta nahrávka zlá apod., pak jsem si ale tu myšlenku oblíbil a ještě přiléval olej do ohně. Hudba T&Ž je určitě temná, černá, ale taky sugestivní a krásná ve své neodolatelné ošklivosti. A že je často v souvislosti s  Podměstím skloňován black metal, je v pořádku. Majkl hodně poslouchá black metal, ale i spousty hudby jiných, ale většinově tvrdých žánrů. Já poslouchám většinou audio-knížky, nebo písně, na kterých zrovna dělám. Rád si tak pouštím klipy na youtube, tam objevuju různé nové skupiny, nebo novinky od starých pák. Mám rád, když mám visuál i hudbu po kupě.

 

Novinka „Podměstí“ je vaše druhá deska, můžeš přiblížit okolnosti jejího vzniku? Protože je debut již třetím rokem minulostí, předpokládám, že skladby vznikaly po delší časový úsek. Zajímalo by mne, kdo byl s tebou u nahrávání? Jak dlouho celá deska vznikala a kde se točila?


Asi rok před realizací „Podměstí“ jsme byli navštívit mistra Otyna ve studiu DAVOS a natočili tři písně, „Černé perutě“, „Rulík zlomocný“ a „Slepý úhel“. Výsledek nás přesvědčil, že jsme na správné adrese. O rok později jsme se tam opět sešli v sestavě Otyn, já, Majkl a Paull Black. Ve studiu jsme prakticky nahrávali pouze bicí, jelikož si kytary a zpěvy točíme každý sám doma, v klidu a tak dlouho jak potřebujeme. Jsem moc rád, že máme tyto vymoženosti. Ve studiu jsem byl vždycky nervózní jak luční koník, takhle mi nahrávání trvá sice 10x déle, ale nejsem tolik ve stresu a strašně mě ta práce baví.


Šlo o plynulou záležitost nebo práci plnou zádrhelů? Jak bych popsal devízy nového díla a co ti tvorba tohoto materiálu dala? Měl jsi již na začátku předběžnou představu, že půjdeš vstříc větší temnotě?


Ano, tu představu jsem měl, protože Majklova hudba na mě takhle působila, nemohl jsem zareagovat jinak. Na nahrávce mě baví její mohutnost, ale i zakuklené melodie ve všem tom bahně. Taky mám pocit, že je uvěřitelná, zahraná a zazpívaná na samotnou dřeň sugestivity. Máme tam pěkný korespondující obal díky Berrymu a kresbě Michala Hladíka. Všechno koresponduje se vším, album je jako dílo kompaktní. Koupil bych si ji, kdybych ji už nevlastnil.






Album „Podměstí“ je skutečně zlověstná a temná záležitost.  Popiš, co tě pohánělo k tomu, stylizovat svou aktuální hudbu podobným směrem. Bylo záměrem směřovat skladby do temnoty a dodat jim onen moderní groove? Myslím, že právě do současné, hodně depresivní doby, poznamenané virem covid_19, je matro jako dělané.


Sám nevím, prostě jsem měl potřebu udělat něco takového a zpívat o temných věcech. Jako bych dostal nabídku pracovat na společném soundtracku k dílům od Edgara Allana Poeho a Tima Burtona.


Když už jsme u toho zmaru a temnoty, co ty a poslední rok, jak se díváš na současné dění ve světě a nyní u nás? Co říkáš na šílenství rozpoutané okolo šířící se nákazy?


Situace není dobrá. Při první vlně jsem vnímal tu atmosféru mezi lidmi, bylo to děsivé, ten strach všude. To mě děsilo nejvíc. Často přemýšlím o tom, jestli se někdy dozvíme pravdu o tom všem. Nějak mám problém přijmout myšlenku, že je to celé náhoda, že prostě přišla nemoc. Mám taky obavy o ekonomiku a je mi líto lidí, kteří díky tomu nemohou vůbec vykonávat svá povolání.


Důležitou složkou skladeb jsou u vás vynikající texty. Prakticky jako by vyobrazovaly vrchní scenérie skladeb a dodaly jim na výraznější poutavosti a zabarvení. Jak vůbec skládáš texty? V průběhu tvorby instrumentální složky, bezpodmínečně až po ustanovení hudebních partů a nebo předem a do šuplíku?


Po zkušenostech v DARK GAMBALLE už vždy na hotovou hudbu. Kdysi jsem klukům poslal pouze hotový zpěv a pověděl jim, udělejte k těm slovům a melodiím hudbu. Řeknu to asi tak, slibuju, že už to nikdy neudělám.:-) Děkuju za poklonu za texty, udělala mi radost. Ale musím zdůraznit, že kdyby Majkl neudělal takovou hudbu, tak nebudou takové texty. Jeden text mi někdy trvá i dva měsíce, musím ho prostě vysedět. Koncept Podměstí mě na čas úplně pohltil a neuvěřitelně bavil.




 

Co konkrétně je pro Tebe vždy největší inspirací k složení nějakého podobně temného a přitom vlastně realistického textu? Mohl bys uvést nějaký příklad vzniku tvé lyriky? Zmínit konkrétní text a čím byl inspirován? Pracuješ spíš pozvolna a soustředěně a nebo píšeš emotivně a rychle?


Většinou jsou to vztahy žena vs. muž. Myslím, že tato studnice se nikdy nevyčerpá. Pak mám taky rád vymyšlené specifické postavy, samorosty, podivíny. Pracuju rozhodně soustředěně, většinou hodně brzy ráno, kdy je všude naprostý klid, jenom do mě šťouchá kocour, abych ho hladil. To jsou takzvané náběry, hrubé náčrty, slov, věty. Pak je dokola čtu, upravuju a nakonec úpravy u samotného zpěvu. Například „Rulík zlomocný“ je o vztahu lidí s pohnutou minulostí, kteří se do sebe zamilovali. V minulosti byli pro svou podivnost perzekuováni a vůbec se jim nevedlo dobře, tak se rozhodli, že už si to nikdy nenechají líbit.

 

Na desce se nachází skladba „Černé perutě“, ke které byl nahrán i videoklip. Považuješ tuto skladbu za stěžejní a reprezentativní pro novou kolekci? O čem vypovídá její námět?


Rozhodně je má nejoblíbenější, má pro mě velkou sílu. Pojednává o vztahovém trojúhelníku. Text vypráví muž, který zvažuje zabít svého soka v lásce, ohání se spravedlností a přeje mu peklo. Díky svým myšlenkám a rozpoložení nakonec sám žije ve svém soukromém pekle. Samotný klip pojednává o pocitech toho muže a tanečnice v něm vyjadřují ženský element. On se cítí zrazený a snad pro to, aby si pozvedl sebevědomí, začne sám žít mezi dvěma ženami, což mu rozhodně nepřinese kýženou satisfakci.

 

Je skladba „Slepý úhel“ stvrzením, že se v životě člověk vždy dočká karambolů, zvlášť ve chvílích, kdy to nejméně čeká? Co můžeš říct o této poměrně zajímavé skladbě, na které se mě líbí i onen její pomalý a hutný groove?


„Slepý úhel“ je o dopravní nehodě z pohledu přímého účastníka, který se z výšky dívá sám na sebe, pozoruje shon okolo jeho auta a doufá, že se mu to jenom zdá. Taky je o fenoménu dopravních nehod nebo tragických událostí. Když se nějaká přihodí, tak lidi zastavují a fotí si ji, nebo bourají hned vedle ní. Jsou neodolatelně přitahováni blízkostí smrti.




 

Jak bys vůbec charakterizoval váš styl ? Osobně zde slyším propojení groove metalu se severským blackem v jeho surovější drsnější podobě, co myslíš ty?


Ale ano groove i severský surový black metal v nahrávce určitě je. Prostě Metal ZLOMOCNÝ!


Co můžeš říct o skladbě „Obr, který chtěl spolknout slunce“? Osobně mám pocit, že jde o téma s ponaučením, že přátelství s velkým bratrem nemusí být vždy úplně bezpečné a bezproblémové, je oním velkým bratrem míněno Rusko? Co ty a podobná politicko-společenská témata?


Tahle píseň je o ruské ruletě, alkoholu, mužské potřebě neustále v něčem soutěžit, něco dobývat. Co říci k politice? Kdysi jsem se smál hlášce Joe DeMaia, která zněla něco ve smyslu, já nic nevím, žiju si ve svém světě heavy metalu.:-) A víš co, dneska ji miluju. Nedívám se na zprávy léta letoucí, protože mě neuvěřitelně iritovaly. Žiju si ve svém světě hudby, tam je mi dobře.

 

Máš mezi písněmi nějakého svého soukromého favorita nebo, jaká skladba v Tobě zanechala nejsilnější vzpomínky během její tvorby? A jaké?


Už jsem zmiňoval „Černé perutě“, dál „Rulík zlomocný“, „Slepý úhel“ a „Spálíme všechny lži“.

 

Splnil album Tvé původní představy? Jak s odstupem několika měsíců na materiál nahlížíš? Chcete s ním vyjet i koncertně, tedy až to bude možné?


Upřímně, když se materiál dodělal, pouštěl jsem si ho v autě a říkal si, kdo bude proboha tohle poslouchat. Jeho poslech ve mě vyvolal pocit, jako kdyby si jel po brizolitu holou prdelí. Později se nestačil divit, jaké ohlasy album mělo a má. Co to o mě říká? Že vím úplné hovno a nemám žádný relevantní odhad. :-) S koncerty zatím nepočítáme, ale nejsou doživotně uzavřenou záležitostí. Abychom je byli schopni absolvovat, potřebujeme určité vybavení, technické zázemí a taky ze startu docela dost peněz, aby jsme to nějak zaplatili. Když už bychom se rozhodli koncertovat, tak to musí být TRNY A ŽILETKY precizně seřízená mašina.



 

Děje se v současné době něco u DARK GAMBALLE? Byl důvod oddělit tvorbu ŽILETEK od tvé původní kapely pouze v rovině hudební různosti?


DARK GAMBALLE využili covid pauzy a za neuvěřitelných osm měsíců napsali kompletní nové album. Pět písní jsme natočili už v červenci a další nahrajeme na konci listopadu. Album se bude jmenovat „Romance panenky a kladiva“ a bude celé o kontrastech. Pasáže s růžovými motýlky budou střídat motory buldozerů.

 

Díky moc za odpovědi.


Já moc děkuju tobě, pardále!:-)


14.10.2020Diskuse (0)Stray
janpibal@crazydiamond.cz