Boomer Space

TÖRR - Inkvizitörr

Rodinné stříbro nebo rodinná zátěž? Názory na tvorbu pražských metalistů s legendární značkou a logem TÖRR vykazují zhruba podobné rozpětí. Pravdu bych uprostřed ani tentokrát nehledal. Kloním se spíš k pozitivnímu náhledu. Nedráždí mě vazba na region, resp. nechuť ho přesáhnout. Primárně jde totiž o přijetí faktu, že někdo notoricky známý na důvěrně známém půdorysu už řadu let (počítáno od řadovky „Made in Hell“ z roku 2003) natáčí solidní metalová alba pro stabilizovaný okruh domácích fanoušků. Ambice, která, byť vyznívá triviálně, si určitý respekt zaslouží, protože její realizace zas tak snadná není. Hereš a spol. ji na posledních deskách naplňují spolehlivě. Nabízejí zde totiž kvalitativní standard, stavící na některých „archivních“ prvcích. K tomu přidávají decentní proměny svébytného soundu, kterému nechybí dostatek netrendové tvrdosti, díky čemuž zmíněný přístup stále funguje a přináší zábavná metalová dílka.


Novinka „Inkvizitörr“ shora uvedené jen potvrzuje; oproti bigbítověji laděnému předchůdci „Black n Roll“ možná ještě o chlup víc, což se jeví být i s ohledem na zvolený název logické a také žádoucí. Zvuk se podle očekávání mírně posunul. Konzervativně znějící kytara je opravdu mohutná, dokonce natolik, že mírně utlačuje baskytaru. Bicí se opět povedly. Metalová hra Sladkého, včetně jeho nazvučení, mi prostě sedí. Kopáky parádně mlaskají a razantní zvuk virblu přirozeně kolísá. Každý úder díky tomu získává energii, což vyniká zejména v pomalejších, reverbem dokreslených pasážích. Nový materiál zní tudíž drsněji, naštvaněji a temněji. Ve zkratce ho ztělesňuje úvodní black/thrash/rokenrolová jízda „Bůh temnoty“. Po úvodních okamžicích jsem čekal, že se na mě vyvalí OVERKILL. Dorazili sice jen TÖRR model 2021, ale zklamaní se nekonalo. Thrashový, „Kladivem“ naklepaný black motiv disponuje velkou silou a Herešův zpěv zatím také. Další černota přichází s refrénem a kytarovou harmonií ve stylu MASTER´S HAMMER. Na začátek ideální a také velmi kvalitní skladba s dobrým sólem.



Odkazy na vlastní kultovní klasiky – někdy, jako třeba v „In Extremis“, i doslovné – nevadí. Nevadí ani čerpání od některých slavnějších kolegů, kupř. od BLACK SABBATH, SLAYER v neveselé hitovce „Smrt“. Celkově převládá snaha o pestrost a písničkový ráz. Skladby nesplývají. Všemu napomáhá jejich kratší stopáž. Kapela nevychází z palby nesourodých nápadů, ale nepřistupuje ani k otravným repeticím chytlavého. Bližší je jí dobře zakomponovaná, popř. využitá variace na „známé téma“, popř. jeho ozvěna. Včas navíc dokáže něco přihodit a sem tam pořádně přitlačit na pilu, a to i po textové stránce. Ve druhé polovině desky se dokonce brutálně šlápne na plynový pedál. Citelně se zrychlí a projev získá na thrashové ostrosti. Vybrnkávání ve stylu IMMORTAL z Bartovy hitovky „Vítej ve snu“ už nehrozí. Pokud pánové dokáží přenést energii songů typu „Závist“, „Podivnej sráč“, „Konec světa“ na pódium, možná fanouškům připomenou, že TÖRR nerovná se jen nostalgická vzpomínka na romantické chvíle s „Kultem ohně“ apod.:-) Alespoň koncertně bych proto doporučoval dvě kytary, jakkoli klasická image staví na triu.


Nové album má celkem tři vrcholy umístěné na začátek, do středu a na samotný závěr. O prvním jsem se již zmínil. Druhý představuje ponurá hymna „Královna smrti“, ve které na melodickém power/thrashovém podkladu exceluje Herešův vokál. Znovu zde zazní onen „Season“ motiv od SLAYER a v refrénu ještě kytarová harmonie evokující debut ICED EARTH. Škoda jen rozlámaného zvuku v některých momentech. Na závěr pak udeří další melodický kus, ke kterému není moc co dodat. S „Říší stínů“ totiž znovu přichází výtečná kombinace řady prověřených heavy riffů s chytře naplněnou písňovou formou a typickou českou černí. Jinak řečeno, finále uzavírá stylová gradace.


Nejen poslední píseň dokládá, že na třetím „posthenychovském“ albu poslední sestava TÖRR definitivně dozrála a chápe „potřeby“ své kapely. Pakliže Henych našel svého času náhradu za Hereše v Kohoutovi se Šakalem a později v Izzim, Hereš našel v Bartovi rovnou svého Henycha. Prostě někoho, s kým se mohl – po „zkušebce“ již bez obav – pustit do důkladné inventury a řízkování kořenů. Nechce se mi psát něco o inspiraci, mám na mysli spíše poučenou práci s osvědčeným materiálem. Výsledkem je právě „Inkvizitörr“. Berte, nebo nechte být.


02.01.2023Diskuse (12)Pekárek
hackl@volny.cz

 

orre
09.01.2023 21:50

Ale ale! Tanec, to byla sračka! Taky to tak dopadlo, Hereš musel zachraňovat čest jména Törr! Jako kdyby Olympic začali rapovat! Takové násilné experimenty se dělají v rámci jiných projektů viz novinka Holmes-Mackintosh.

 

obsolete
08.01.2023 22:17

Co mě bavilo je samozřejmě kultovka Institut a hlavně experimentální Tanec svatého Víta,na tohle album nedám dopustit.To co tvořej dnes je ultimátní neposlouchatelná sračka,dobrá tak na vesnický zábavy

 

zdenos
06.01.2023 22:18

Zvuk bicích je opravdu super. Dobrá deska, která rozhodně neurazí.

PS: To Otovo okénko v pořadu Recky je na pohodu

 

spajk
06.01.2023 11:25

Nedávno byl Hereš u Dana Frimla v Reckách a než začali hodnotit tak 25 minut klábosili o desce i o kapele. Ota je hrozně v pohodě. Koukněte
https://youtu.be/89Am71OteUA

 

Alda
05.01.2023 17:08

Jako vždy super skvělá Pekárkova recenze, Inkvizitorr je hodně dobrá deska - i když semi pořád líbí více Made in Hell - asi bych se nebál dát 80%, nej song SLAYERovská "Královna smrti"!

 

Honza H.
04.01.2023 08:42

Souhlas s recenzí! Léta jsem Törr neslyšel, o to větší překvapení bylo,jak kvalitní materiál se na mě z vinylu vyskočil:)

 

Pekárek
03.01.2023 21:41

Díky za názory. Poslech jsem si užil, nosič je tutovka (k dispozici je cd a na Monsternation i vinyl). Nechci kecat, ale ALKEHOL mě taky nenapadl, možná snad jednou, a to jen ve spojitosti s tou kratší, neroztahanou délkou některých skladeb.

 

orre
03.01.2023 21:09

Pro mě nejlepší deska s Bartem a nejlepší od Chcípni o kus dál. Mimochodem Made In Hell moc nemusím. Jo a Alkehol tam fakt neslyším, jak jsem se někde dočetl.

 

Widl
03.01.2023 11:21

Když už si je poslechnu, tak hlavně starý desky, Chcípni o kus dál a Kladivo na čadodějnice mám za vrchol. Ale nový desky mě vůbec neuráží a když se namane příležitost, tak se klidně zajdu podívat na živák. Třeba na podzim na United in Brutality to bylo parádní vystoupení. S Bartem souhlas, jasný druhý tahoun kapely, kterýho to baví.

 

Mickej
02.01.2023 14:22

S tym Müllerom suhlasim. Ostatny album je naozaj spickovy, velmi potesil moje usko. Evidentne si s Brzobohatym sadli. Aby som tu vsak nezasieral diskusiu ... ten Törr ... toto je jedna z vyhod streamu. Clovek na podobne nahravky dosiahne prakticky ihned, moze ich za desat minut "preklikat", vyplachnut si usi savom a navzdy zabudnut.