THE HORRORS - V
 
    
Tahle kapela patří v poslední dekádě bezpochyby  k největším zjevům na hudebním poli, zejména mezi kytarovkami ze Spojeného království. Už pátá řadovka  sklízí doslova nadšené ohlasy jak fanoušků, tak samozřejmě kritiky a prestižní  magazíny nešetří ódami. Může za to bezpochyby skladatelský talent pětice, ale  také schopnost se nějakým způsobem vyvíjet a své portfolio posouvat zajímavým  směrem. Za asistence producenta Paula Epwortha tak vznikla deska, která rozvíjí  odkaz minulého, velmi povedeného alba „Luminous“ směrem k více radio-friendly podobě. THE  HORRORS ve své tvorbě míchají vlivy Ostrovního rocku se stylem nazývaným  shoegaze (dost možná jde o obdobu jakési psychedelie, zde zasažené spíše do  podoby rocku ovlivněného taneční scénou), to vše obaleno lehkým závojem post-punku a  industrialu, přičemž výsledný koktejl chutná lákavě. Silnou zbraní pětice je přitom zejména přirozená autenticita.

Důležité je vědět, že nejde o žádné záhadné nebo bůhvíjak  zašifrované umění, ale o skutečně dobré písničky podané v moderním stylu a  v aktuálním, velmi atraktivním zvukovém kabátku. THE HORRORS už nejsou tou  dravou hydrou jako v časech svých prvních alb „Strange House“ a „Primary  Colours“, ale čím dál tím více přepouštějí prostor umělým zvukům a klávesám,  jenž ve skladbách vytvářejí zajímavou zvukovou směsku v kombinaci  s rytmikou a poměrně upozaděnou kytarou. Nosným nástrojem zvuku Britů je  baskytara, kterou obsluhuje Rhys Webb, jeden z hlavních tahounů kapely,  který vytváří kostru a nosné prvky skladeb ve spolupráci s bubeníkem Joem  Spurgeonem. Skladby se nesou spíše v pozvolném ležérním tempu a akcentují  typicky britský kytarovkový zvuk, který obohacen nosnými klávesami Toma Furse  posunuje styl souboru do poměrně originálních vod. Kytaristou u THE HORRORS je  střapatý Joshua Third a frontmana už před dvanácti lety nalezli  v mladíkovi s blízkovýchodními kořeny Farisi Badwanovi, jenž je vlastně i  nejvýraznější tváří kapely. 
Hlavní zjištění při poslechu jejich nahrávek je, že se kapela hodlá vyvíjet a  s každou deskou je schopná přijít se zajímavým zvukem a nefádním  provedením skladeb, tak třeba novinka upoutala už post-modernistickou  kosmopolitní stylizací, jaká se často objevuje v dnešní době v souvislosti  s velkoměstským chaosem metropolí východní Asie, téma odlidštěnosti, všudepřítomného vpašovávání umělých technologií do běžného života a postupné nahrazování  člověka novou inteligencí zdá se být jednou z nosných myšlenek díla. Je s podivem,  jak tahle kapela vždy dokázala vybalancovat rovnováhu mezi plytce naleštěnou formou a uhrančivým obsahem, z ožehavých témat vybruslila se ctí a povedla si udržet  vkus a svůj vlastní styl, všechny nové ingredience tak slouží  k vyšlechtění díla, které se zdá být dobrým nástupcem fantastické desky  „Luminous“ z roku 2014. Jestliže si někdo myslel, že se THE HORRORS po minulé desce,  která je odhalila v mnohem jemnější synthy podobě, přijde jejich pád a  kapela spadne do pasti fádnosti a kýče charakterizovaného pouze umělými zvuky, ten se  opravdu mýlil. 

I novinka, nazvaná lakonicky „V“, neboť je pátou deskou, má  co nabízet a nedovoluje pomyslet na něco podobně záporáckého. THE HORRORS mají  zkrátka talent a já se bezpochyby nebráním jejich označení za jedny  z největších trendsetterů mezi britskými soubory poslední desetiletky.  Tihle chlapci mají velký styl, a když se v samotném závěru alba vytasí  s takovou hitovkou jako je „Something To Remember Me By“, musí i ten  největší škarohlíd, po chvíli strnulého přemýšlení, začít poklepávat dlaní o  koleno, aby svůj pomalý rozjezd později doháněl nadšeným úsměvem, kýváním ze  strany na stranu a vytleskáváním mohutného refrénového nápěvu spolu se všemi  námi kolem, kterým se něco podobného líbí, a voláním - tohle je skvělé!
| 20.12.2017 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz | 
|  | 
| Vatutinwot | 20.12.2017 12:46 | 
| vidím to stejně ... snad bych jen symbolicky přihodil 10% za japonskou edici, která nekončí hitovkou STRMB, ale následuje temná a podařená Fire Escape a album uzavírá instrumentálka Water Drop .... deska mi pak připadá logičtější a ucelenější. Každopádně ostrovní scéna mi již moc radostí nepřináší a novinku The Horrors s radostí k přiřazuji k těm několika málo letošním vlaštovkám ...tedy k návratu Slowdive a The Jesus and Mary Chain :) | |
 
          
 
          
