THE DILLINGER ESCAPE PLAN - Dissociation

Tak nám údajně THE DILLINGER ESCAPE PLAN po odjezdění koncertů k aktuální desce končí a událost dojde naplnění někdy v průběhu roku 2017. Jakkoliv je to pro tvrdou hudbu škoda, možná je ona nenastavovanost u podobných kapel lepší. Tím myslím u kapel, které v ranku extrémní hudby dosáhly vysokých met a už se údajně, ostatně jak sami členové tvrdí, nemaj kam vyvíjet, tedy krom toho aby tyto kapely nakonec vyměkly a staly se mnohem únosnější pro mainstream, což tedy Dillingeři asi definitivně nechtějí. Nepatřil jsem kdysi zrovna k jejich velkým fanouškům, ale postupem právě uplynulých cca dvanácti let si mne kapela získala na svoji stranu. Viděl jsem je naživo hned dvakrát (vždy na Brutal Assaultu) a vždy mne dokázali upoutat a patřili k tomu nejlepšímu, co příslušný festivalový ročník nabídl. Jejich pražské klubové zastávky jsem však nenavštívil, ale traduje se, že když přijeli poprvé do našeho hlavního města, vítal je totálně natřískaný klub, jehož osazenstvo tvořili po aktuálních math-core senzacích vyhladovělý fans, co se bezprostředně po zahájení setu začali na placu pohybovat jako napadení vzteklinou. Na každé další české zastávce této kapely to prý už údajně bylo volnější, sezónu po sezóně stále méně natřískané sály a atmosféra tak nějak více k přežití. Dalo se předpokládat, že se podobná kapela tuzemským frikulínům, hipsterům nebo hudebním hledačům všeho nového a neprobádaného tak nějak přejí, přeci jen podobná hudba tu nikdy neměla pevné základy. A byť si kapela na albech, která přišla několik sezón po průlomovém „Miss Machine“ (2004), udržovala vysoký standard a z mého pohledu ještě trochu rostla (hlavně na „Ire Works“), už zkrátka počáteční fanatismus v místních nikdy nerozpoutala.

Nyní Greg Puciato a Ben Weinman mluví o velmi brzkém konci, ale nechce se mi věřit, že by za to mohla zrovna účast každého ve svém bočním projektu. Jen připomenu, že Puciato je součástí KILLER BE KILLED spolu s dalšími esy tvrdé scény (např. Troy Sanders a Max Cavalera), naproti tomu Weinman letos rozjel projekt GIRAFFE TONGUE ORCHESTRA (kromě něho Brent Hinds a William DuVall), zvlášť když novinka platí za perfektní nahrávku, která kalifornské blázny ukazuje v jedné z životních forem a plné energie. Album „Dissociation“ vyšlo teprve nedávno, ale můžu o něm směle říct, že se bezesporu řadí k tomu nejlepšímu, co extrémní scéna letos nabídla, a neshledávám tak na díle ani stopy po unavenosti nebo úpadku koncentrace či dokonce chuti po tvoření zajímavé hudby. Zkrátka všechno je na správných místech a THE DILLINGER ESCAPE PLAN opětovně rozjíždějí svůj pověstný masakr, kde není nouze o bleskové jazzové breaky, změny temp, neuvěřitelně živelné rytmické poryvy, kytarové riffy tvrdé jako chodníkový beton, ale i jemné vyhrávky a akustické momenty obsahující snovou atmosféru působící jako zlověstný klid před bouří. Vše je opětovně namícháno tak akorát a podpořeno faktem, že Greg Puciato je opravdu vynikající a velmi všestranný zpěvák, který nejenom že dokáže na pódium propotit několik triček a strhnout díky své pohyblivosti na sebe pozornost, ale i ve studiovém provedení dodá této math-metalové mozaice hodně kouzla a je přesvědčivý v každé roli svého hlasového a emocionálního spektra.

„Dissociation“ je znovu hodně bláznivé album, ale prakticky nevybočuje z toho, co už bylo o kapele známo z minulosti, a ta jen své přednosti vybrušuje do stále pečlivějších záznamů. Nedokážu si představit, že by kdy tahle banda vypustila něco polovičatého, polovičatě intenzivního nebo dokonce průměrného. Je mi jasné, že až tito muzikanti budou vědět, že jsou sakra blízko hranice uměleckého vyhoření, tak prostě raději skončí, a znovu opakuji, určitě je to tak pro podobnou hudbu lepší než vše prodlužovat a plácat se celé dekády na jednom místě. Ať už to s nimi dopadne jakkoliv, tahle deska je prostě náramná a plně Dillingery charakterizuje jako jednu z nejlepších divokých band poslední patnáctiletky. Konec tak přichází ještě před tím, než by na nich úbytek zájmu kdokoliv vypozoroval. P.S.: Skladba „Symptom Of Terminal Illness“ prostě nemá chybu.