TERMINATOR - Probability Of Doom

Tak kterým směrem se dnes vypravíme? Minule jsme byli v Polabí, předtím na Slovensku, ještě dříve v matičce Praze a na Šumavě... tak můžeme tentokrát zamířit na jižní Moravu. Konkrétně do městečka Bzenec, kde na sklonku osmdesátých a v první polovině devadesátých let působila jedna z prvních techno-thrashových nebo chcete-li progress-metalových kapel u nás – TERMINATOR. Tahle skupina, ač je vlastně její diskografie poměrně štíhlá, patřila na začátku devadesátých let do „klubu“ těch nejvýraznějších tuzemských metalových part.

Terminace

Jako vždycky pár slov o začátcích. TERMINATOR se dali dohromady v roce 1987 nebo 1988 (údaje v rozličném čtivu se liší). Jádrem kapely po celou dobu její existence byli bráchové Petr (kytara) a Miroslav (bubny) Lagovi, dalším stabilním členem byl basák Koňura (Radim Daněček). Zpěv pak v prvotním období zajišťoval Dušan „Šuda“ Šurýn. TERMINATOR se poměrně rychle stali jednou z nejznámějších kapel na tuzemské metalové scéně, jednak proto, že už v roce 1989 natočili dvě dema, také ale proto, že Lagovci se podíleli na pořádání metalového festivalu Attack Of Fire, ve své době jedné z největších koncertních akcí v zemi, kde ostruhy získávala spousta později slavných smeček.

Ale zpátky k demáčům TERMINATOR. V době jejich vzniku se Lagaband (jako se kapele interně říkalo) věnoval víceméně klasickému thrashi, samozřejmě v prvotní, dřevní formě a dema „Termination“ a „Unification“ by se možná dala malinko (ale jen malinko) přirovnat k raným nahrávkám terminátořích sousedů KRABATOR. Každopádně byla v té době nejjižnější Morava skutečnou líhní metalových kapel (vzpomeňme ještě třeba MAMUT, později SHAARK) a brzy se odtud měla začít hrnout skutečně pozoruhodná muzika. Není divu, že se TERMINATOR dostali do hledáčků po roce 1989 vzniklých hudebních společností. Naši bzeneční hrdinové to zúročili nejprve na sampleru „Death Metal Session“, kam posíleni o druhého kytaristu Tomáše Hronovského nahráli velmi dobrou skladbu „Pravděpodobnost zániku“ a stali se jakýmsi černým koněm celého projektu. V roce 1990 se prý ještě hovořilo o účasti na „Ultrametalu“, z čehož ale nakonec nic nebylo. Spíš se pohlíželo směrem k albu.

Pravděpodobnost zániku

Nabídku na desku dal Monitor. S přípravou alba byly spojeny různé provozní komplikace, například to, že firmě se moc nelíbil navržený obal a nechtěla TERMINATOR povolit anglický zpěv (pokolikáté už!). Daleko největší problém ale byla sestava - poté, co od kapely odešli zpěvák Šuda a kytarista Tomáš, potýkala se skupina s nedostatkem personálu a v podstatě stála, což v době, kdy by měla být v největším laufu, určitě nebylo nic příjemného. Samotný porod desky byl taky pořádně komplikovaný, odjezd do studia byl stanoven na začátek ledna 1991, ale po průtazích se nahrávalo až v rozmezí března-května. Na etapy, což taky určitě nebylo to pravé ořechové. Všechno se ale nakonec zvládlo, album s bráchy Lagovými a Koňurou nahráli kytarista Luděk Zelinka a zpěvák Luděk Urbánek, který předtím stál u rozjezdu brněnských SAX. A jak to všechno nakonec dopadlo?

Album „Probability Of Doom“ je jedno z prvních tuzemských progresivně-metalových alb, spolu s arakainovskou „Schizofrenií“ možná úplně první. Se vším všudy – skladby jsou spíš kompozice než běžné písničky, TERMINATOR se ale docela hezky daří kombinovat různé instrumentální parádičky s klasickou písničkovou strukturou. Vidno je to namátkou na skladbě „K.O.NEC“ - začíná vpodstatě normálně, mine pár slok, a tu se kapela vrhne do progrese a sype jednu rytmickou i melodickou změnu za druhou. K výborným skladbám na albu patří třeba úvodní „Samota“ nebo titulní „Pravděpodobnost zániku“, nechybí ani instrumentálka „Klondike“, postavená více na rytmech než na sólech (i když v ní nechybí obojí). Vrchol desky nastává podle mě na úplném konci ve skladbě „Takhle?!“, kterou začínají i končí krásné vybrnkávané melodické linky, proložené opět nějakou tou progresí. K téhle skladbě byl natočen i videoklip, který můžete najít třeba na YouTube. TERMINATOR se vytáhli – skladby jsou zajímavě složené, dobře zahrané i nahrané a zdálo by se, že prvotní pokus o progresivní metal v českých luzích a hájích dopadl velice slušně.

„Probability Of Doom“ má ale bohužel jedno problematické místo. Hlas. Texty a zpěv celkově se příliš nepovedly - vokalista do písniček po většinu času nezpívá, nýbrž spíš jaksi rytmicky recituje (dalo by se skoro říct „rapuje“), navíc s výrazným moravským akcentem – to všechno se alespoň podle mne do muziky vůbec nehodí a v mnoha okamžicích jí to vyloženě ubližuje. Navíc je zpěv alespoň v úvodních písničkách vytažen hodně nahoru a hudba se pod ním dost ztrácí, což je u progresivní muziky dost velký problém. Ono obecně, u takhle laděné hudby je zpěv často spíš doplněk, někdy i „nutné zlo“, musí se vymýšlet hodně citlivě a TERMINATOR to prostě nevyšlo. Jinak je ale „Probability Of Doom“ pořádný kus dobré muziky, a nebýt onoho vokálu, byla by to skvělá deska. I díky výbornému obalu, kde na titulní straně vidíme depresivní, civilizačními jedy zasažené mořské pobřeží a tuleně s radioaktivním sudem na čumáku, zatímco zadní cover je stylizovaný jako náhrobní kámen. Moc dobré!

Pod napětím

Ani zmíněné nedostatky ale nebránily tomu, aby se z „Probability Of Doom“ stala úspěšná deska a z TERMINATOR všeobecně uznávaná kapela. Na koncertě, který kluci odehráli ve Vídni, prý zaujali i Ralpha Huberta z MEKONG DELTY, který bzeneckým metalistům nabídl spolupráci pro případné příští album TERMINATOR. Nevím o tom, že by k takové kooperaci opravdu došlo, každopádně ale druhé album Lagabandu vyšlo v roce 1994 pod názvem „Plugged!“. Za mikrofonem byl na téhle desce Robert Mráka a kytaru kromě Petra Lagy obstaral René „Hire“ Hílek, známý z debutu KRABATHOR. „Plugged!“ (mimochodem, ta narážka na módu tzv. unplugged koncertů je opravdu povedená) se výrazně vrací zpět ke klasickém thrash metalu, možná s nějakými těmi moderními vlivy. Desku vydalo nakladatelství Taga Records a myslím, že se vážně povedla!

Tím se bohužel diskografie TERMINATOR uzavírá. Za nějakou dobu po druhém albu se kapela rozchází (tuším že v roce 1996) a muzikanti se pouštějí do různých dalších projektů – bratři Lagové si například zřídili novou kapelu FLOOD. S jejich původní kapelou TERMINATOR se sice ještě dnes můžeme sem tam setkat, ale už výhradně ve vzpomínkových článcích (existuje třeba profil na Bandzone.cz) nebo při několika reedicích jejich starých demáčů. Jedna vyšla pod názvem „Termination – Unification“ v roce 2002 pod značkou Demon Disc, o devět let později pak ještě větší porci archivních nahrávek vydala firmička Underground Records na dvou discích s titulem „Absolutní trest pro svět ´89-´93“.