TANKARD - Pavlov´s Dawgs

Němečtí opěvovatelé piva neztrácejí ani na okamžik dobrou náladu. Tak by se dalo zhodnotit již osmnácté řadové album od frankfurtských TANKARD, které se pyšní skoro až speedmetalovým naturelem a hromadou vtipných lyrických námětů. Tahle skutečnost se k stárnoucím thrasherům velmi hodí, vždyť co by bylo horší než rozzuřený padesátník hrající thrash metal bez nadhledu? Přiznávám, že i mě dnes na jejich zvuku překvapila jistá vyklidněnost, mimo jiné reprezentovaná třeba o něco usedlejším hlasem Gerreho, než tomu bylo před třiceti a více lety, kdy jsem kapelu v časech jejich divokého thrashového mládí pravidelně sledoval. Právě Andreasův současný pohodovější hlas se vykazuje mnohem nižší mírou agrese a evokuje mne dnes spíše pěvecký projev Tommyho Victora z PRONG. S křikem se v současnosti u TANKARD jen stěží potkáte, ale není to opravdu na škodu, naopak, deska vznikající v časech lockdownu přes svou nepolevující rychlost a hromadu výtečných riffů budí prosvětleně pozitivní dojem a působí vlastně docela originálně. Zábavný komiksový obal dílo jen podtrhuje.

Silnou stránkou „Pavlov´s Dawgs“ jsou především texty, které poněkud vtipným způsobem rozebírají řadu neradostných společenských témat současnosti, či nedávno uplynulé doby. Silný lyrický námět sebou nese jeden z nejlepších songů „Ex-fluencer“, který na thrashujícím podkladě s úsměvem na líci nastiňuje příběh bývalé úspěšné influencerky, která trávila mnoho let coby vězeň sociálních sítí především bojem o uznání („klec lajků a dislajků“) a čelila každý den strachu z toho, že něco prošvihne („klikání až do nervového zhroucení“). Nevím přesně kdo z kapely je autorem této jízdy, ale výsledek svědčí o humorném potenciálu. Boomersky uvažující členové TANKARD tak u mne okamžitě získávají plusové body.

O tom, že by se člověk neměl příliš zahlcovat negativními zkušenostmi a kazit si jimi životní náladu, vypovídá především píseň „Memento“. Stranou nezůstává ani obliba alkoholu, pro tuhle kapelu tolik typická, takže zatímco titulní song „Pavlov´s Dawgs“ nastiňuje případ až takové závislosti, kdy je hlavní hrdina na dranc, sotva uslyší zvuk otevírané lahve, tak v „Beerbarians“ čelíme zjištění, že v procesu evoluce lidstva, všech jeho činností počínaje třeba pravěkým sběrem kořínků, jsou dnešní pivovarníci vlastně na vrcholu pyramidy, jsou těmi, kteří prakticky „nesou oheň“. Přesně za takovouto teorií si TANKARD prostě musejí stát.

Líbí se mi téma jedné z těch temnějších písní „Diary Of Nihil“, kde je hlavním hrdinou popírač, který se při střetu se vším novým a pozitivním automaticky vydává na opačnou cestu a již z principu neguje i všechno to, co je zjevně prospěšné a může mu být přínosem. Podobné téma je vlastní výtečnému naspeedovanému nářezu „Dark Side Intruder“, jehož hlavními postavami jsou skrytí internetový manipulátoři, kteří ne že by nebyli schopní rozlišovat dobro od zla, pravdu od lži atd., ale naopak, záměrně za všech okolností manipulují a coby vetřelci lidských duší dělají to nesprávné, načež jejich podstatu TANKARD umí velmi přímočaře vystihnout („Kdo potřebuje fakta? Proč se prostě nepolarizujete?“). Je vidět, že i v sousedním Německu čelí obyvatelstvo obdobným peripetiím jako u nás. V této písni svou hudbu TANKARD ženou stylem old-schoolových RUNNING WILD poloviny osmdesátých let, takže asi nemusím dodávat, že song zde patří mezi mé nejoblíbenější.

Přejděme k veselejším flákům. Thrashová hymna „Lockdown Forever“ je v rámci nadsázky prakticky oslavou období zákazu vycházení v časech pandemie. Éterem tak rázem v divokém tempu létají věty jako „už dva roky se promenáduji doma v šortkách“, „pizza a surfování na televizi každý den“, „tahle izolace je požehnáním nebes“ nebo „chci uzamčení navždy“, je vidět, že TANKARD si umí slušně rýpnout a dělají to opravdu vtipným způsobem, tedy alespoň mně to tak přijde, neboť rovněž bych si radši pouštěl doma metal od rána do večera a nebo četl nějaké zajímavé knihy, než abych chodil do práce. Kapela nezůstane stranou ani od módních trendů, když si, po svém způsobu, vezme na paškál téma marketingu a veřejné prezentace teenage celebritek. TANKARD v „Metal Cash Machine“ nastiňují příběh své vlastní módní značky, kdy se z nich stávají idoly kovového bankomatu a rozehrávají tsunami vlastního byznysu s všemožnými cetkami („boxerky s ostny, sluchátka a parfém z ječmene, samonafukovací pytlík na zvracení, pivní čokoláda…Justin i Lady BlaBla taky šli do našich výrobků“). No není to úžasné? Mě prostě tahle deska od zasloužilé a nepříliš progresivní kapely prostě baví. Co se týče zvuku, nálady a lehkosti textových námětů, jsem s tím albem naprosto spokojen.