SVATÝ VINCENT - Svatý Vincent

Na začátku devadesátých let bylo možné opravdu všechno! Do listopadu 1989 národ drželi komunisti u huby a co se jim zdálo podezřelé (což bylo všechno), to okamžitě zakázali, takže když to pak prasklo, vybuchl v celé společnosti gejzír energie, nápadů, experimentů i podvodů. Mohli jste opravdu všechno – chodit po ulici nahoře i dole bez, prodávat seznamy estébáků, založit sektu a prohlásit se za boha nebo vytunelovat trafiku, hotel či stát. V časopisech a televizi se najednou objevily neuvěřitelné věci, mimo jiného všemožná kulturní alternativa, které málokdo rozuměl, ale která byla módní, protože se to dřív „nesmělo“. Spousta nových věcí, které se urodily, byla vynikající, objevila se ale také řada obskurností, které by dnes zaujaly dohromady tak pět lidí, ale tehdy, v rozpuku všeho a všemi směry, měly ohromující dosah.

Jeden z úplně nejzvláštnějších hudebních projektů, který zároveň má i cosi společného s naší oblíbenou muzikou, nesl jméno svého lídra, kterým byl nezapomenutelný a všem devadesátkářům jistě známý SVATÝ VINCENT. Tahle nepřehlédnutelná postava kratičce po revoluci plnila stránky největších novin (vzpomeňme na památný rozhovor v prvním ročníku Reflexu) a jeho desku si kupovalo z dnešního pohledu naprosto neuvěřitelné množství lidí. Přitom šlo v podstatě o noise-corový projekt, skrumáž zelekrizovaného bordelu a řevu.

Nejmocnější bytost planety

Zjistit něco přesnějšího o SVATÉM VINCENTOVI není úplně jednoduché. Na webu a v dobových rozhovorech najdeme obrovské množství informací, které by ovšem někdo mohl vyhodnotit jako ... řekněme diskutabilní. Narodil se prý v padesátých letech, ve skutečnosti mu je ale 2500 let. SVATÝ VINCENT je prý třetí božské vtělení, vládce vesmíru i hrozná šelma ze Zjevení svatého Jana. Také prý je, jak sám pravil, Lucifer a anděl smrti. Po vyjmenování všech těchhle identit asi už nepřekvapí, že byl prý vyšetřován odborníky ze CIA a NASA, kteří se shodli na tom, že poprvé v životě vidí Venušana.

SVATÝ VINCENT údajně v roce 1980 emigroval do USA, tam se dostal do vězení a v něm dosáhl osvícení. Po návratu do vlasti a pobytu ve vězení a na psychiatrii se měl začít věnovat politice – podílel se prý na úmrtí sovětského vůdce Brežněva, telepaticky řídil amerického prezidenta Reagana a stojí za řadou konfliktů, včetně války ve Vietnamu a shození atomové bomby na Hirošimu. Díky SVATÉMU VINCENTOVI je prý Praha mystickým centrem zeměkoule, protože se do ní koncentrují duchovní energie. Proto SVATÝ VINCENT předpokládal, že město bude za jeho přízeň navždy vděčné a bude jej připomínat na nejviditelnějších místech: „Moje balzamované tělo bude jednou uloženo na druhém nádvoří Pražského hradu do skleněné pyramidy a poutníci z celého světa se mi budou klanět. Na Letenské pláni bude vztyčena moje obrovitá socha, žehnající Praze.“

Tak pravil Vincent

Tohle všechno a ještě mnohem víc se o SVATÉM VINCENTOVI dozvíte na fanouškovských stránkách na internetu nebo přímo z jeho úst v dobových rozhovorech. Aby moudrá slova SVATÉHO VINCENTA byla zachována navždy, vyšla o něm na začátku devadesátých let dokonce kniha – sepsal ji Pablo de Sax, nese název „Tak pravil Vincent“ a jde vlastně o sbírku výroků, svědectví a fotografií, navíc s úvodem obsahujícím nejdůležitější zázrakografii. Jako ochutnávku poslyšte několik citací, těch konzervativnějších:

„Vincent pravil: "Nejlepší z filosofů byl ten s tim knírem, ten Nietzsche a ze spisovatelů Ladislav Klíma, ale největší vrchol pivního kretenismu je ten Hrabal!" Tak pravil Vincent.“

„Vincent pravil: "Včera sem se díval na televizi na První máj. Nejlepší sou žižkovský ženy, ty nosej jaderný hlavice na rameni." Tak pravil Vincent.“

„Vincent pravil: „Stejně jsem nadpozemská bytost! Jak se dotknu země, musím z nohy sekat kámen!“ Tak pravil Vincent.“

Bez komoušů homoušů životem se prokoušu

O Svatém Vincentovi dost podrobně píše v jedné ze svých próz i Egon Bondy. Je asi jasné, že byl v osmdesátých a devadesátých letech naprosto nepřehlédnutelnou postavou pražského undergroundu. Zjistit, jak se to všechno mělo přesně, je ale nemožné – jedině že byste bývali byli přímo u toho. Očití svědkové hovoří jen v superlativech a nikdo si nedovolí vypustit jediný negativní nebo zpochybňující komentář – neexistuje totiž takový pošetilec, který by riskoval, že se na něj Svatý Vincent rozzlobí!

SVATÝ VINCENT měl na přelomu osmdesátých a devadesátých let, jak už bylo naznačeno, také kapelu. Kdy přesně vznikla a jak fungovala, nevíme. Zřejmě v ní působili muzikanti z kapely MICHAEL´S UNCLE, protože (nejen) ti jsou uvedeni na obalu desky, kterou si vlastně dneska připomínáme. Album vyšlo v roce 1990 u tehdy čerstvě vzniklé firmy Monitor a pokud mě paměť neklame, jde o jedno z vůbec prvních (ne-li úplně první) vydaných monitoráckých alb. Když si vezmeme, že jde v podstatě o tři čtvrtě hodinu nekontrolovatelného hluku, je neuvěřitelné, že ji vydala tahle později všemi mastmi mazaná společnost. Prostě začátek devadesátek!

Přesně si pamatuju na první setkání s touhle nahrávkou – úvod s přebuzenou chaotickou kytarou a strašlivý mohutný řev nás s kámošem nadchl a my jsme se těšili na nějaký naprosto zdrcující metal nebo hardcore. Když bordel neustával, znejistěli jsme a to trvalo do doby, než jsme pochopili, že takhle zní celá deska. Vlastně volná asociace na několikátou – každý z muzikantů si hraje co chce, jak chce a kdy chce – zvuky vyluzované jednotlivými aktéry spolu prakticky vůbec nesouvisejí – tady se nahraje na žádný rytmus nebo melodie. Čirý bordel! Všemu pochopitelně vévodí Vincentův hromový hlas (a že uměl zařvat!) – texty opět volné asociace, kde se nejčastěji objevují „Satan“, „Lucifer“, „osvícení“, „nukleární válka“, „deprese“, „psychiatrie“ nebo adorace Svatého Vincenta. Jednotlivé songy jsou od sebe v podstatě nerozeznatelné a obtížné je i určit, kde končí jedna a začíná další skladba. Přece jenom ale má album svůj velký hit – nese poměrně dlouhý název „Říkají o mně že jsem blázen, zaplať pánbůh, že mám tak vysoké postavení“ a do legend vstoupil díky úvodnímu výkřiku „Bez komoušů homoušů životem se prokoušu“, následnému vyjmenovávání všemožných látek, které prý svět kolem Vincenta požívá, a závěrečnému řevu „Václav Havel, Václav Havel“. Nezapomenutelné!

Svatý Vincent UFO

Nutno ovšem poznamenat, že se album výborně, na obsah alba až neuvěřitelně dobře prodávalo. Nezřídka prý ale omylem – si bezejmenné album totiž kupovaly i různé pobožné babičky, které si myslely, že jde o nějaké modlitby či žehnání jakéhosi světce. Poté, co vinyl nasadily na stařičký gramec a jejich byt nebo modlitební sál zaplnil noise-corový bordel a Vincentův pekelný řev, naprosto vyděšené se křižovaly a utíkaly zpátky do obchodu, aby desku vrátily!

V roce 1991 vydal SVATÝ VINCENT pod neidentifikovatelnou značkou 999 Records druhé album „Tančete na hrobech“. To je narozdíl od první desky výrazně syntetické a musím říct, že se vstřebává podstatně lépe. Zatímco debut je pro drtivou většinu lidí neposlouchatelný (příznivci noise si ho ale asi užijí), druhé album, i když je to taky totální úlet, vyznívá lépe a fanoušci podobných experimentů by mu asi dali i dost vysokou známku (vlastně není tak nepodobné třeba Fenrizovu projektu NEPTUNE TOWERS). Není ale lehké se k němu dostat – v době vydání stálo tehdy nehorázných 333,- Kčs a dnes se na různých aukcích prodává za tisícové částky. Výše ceny byla odůvodněna faktem, že SVATÝ VINCENT osobně namaloval každý jeho obal – prý to probíhalo tak, že chodil s kbelíky barev a lil je na připravené předlohy. Další alba, pokud vím, SVATÝ VINCENT nenatočil. V jednom rozhovoru sice naznačoval, že si na karibském ostrově Svatý Vincent založí firmu, kde bude vydávat výhradně desky skupině nazvané SVATÝ VINCENT UFO, a plánoval i třetí album „Farao“, které měl v úmyslu nahrát v Chrámu svatého Víta, prozatím však mlčí.

P. S. S ohledem na traktáty SVATÉHO VINCENTA, které odhalují magickou a vše prostupující moc číslice 3, a také vzhledem k faktu, že je třetí vtělenou boží osobností v dějinách, hodnotím album třiceti procenty. Jinak je samozřejmě nehodnotitelné!