STORMWITCH - Walpurgis Night

Jednou z nejzajímavějších německých heavymetalových kapel z osmdesátých let byli bezesporu badensko-württemberští STORMWITCH, jejichž skladby nikdy nereprezentovaly ony tradiční rock´n ´rollové stereotypy, které byly patrné u celé řady známějších a slyšitelnějších kapel dané doby, ale naopak přinášely na světlo různá okultní, mystická, temnou historií i literární fikcí ovlivněná témata, která opatřila jejich zvuk závojem nadpřirozeného kouzla a intenzity, takže si brzy talentovaný kvintet získal na metalové scéně nálepku mistrů černé romantiky.

Z původně školní partičky založené v roce 1979 (ještě pod jménem LEMON SYLVAN) a inspirované britskou hardrockovou a heavymetalovou klasikou se vyvinul dlouholetý projekt, jehož specifické vyznění vládlo omračujícím charismatem, který kapelu vždy trochu odděloval od hlavního proudu brzy se masivně rozrůstající německé metalové scény. STORMWITCH byli od svých začátků vedeni dvojicí Andy Mück (zpěvák se blazeovaně okouzlující barvou hlasu) a Harald Spengler (kytarista stojící za převážnou většinou skladeb v jejich nejslavnějším období), kteří vždy stáli za uměleckým směřováním a byli nositeli právě oné neobyčejnosti jejich zvuku. Jenže band podepisující svou první nahrávací smlouvu (s Gama International) až v roce 1983 čekalo ještě spousty práce a tradičních překážek.

STORMWITCH svá první čtyři nejslavnější alba nahráli v nezměněné pětičlenné sestavě, kdy dva výše zmíněné hudebníky doplňovali ještě druhý kytarista Stefan Kaufmann, na baskytaru hrál Rony Gleisberg a bubeníkem byl Peter Langer. Když na počátku roku 1984 do kůže odění mladíci napochodovali do Spygel studií v Kirchheimu, šlo v tomhle ohledu stále o zelenáče, kterým byl na plánované album přidělen čas jen mírně přesahující jeden týden. A tak STORMWITCH materiál nahráli naživo, z čehož plyne jeho neobyčejná dravost a energie, ale také trochu začátečnicky nakřáplý zvuk nedosahující kvality jejich následujících prací. Debut „Walpurgis Night“ (duben 1984) v tehdy stále ještě panenském prostředí německého heavy metalu (mezi kapelami jako GRAVESTONE, TYRANTRESTLESS, SINNER nebo TYRAN´PACE) v únosné míře zabodoval a stal se odrazovým můstkem pro rozvoj další kariéry těchto nadějných melodiků z bohatého jihozápadu země.

STORMWITCH se nikdy netýkal úspěch velkých jmen jako ACCEPT a SCORPIONS, či pozdějších objevů jako HELLOWEEN nebo RUNNING WILD, ale řekněme, že si poctivostí a přirozeným muzikantským nadáním budovali své vlastní území, kde měli jen málo konkurence. Později dokonce prorazili na východní trh a třeba na územích bývalého sovětského bloku mají stále neobyčejnou popularitu. Možná se tomu dá říkat kultovní postavení, neboť tábory jejich fanoušků se už z podstaty stavěly kladně ke všemu mystickému, do historie zasazenému, inspirovanému často hravým středo či dokonce východoevropským folklórem. V době debutu tohle všechno však ještě tak patrné nebylo a i hudebníci neobjevili ani svou pozdější zálibu v pestrobarevných barokních úborech, takže volili spíše černou kůži. Na počátku šlo říci, že tahle kapela spíše navazovala jak na odkaz britských legend IRON MAIDEN a JUDAS PRIEST, tak na pojetí dánských MERCYFUL FATE, rozhodně spíše, než aby šlo o spřízněnce s ACCEPT.

Debutová deska prošpikovaná okultními tématy, mystickým kouzlem a nejrůznějšími strašidelnými výjevy přitáhla publikum převážně černě ohozených mániček v kůži a stahovácích. V textech se nešetřilo na nadpřirozených postavách, ať už šlo o vlkodlaky, čarodějnice, zlé kněze, nebo všemožné chodící smrťáky rozsévající po středověké krajině bídu a zmar. Nicméně, na rozdíl od tehdejších představitelů původního black metalu britských VENOM byli STORMWITCH stále pevně připoutáni k melodickému hard´n´heavy pojetí, což jim umožňovala jejich obstojná muzikantská vybavenost. Ve srovnání s následnými alby je zvuk „Walpurgis Night“ skutečně syrový, heavymetalově práskavý a je v něm cítit ovlivnění NWOBHM scénou z Britských ostrovů. Už první song „Cave Of Steenpoll“ je nositelem opravdové heavymetalové dravosti a řinčivé energie, Mückův odhodlaný vokál však vyznění únosným způsobem zjemňuje a spolu se školenou hrou jeho spoluhráčů dokazuje, že tahle kapela bude vždy víc než jen prvoplán.

Dojde i na hitovější položky jako „Priest Of Evil“ nebo „Skull And Crossbones“, kde kapela trochu ubere z tempa, ale mě právě baví ony zaťaté dravé a úderné kusy jako „Werevolves On the Hunt“, skvostná titulní „Walpurgis Night“ s dopaminově optimistickou dikcí v refrénovém sloganu, nebo znovu díky Mückově nápěvu nezapomenutelná „Flour In the Wind“. I skladby jako „Warlord“, „Thunderland“ nebo instrumentálka „Excalibur“ (pravděpodobně inspirovaná ranými IRON MAIDEN) neopustí nastolený směr, a tak debutová deska patří ještě dnes ke kultovní klasice počátku německé heavymetalové scény. Po zvukové stránce sice nemůže konkurovat následujícím počinům „Tales Of Terror“, „Stronger Than Heaven“ nebo „The Beauty And The Beast“, ale její opravdovost a intenzita ukázala nemalý potenciál pozdějšího kultovního bandu.

Po realizaci debutu si hudebníci místo svých jmen začínají vypomáhat uměleckými pseudonymy, a tak se z Andyho Mücka stává na pět let frontman s fantastickým přízviskem Andy Aldrian, kytarista Harald Spengler vystupuje pod záhadným jménem Lee Tarot, ze Stefana Kaufmanna je rázem Steve Merchant, Rony Gleisberg funguje pod příjmením Gleason a konečně z bubeníka Petera Langera je rázem Pete Lancer.  V roce 1984 STORMWITCH učinili svůj první velký krok do světa evropské heavymetalové scény a mezinárodních pódií.