SPIRITBOX - Eternal Blue

Generace Z má svou duši uzamčenou v boxu. Není divu, že jí rocker čtyřicátník dnes chápe jenom zřídkakdy. Obliba moderních technologií, zkratkovitá komunikace přes sociální sítě a určitá stádovitost, podléhající aktuálním módním výstřelkům, šikuje příslušné jednotlivce do řad jako účastníky Hry na oliheň. Hloubka a individualismus se moc nenosí ani v rámci hudebních produkcí, natož pak ve sdílení svých názorů. Kdejaká nová tvář se okamžitě velebí a přitom postupy i těch v současnosti nejšpičkovějších nahrávek podléhají prověřeným schématům a nenabízejí zhola nic nového. Ráz vyvolených udávají módní trendy udržitelné třeba po celou dekádu. Na revolučnost časných devadesátých let v roce 2021 opravdu zapomeňte. V záplavě zvukové okázalosti zaniká fakt, že chybí silné nápady a písně schopné dlouhodobě se zapsat. V přehršli nahypeované agresivity, zvukové modernosti a steroidového přístupu ke všemu, zaniká i ta minimální osobitá podstata nových kapel. Celá řada z nich se hlásí k odkazům groove metalu, využívá djentových rytmů, postupů stojících na strojově sekaných riffech a svou metalcoreovou emotivnost tlačí do podoby, které v současnosti rozumí nanejvýš čerstvý třicátník. Kanadští nováčci SPIRITBOX jsou v hudebním tisku oslavováni, takže jsem si na ně rád našel trochu volného času a posvítil si na debutovou desku „Eternal Blue“.

Materiál vznikal pod produkčním dozorem Daniela Braunsteina, kterému ve studiu koukal přes rameno kytarista a tahoun kapely Mike Stringer. Deska nakonec vyšla u Rise Records a od svého zveřejnění platí za aktuální horké zboží, kterému byla dána šance oslovit širší pole posluchačů. Jakkoliv je určitá inspirace cítit, SPIRITBOX zdaleka nejsou novými BRING ME THE HORIZON, natož pak LINKIN´PARK. Chybí totiž opravdu silné písně a matnost songwritingu nezachraňuje ani moderní stylizace, které prospívá zvuková perfekce, byť vedená skrz příklon k djentovému a groovy nastavení, jaké pluje hudebním éterem již spolehlivě dost let přes dekádu a v podstatě se na něm máloco mění. Řemeslně perfektní stránku posiluje mastering slovutného Jense Bogrena, v souboji s uniformitou projevu této kapely však nevítězí.

Výraz SPIRITBOX je jen velmi těžko rozeznatelný od celé řady stylově spřízněných kapel jejich generace, či uskupení jen o pár let starších. Činitelkou, která měla šanci tuhle věc odklonit ve prospěch své kapely, je bezesporu zpěvačka Courtney LaPlante, vládnoucí kvalitním pěveckým nadáním a schopností využít širší spektrum hlasového výraziva. Nicméně právě zpěvačka pro mne zde představuje jeden z nejsilnějších symbolů uniformity a nezáživnosti SPIRITBOX. V jejím projevu chybí skutečná emoce a pocit odžití, melodické zpěvy působí unyle, metalcoreové křiky a běsy zas jak od kterékoliv jiné chlapské kapely. Snahu o cokoliv alespoň nepatrně vlastního neslyším. Když bych k tomu připočetl fakt, že všechny ty melodie a nosné refrény působí způsobem, který lze nazvat - jedním uchem dovnitř a druhým ven, jsem z promarněné příležitosti této kapely spíše v rozpacích. Realita však ukazuje něco jiného, SPIRITBOX bodují a svou fanouškovskou základnu rozšiřují, takže jsme zase u těch generací.

Ani nedokážu říct, zdali mne zde více vyhovují drtivější nařvané kusy jako „Hurt You“, „Halcyon“, „Holy Roller“ a „Yellowjacket“ (v posledně jmenované si hlasově zahostuje Sam Carter z ARCHITECTS) nebo naopak mírnější rozvláčnělé hitovky s ospale tuněnými zpěvovými oblouky a závoji aranží v podobě zhusta přítomných klávesových podkladů, tak jako tomu je v singlovkách „Secret Garden“ a „Circle With Me“. Každopádně i u těchto nejnápadnějších položek desky mne dost věcí splývá a nevybízí k nadšení. I přes rtuťovitě nastavený nejtvrdší song „Silk In The Strings“, jenž vrství dravost s groovy automatismy, dokážu zůstat seanci SPIRITBOX pohodlně nezúčastněn. Neslyším zde prostě nic převratného a to Kanaďanům přízeň u svého publika rozhodně přeju. Nahrávka působí z formálního pohledu (zvuk, produkce, trendovost, modernost) perfektně, ale je sestavená ze songů, které nenabízí moc trvanlivých nápadů.

Pocitově tak zůstávám u názoru, že SPIRITBOX dodali jakýsi produkt, který si kladl za cíl oslovit celou řadu mladších příznivců tvrdé hudby. Za mne jde sice o špičkově zhotovené a moderně zprodukované metalové album, kterému schází vyšší míra autenticity a osobitosti, byť si, jak se ukazuje, určitě své příznivce najde.