SOUL GLO - Diaspora Problems

Hardcoreová kapela z Filadelfie vydala v loňském roce své plnohodnotné debutové album „Diaspora Problems“ a to nenechalo řadu lidí chladnými. Sociální kritikou a angažovaností natlakovaná morda nakonec představuje tu nejtřaskavější směs pouliční tvrdé hudby, jaká v současnosti v USA zřejmě vznikla. Dynamické až zběsilé skladby oscilují na hranici snesitelnosti hardcore-punku a občasně do nich probleskují i motivy z hip-hopového ranku. Nejsou to však jen nějaké úhledně řazené skeče, u kterých by jste si řekli, že hudebníci tmavší pleti holt měli touhu po větší autenticitě. V ukřičených skladbách od SOUL GLO (mimochodem, jde o značku vlasového šamponu na vybudování trvalé, který se objevil ve komediálním filmu z osmdesátých let Cesta do Ameriky) se totiž nacházíte přímo v epicentru pouličního konfliktu. Jakoby jste stáli v noci někde na periferii nějakého průmyslového velkoměsta, všude kolem by zněly policejní klaksony, po chodnících pobíhaly ukřičené štětky a černí týpci v tílkách by vám něco důrazně vysvětlovali. Dost možná by jste pohlédli i do hlavně pistole, namířené na váš obličej jakoby shora. Už jste tam?

Ještě před psaním téhle recenze jsem si však o kapele zjišťoval informace a narazil jsem na docela podivuhodnou story. Uf...takže. Nezanedbatelnou pravdou totiž je, že kapela v roce 2022 řešila kromě této své debutové desky i velkou nepříjemnost, protože jejich kytarista Ruben Polo byl svým přítelem obviněn ze znásilnění a zbytkem kapely byl po dobu procesu zapovězen. Zbylí členové Pierce Jordan (zpěv), GG Guerra (baskytara) a TJ Stevenson (bicí - jediný bílý člen kapely) jsou tak stále z momentální situace v šoku a neví, jakým způsobem budou pokračovat. Je pro ně totiž těžké si představit budoucnost své kapely bez dominantního člena. Fakt je, že se jim povedlo nahrát ještě ve čtveřici opravdu zběsilou a moderní desku, ze které tryská vztek a rozhořčení na všechny strany a která působí v rámci hardcore scény velmi moderně, divoce a různorodě.

SOUL GLO patří mezi sociálně angažované hardcore grupy, takže se v jejich textech logicky řeší spíše témata odrážející levicový náhled na současnou Ameriku. Mnohdy sebeanalyzující texty zacházejí až do extrému. Vypovídají o rasismu, násilí, zneužívání, duševním zdraví, kapitalismu i o údajném, státem řízeném teroru proti Afroameričanům. Skupina SOUL GLO údajně pohrdá těmi, kdo si myslí, že se stávající politické struktury změní, neboť se prý USA nachází ve stádiu naprosté apatie. Tato lhostejnost je prý vládnoucím vrstvám dobrá pro poklidné přežívání. Skutečnost, že by někdo z blízkosti punkové komunity hrál ve prospěch prezidentské kampaně, je pro členy SOUL GLO nepřípustná. A tohle se týká i podpory demokratické poloviny spektra. Názor, že je Biden lepší než Trump, u nich vyvolává pouze opovržení, protože - cituji: současný prezident je vším, jen ne přítelem černochů.

Ze skladeb mě o něco více baví spíše přímočaré kusy jako „Thumbsucker“ nebo „We Wants Revenge“, případně i ty se značným vlivem rapových prvků, deklamací a vlivů pouliční černošské hudby - „Driponomics“ nebo „Spiritual Level Of Gang Shit“. Většina skladeb (viz třeba „Coming Correct Is Cheaper“) je však hystericky vygradovaným, drtivým extrémem, s jakým není radno si dlouze zahrávat. A proto všem, kdo neholdují pravidlům a myšlenkám amerického hardcoru, v dobrém radím, aby vzali hodně rychle nohy na ramena.