SODOM - Obsessed By Cruelty

Faktem zůstává, že se moc nechci pouštět do rozebírání každého detailu tohoto díla, přesto „Obsessed By Cruelty“ jako debutová deska SODOM nemůže být přeskočena. Je úplně jedno, že tohle album rozhodně neodpovídá významu kapely, která se těší více než třicet let prakticky kultovnímu postavení a náleží k nejslavnější trojce germánské větve thrashmetalového žánru.

Po okultním hlenu „In The Sign Of Evil“, jež jako to nejzlejší a nejzvrhlejší metalové EPko, které dost možná do roku 1985 svět poznal, působila první velká deska této kapely prakticky amatérsky až odflákle. Dokážu si představit, že s „In The Sign Of Evil“ SODOM stvořili něco, co jako zelenáči ani sami neovlivnili. Úžasný dokument pravěké éry metalového extrému vtěsnaný do pěti skladeb, kde vládne zápal před muzikantským uměním. Ona maniakální zapálenost, vzdorovitý či dokonce blasfemický ráz a muzikantské neumětelství byly v těch dnech kočírovány podnětným směrem a kapela měla kolem sebe ve studiu dokonce i ty správné lidi, kteří dokázali s muzikantsky se teprve učícími SODOM zázraky. Jenže o rok později s dlouhohrajícím debutem „Obsessed By Cruelty“ veškeré kouzlo neočekávaného jaksi odeznělo. Ten moment střetu s čímsi dravým, neoposlouchaným a intenzivním zde zkrátka nenastal. Místo toho se natěšení fanoušci dočkali vcelku obyčejného, temně stylizovaného thrashe, na kterém byla spousta věcí problémem už jen z podstaty. Zvuk byl špatný, produkce samotné kapely a inženýring Bobbyho Bachingera se nacházely na absolutní nule, nápady v rámci skladeb vlastně také nic moc. Zkrátka nechápu, co se tenkrát uvnitř kapely dělo.

Temně hudrující baskytarista Tom Angelripper a ceněný bubeník Chris Witchhunter jen krátce před nahráváním debutu v řadách SODOM vystřídali kytarového sekyrníka, takže když z kapely odešel Grave Violator a na jeho místo nastoupil Destructor, nikdo si moc nepřipouštěl, že by nováčkem nahraný materiál mohl dopadnout až takovým provarem. Ne že by nový kytarista měl problém odehrát potřebné party, byť s nápaditostí to tehdy SODOM až do příchodu Franka Blackfirea (na začátku roku 1987) zrovna taky nevyhrávali, ale zvuková stránka jeho nástroje ve studiu zkrátka nedopadla vůbec dobře. Celá deska na mne působí jakoby byla stvořena bez řízení. Jde v podstatě o velmi průměrné thrashmetalové album z pravěku daného subžánru. Nenacházím zde žádnou přidanou hodnotu, ani co se týče nápadů, zvukového zpracování (kytary upozaděné, basa není slyšet, bicí moc v popředí), případně hráčských výkonů, o obale desky a celkové stylizaci kapely ani nemluvě. SODOM roku 1986 byl sice stále třeskutý metalový underground, na rozdíl od o rok staršího EP „In the Sign Of Evil“ to však byl underground nepříliš podnětný.

SODOM tehdy stále ještě lpěli na satanistických proprietách a temné symbolice. Z materiálu se nepatrně vyjímá pouze několik songů, které se zdají být o něco málo charismatičtější než zbytek díla nahraného v berlínském studiu Casablanca. Podotýkám, že co týče lyrické složky, odér black metalu stále ne úplně odezněl. Kde spatřuji určitá pozitiva? Zmínit mohu hned úvodní thrashojízdu „Deathlike Silence“ s řezavým kytarovým během, pekelnou erupci „Volcanic Slut“, případně titulní flák „Obsessed by Cruelty“, střídající doomově plíživý úvod a náklepové pasáže. Při troše snahy by se našly i další (s nadsázkou řečeno) radosti všech řezníků a potemníků - umrlčí pochod „Proselytism Real“, pozůstatky okultní etapy „Nuctemeron“ či „Pretenders To The Throne“, naopak monotónní klepačky typu „Equinox“ musí dohánět nejednoho odvážlivce svou tupostí až k šílenství.

Album i s tím málem zajímavého a originálního jakoby si dalo za cíl hlavně šokoval. Vše se však dělo omšelým způsobem a výsledek se opakovaně moc poslouchat nedá. Navíc hlas Toma Angelrippera se, dle mého, nešťastně posunul z poměrně vzrušujícího a zlého blackového chrčení k banálnímu thrashovému hrubozpěvu, kytara zněla utopeně a matně, mix nahrávky se celkově vůbec nevydařil, což mohlo u řady fans ještě prohloubilt pocity frustrace z díla, na které čekali a kterému ve výsledku úplně scházel náboj.